Atlas modellbussar: Kjellberg/Volvo från 1953 m.fl.

Startat av LYR, 07 mars 2012, 15:18:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Om vi antar att den är 2,35 bred i skala 1:1 så kan någon mäta modellen o kolla?

j-a

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 april 2012, 22:25:17 PM
Om vi antar att den är 2,35 bred i skala 1:1 så kan någon mäta modellen o kolla?
Modellens bredd är 30mm

Björn Forslund

Citat från: j-a skrivet 12 april 2012, 22:33:26 PM
Modellens bredd är 30mm

Det ger isåfall ca skala 1:78 om du mätte över karossens bredd.

j-a

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 april 2012, 22:37:13 PM
Det ger isåfall ca skala 1:78 om du mätte över karossens bredd.
Jepp  längd 130mm bredd 30mm höjd 36mm :)

Björn Forslund

Citat från: j-a skrivet 12 april 2012, 22:43:54 PM
Jepp  längd 130mm bredd 30mm höjd 36mm :)

En modernare 2,5 m bred  buss i skala 1:87 är ungefär lika bred o hög, så Kebbes buss går nog att parkera på H0-banan om den står lite för sig. Men CF:en lär bli en bamse!

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nico skrivet 13 april 2012, 12:29:11 PM
Någon som fått någon modell levererad än?
****
Hallå Nico!
Kolla min  modell på sidan 3, i denna tråd  ;)

HJP

Nico

Ooops. där ser man...missade det kapitalt.  8)  Brukar ju slarvigt nog gå in via olästa inlägg och då hamnar man lite snett ibland. Modellen verkar trevlig, men detaljeringen är något grov om man jämför med liknande fordonsmodeller. Nu kostar ju just denna inte så mycket pga att det är en intro-modell, men Éditions Atlas brukar annars ligga på runt 200 pix styck för sina utskick så frågan är om det är värt att fortsätta att samla i denna udda skala?

De övriga modellerna som verkar finnas med i serien har i många fall gjorts på annat håll och i andra skalor... och då med betydligt bättre finish. T.ex. så har Minichamps gjort flera trevliga modeller av bl.a. Mercedes-Benz O 3500 och Büssing D2U i skala 1:43. Dessa och flera av de andra modellerna finns även i andra skalor och med fler detaljer. Det som är unikt är just då Volvo-modellen och en ev. CF om en sådan kommer.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

LYR



Jag skulle tro att många som beställde Kjellbergsbussen tidigt nu har fått sina paket på posten.
HJP har visat några bra närbilder tidigare av modellen, men jag
visar  ytterligare några vinklar och samtidigt förebilden som jämförelse, så kan man se om det stämmer...
Att reservhjulet fått ett skräddarsytt galler- (stöldskydd...?) i stället för det nedfällbara bagageräcket får väl anses vara en missuppfattning. Och vi ser också att enligt förebilden så ska takluckorna kunna öppnas genom att skjutas, men en modernisering kan tänkas ha ägt rum.....i modellvärlden.
Bussmodellen  har tagits isär försiktigt genom att dra ut främre och bakre kofångarna.
Det har också visat sig att skalan bör vara ca 1:73, efter kontrollmätningar.
Men visst är det en snygg helsvensk modell och om den senare aviserade Scania-Vabis CF håller samma standard, så är den också välkommen – även om vi helst skulle se bussarna i H0 (1:87)...men ställer man bussarna i förgrunden en bit närmare betraktaren och andra mindre modeller bakom, så kan det passera.
/ LYR
   












Björn Forslund

Jag undrar mest över vad det är för grej som sticker upp mellan extraljusen på kofångaren. Borde var oljepåfyllning men ser mest ut som Musse Pigg som blivit genomskjuten med något grovkalibrigt mellan öronen.
Trevlig modell iaf, vi får vara glada över att det tillverkas svenska modeller.

LYR

Scania-Vabis CF som Atlas-modell har vi behandlat i en annnan tråd här, men här kommer nu norrmännens "egen" modellbuss i kommande Atlas-erbjudande och så här ser modellen ut - se länken: http://www.modellbus.info/aktuel-1.htm

- så alla i Norge som vill ha denna modellbuss till ett lågt indroduktionspris bör haka på, men även i detta fall är modellskalan 1:72.

/ LYR

j-a

Idag låg ett paket i postlådan och därmed utökades vagnparken med ytterligare en modellbuss från Atlas :)

j-a

Även idag kom ett paket i postlådan från Atlas :)

Denna gång en Fleischer S5 en buss jag aldrig hört talas om,men inte mindre snygg för det :)

Björn Forslund

Tjusigt! Fleischer var väl något från DDR med en Schönebeck-maskin (kopia av en gammal Henschelmotor har jag för mig)?