F.d. Skaraborgaren Nobina 5944 i SL-rött - 17 februari 2015

Startat av Mikael T Nilsson, 18 februari 2015, 12:41:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: ResVille skrivet 24 februari 2015, 01:41:48 AM
5941 hörde hemma på Götenedepån under den senaste tiden i Skaraborg. Den och 5946 var de enda med stel boggi där.

Har vi tur så slipper vi eländet med stela tredjeaxlar på boggivagnar i trånga vägmiljöer så tidigt som 2020... :-\

Tommy E

Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2015, 08:33:05 AM
Det finns inga direkta hålltider i södergående trafik efter Gillingebanan. Visst finns de enligt tidtabellen, men det är fysiskt omöjligt att stanna och tidsreglera vid Danderyds sjukhus utan att korka igen hela terminalen, och vissa tillfälliga försök till detta (enligt SL-krav) ledde till aggressiva klagomål från resenärerna, så kravet försvann snabbt. Detta kan leda till att bussarna blir några få minuter "tidiga" mellan Danderyd och Tekniska.
Att en avgång skulle vara 15 minuter försenad till ändhållplatsen varje dag är naturligtvis helt otänkbart.

Jag rekommenderar samma taktik som bl.a Bussmicke och Kvarne tillämpat runtom landet i åratal: Kommunikation och resor ut till bussens hemmatrakter.

Att vara tidig till ändhållplatsen tycker jag inte det är några speciella problem med, så det var inget försök till klagomål från mig. Beträffande förseningar är du välkommen att åka i eftermiddagsrusningen mot Mälaröarna vid 17:30-tiden, så får vi se om du fortfarande tycker att 15 minuters försening varje dag är orimligt. Jag har ingen aning om hur morgontrafiken är norr om stan, så alla funderingar är inte så illa menade.

Om du har sett några av de bildsvep jag visar emellanåt vet du att jag också reser runt och söker upp bussar när det finns tid för det. Du är även välkommen att känna på tempot i de högskolekurser jag läser just nu, och sedan säga hur mycket tid det blir över för att leta upp bussar nästan 10 mil hemifrån. Om man inte vill att bussfotandet ska ligga nere två tredjedelar av året får man faktiskt vara lite alert och passa på när bussarna dyker upp där man själv befinner sig. Att chanserna ökar om man reser i några timmar är inte direkt någon nyhet, men bussfotografering är knappast det enda som tiden ska räcka till.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Tommy E skrivet 24 februari 2015, 12:06:13 PM
Att vara tidig till ändhållplatsen tycker jag inte det är några speciella problem med, så det var inget försök till klagomål från mig. Beträffande förseningar är du välkommen att åka i eftermiddagsrusningen mot Mälaröarna vid 17:30-tiden, så får vi se om du fortfarande tycker att 15 minuters försening varje dag är orimligt. Jag har ingen aning om hur morgontrafiken är norr om stan, så alla funderingar är inte så illa menade.

Om du har sett några av de bildsvep jag visar emellanåt vet du att jag också reser runt och söker upp bussar när det finns tid för det. Du är även välkommen att känna på tempot i de högskolekurser jag läser just nu, och sedan säga hur mycket tid det blir över för att leta upp bussar nästan 10 mil hemifrån. Om man inte vill att bussfotandet ska ligga nere två tredjedelar av året får man faktiskt vara lite alert och passa på när bussarna dyker upp där man själv befinner sig. Att chanserna ökar om man reser i några timmar är inte direkt någon nyhet, men bussfotografering är knappast det enda som tiden ska räcka till.

Jag tog inte det du skrev som klagomål, och mitt svar var heller ingen kritik mot dig, utan bara en förklaring på hur trafikupplägget tyvärr ser ut idag. Hur noggrant och logiskt man än planerar vagnsutsättningen, blir det ofta vagnsbyten bara några minuter innan första avgångarna, samt att gott om vagnar byts ut mitt under omloppen pga olika tekniska fel. 5941 är en av de få fordon som är rätt pålitlig, men dessvärre innebär det att den ofta får täcka upp för andra fordon, och blir därmed svårt att spontanhitta.

