Huvudmeny

AC i SL-bussar...

Startat av 5783, 06 augusti 2011, 13:33:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

5783

Varför envisas man med att beställa bussar med hel AC när det i stort sett aldrig fungerar?
Bussarna som går på ersättningningen för linje 19 är vidrigt varma och det är tyvärr mer regel än undantag. Varför inte bara sätta in öppningsbara fönster? De funkar ju iaf.

Optimal

Alla bussar på den linjen har ju inte Passagerar AC. Det är bara vissa som har det, den har fungerat på alla bussar jag kört på den linjen iallfall. Dom är mycket noga på just det där med AC. Skulle en vagn ha trasig AC så körs den direkt till verkstad, Jag har vart med där, så jag vet att det inte bara är tomma ord.

Ersa

SL kräver bussar med fungerande AC på vissa linjer, och då bussarna ska rulla 14-16 år för SL kan det vara bra om bussen beställs med AC, så den förutom dagens avtal även kan möta framtida krav och/eller i andra trafikområden.

I Trafikområde Norrtälje finns AC-krav på 676, 677 samt 639-delen Rimbo-Hallstavik-Öregrund.

På tillfälliga ersättningslinjer är det i regel ett ihop-plock av olika bussar från olika depåer, så att de har olika utrustning är inte alls konstigt.

5783

Men varför har inte de bussar som saknar pass-AC öppningsbara fönster? Verkar som att vi som åker buss skall pinas så mycket det går eller?

PS

6302 var det jag åkte idag.

Mikael Ringmarck

Citat från: Daniel S skrivet 06 augusti 2011, 19:12:04 PM
Men varför har inte de bussar som saknar pass-AC öppningsbara fönster? Verkar som att vi som åker buss skall pinas så mycket det går eller?

PS

6302 var det jag åkte idag.

Ja, många vagnar i 63-serien blir olidligt varma i passagerardelen. De vagnar jag tänker på är numrerade i 6320- och 6330-serien. De har ändå öppningsbara fönster så jag kan inte föreställa mig hur varma de andra vagnarna blir. De öppningsbara rutorna är i.o.f.s små så det kanske inte gör någon jätteskillnad?

5783

Folk blev förbannade idag. Jag älskar verkligen att åka med kollektivtrafik och talar alltid gott om den. Men jag förstår verkligen varför många väljer bilen istället.

Kronobergarn

Om det finns AC för både förare och passagerare så skall takluckor fönster vara stängda samt att ha temp 20-21 som lägsta... sen att man inte står och reglerar med öppna dörrar och släpper ut den svala luften är också att tänka på.

Jag märker att kunskapen variera bland förarkåren... många vet, men inte alla.

Är både för och nackdelar med full AC.

5783

Citat från: Kronobergarn skrivet 06 augusti 2011, 23:08:47 PM
Om det finns AC för både förare och passagerare så skall takluckor fönster vara stängda samt att ha temp 20-21 som lägsta... sen att man inte står och reglerar med öppna dörrar och släpper ut den svala luften är också att tänka på.

Jag märker att kunskapen variera bland förarkåren... många vet, men inte alla.

Är både för och nackdelar med full AC.

På nämda bussar så stängs ju ACn av när dörrarna öppnas. När den funkar det vill säga... Har nog inte åkt en enda sval B9SALE på linje 19 avstängningen.

Mikael Ringmarck

Citat från: Daniel S skrivet 06 augusti 2011, 23:12:15 PM
På nämda bussar så stängs ju ACn av när dörrarna öppnas. När den funkar det vill säga... Har nog inte åkt en enda sval B9SALE på linje 19 avstängningen.

Om du åker någon 66-vagn så borde den ha full AC..försök passa in en sån om det går och låt oss höra om den fungerar  ;)