Linje 45 Inlandsexpressen 2002

Startat av Ebermark, 08 januari 2021, 23:00:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Några bilder i Östersund 2002 på bussar på linje 45 Inlandsexpressen. På den här tiden var det samma linjenummer hela vägen mellan Gällivare och Mora även om bussarna inte var genomgående. Idag har linjen mellan Gällivare och Östersund fortfarande nr 45 medan linjen mellan Östersund och Mora har nr 46.

Linjen delades mellan Linjebuss och Granbergs Buss samt KR Trafik. Linjebuss och Granbergs körde norr om Östersund och KR Trafik söder därom. Alla bolagen körde med Volvo/Carrus godsbussar, Linjebuss med Star 502, Granbergs med Star 602 och KR med Regal. Två bussar hos Linjebuss, två hos Granbergs och fyra hos KR Trafik.

Först en bild på Linjebuss 2137 den 23 sep 2002


KR Trafik 17 fotad den 24 sep 2002


KR Trafik 18 fotad den 31 jan 2002

Ersa

Linjen har väl ända sedan tillkomsten (då man tvingade tågresenärerna till bussen) haft ett samma linjenummer, alltså 45? Dessutom har den väl aldrig varit genomgående förbi Östersund heller, oavsett om det varit olika operatörer, eller en och samma operatör, på norra respektive södra delen.
101 mil på samma linje vore lite väl mycket, så en indelning på 69 respektive 40 är nog mer praktiskt. Som jämförelse är sträckan mellan Stockholm och Malmö 61 mil.

Ebermark

Idag heter linjen 46 mellan Mora och Östersund.

j-a

#3
Södra delen körs numera bara med vanliga bussar.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Ebermark

Jag kan komplettera med två bilder från förra året på bussar på nuvarande linje 45 och 46.

Falcks Omnibus 216 i Gällivare 27 juni 2020


Mohlins Bussar FBD67F i Mora 9 sep 2020

Ersa

Citat från: Ebermark skrivet 09 januari 2021, 10:01:23 AM
Idag heter linjen 46 mellan Mora och Östersund.

Sedan när? Kan inte minnas att detta varit uppe i forumet förr, så det hade varit nyttig information i startinlägget. Själva vitsen med linjenumret har ju alltid varit att det varit samma nummer som vägen fick (då riksväg) 1991. Europaväg blev den först 2006.

Ebermark

När det blev 46 söder om Östersund vet jag inte. Kan det ha varit efter senaste upphandlingen? Konstaterade det själv när jag var i Mora i september.

Har också uppdaterat ursprungsinlägget. Även med lite kompletterande info jag fick när jag la upp bilderna på FB. Granbergs o Linjebuss delade på trafiken norr om Östersund.

Ersa

Just, Granbergs hade jag glömt. Även Erlandssons i Dalarna körde en egen vit buss på ett eget omlopp från Mora. Det har varit gott om färgvariationer på den där linjen genom åren.

Men det hade väl ändå varit bäst att bara fortsätta köra rälsbuss på banan, istället för att ha konstant tågersättning intill rälsen, från 1990-talet fram till nutid.

Vagnskada

Hur skulle en rälsbuss mäta sig med dagens bussupplägg vad gäller restider?

Ersa

Inte minns jag att restiderna blev kortare efter att alla nöjda tågresenärer tvingats till bussen. Snarare blev det längre restider på många sträckor av banan.
Men detta är väl ytterligare en trafikdebatt där man blir obekväm och motarbetad, om man har en avvikande åsikt än den norm som gäller nu idag. Där man är besvärlig om man tittar på andra alternativ.

Lars-Håkan_E

Swebus, Vilhelmina Taxi, Vännäs Buss är några av de entreprenörer som körde 45:an från starten 1991/92.

Problemet med tåget var ju och är att spåret inte alltid går där folk bor nuförtiden, sedan så länge man tog Bussgods så var även detta ett problem för den spårgående trafiken.

j-a

Erlandssons trafik 138 CXH 825 som gick på sträckan Mora-Östersund var ju inte vit,den var ju beige med lackat mönster på sidan skogar å lite andra figurer,efter att Erlandssons tappade trafiken till Östersund flyttades den för att gå för Swebus mellan Mora-Malung-Karlstad och placerades i Malung :)