ResVille

Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2015, 10:18:20 AM
Har vi tur så slipper vi eländet med stela tredjeaxlar på boggivagnar i trånga vägmiljöer så tidigt som 2020... :-\
Det kanske finns någon enstaka 59XX vagn kvar i Skaraborg med stel boggi men jag är inte säker. Vi hade förare som inte gillade dem beroende på att de kände av nacke och axar när de körde dem, samt att det blev en del tryckande på boggilyftet för att gå runt på trånga platser.
Av vad du skriver verkar det som 5941 är något av "lyxbuss" i eran flotta. Den enda boggibussen med AC och bälten? Det är inte illa av en 11 år gammal buss som har fått lämna landsbygden och hamnat i Storstan och SL.

Tommy E

Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2015, 12:38:57 PM
Jag tog inte det du skrev som klagomål, och mitt svar var heller ingen kritik mot dig, utan bara en förklaring på hur trafikupplägget tyvärr ser ut idag. Hur noggrant och logiskt man än planerar vagnsutsättningen, blir det ofta vagnsbyten bara några minuter innan första avgångarna, samt att gott om vagnar byts ut mitt under omloppen pga olika tekniska fel. 5941 är en av de få fordon som är rätt pålitlig, men dessvärre innebär det att den ofta får täcka upp för andra fordon, och blir därmed svårt att spontanhitta.

Ok, jag beklagar om mitt svar var överdrivet irriterat, men åka och leta efter bussar brukar jag som sagt göra när tillfälle ges. Sedan tog jag nog i lite för mycket när jag pratade om 15 minuters försening "varje dag" i Mälarötrafiken, men tre dagar i rad kan man mycket väl råka ut för det pga alla köer.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Patrik

Citat från: Bussmicke skrivet 19 februari 2015, 00:40:54 AM
Det där är ett otyg att lämna luckan uppfälld så där, de fäller jag alltid ner innan en bild tas.

Ajabaja, inte röra om inte föraren gått med på det ;)
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ersa

Citat från: Tommy E skrivet 24 februari 2015, 14:46:59 PM
Ok, jag beklagar om mitt svar var överdrivet irriterat, men åka och leta efter bussar brukar jag som sagt göra när tillfälle ges. Sedan tog jag nog i lite för mycket när jag pratade om 15 minuters försening "varje dag" i Mälarötrafiken, men tre dagar i rad kan man mycket väl råka ut för det pga alla köer.

Ingen fara. Jag tog inte illa upp. Hade jag kunnat tipsa i god tid vart vissa bussar dyker upp hade jag gjort det, men tyvärr är det svårt.

Ersa

Citat från: ResVille skrivet 24 februari 2015, 13:54:17 PM
Det kanske finns någon enstaka 59XX vagn kvar i Skaraborg med stel boggi men jag är inte säker. Vi hade förare som inte gillade dem beroende på att de kände av nacke och axar när de körde dem, samt att det blev en del tryckande på boggilyftet för att gå runt på trånga platser.
Av vad du skriver verkar det som 5941 är något av "lyxbuss" i eran flotta. Den enda boggibussen med AC och bälten? Det är inte illa av en 11 år gammal buss som har fått lämna landsbygden och hamnat i Storstan och SL.

11 år är ingen ålder på ett avtal där maxåldern är 16 år. Dock är det ingen stadstrafik den rullar på idag. 639 utgår från Tekniska högskolan som inte ens ligger inom Stockholms miljözon, och rullar huvudsakligen förbi åkrar och skog ute på landsbygden, uppåt 11 mil norr om huvudstaden.

Bussmicke

Citat från: Patrik skrivet 24 februari 2015, 15:03:08 PM
Ajabaja, inte röra om inte föraren gått med på det ;)

Är han inte där fäller jag ner, tar en bild,, fäller sedan upp igen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se