Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: joacimw skrivet 19 december 2013, 20:37:59 PM

Titel: Grön express
Skrivet av: joacimw skrivet 19 december 2013, 20:37:59 PM
 när ja åkte på riksväg 40 så såg ja en trasig grön express buss Scania Lahti Scala .är de nån som vet vilken buss detta var?
På den senaste tiden är de ofta man ser att  dom står sönder lite här och var, är de inga bra bussar eller är de bara  otur
Titel: SV: Grön express
Skrivet av: Walter skrivet 19 december 2013, 21:00:16 PM
Citat från: joacimw skrivet 19 december 2013, 20:37:59 PM
när ja åkte på riksväg 40 så såg ja en trasig grön express buss Scania Lahti Scala .är de nån som vet vilken buss detta var?
På den senaste tiden är de ofta man ser att  dom står sönder lite här och var, är de inga bra bussar eller är de bara  otur


Nobina har ca 30 Scala för denna trafik så utan mer detaljer är det omöjligt och bussen är säkert snart i trafik igen så vad är intresset kring vilken individ det var? Bussens funktion avgörs mer av kvalitén på underhållet än busstyp.
Titel: SV: Grön express
Skrivet av: Johan B skrivet 20 december 2013, 16:47:56 PM
Nu har jag ingen personlig erfarenhet av just Scala men har hört från en del som kört dem mycket att de inte skall vara något vidare kvalitetsmässigt utan ungefär som Säffle. Scania som drivlina däremot brukar ju vara ordentliga doningar.
Titel: SV: Grön express
Skrivet av: yngrot skrivet 21 december 2013, 11:19:35 AM
Citat från: Johan B skrivet 20 december 2013, 16:47:56 PM
Nu har jag ingen personlig erfarenhet av just Scala men har hört från en del som kört dem mycket att de inte skall vara något vidare kvalitetsmässigt utan ungefär som Säffle. Scania som drivlina däremot brukar ju vara ordentliga doningar.




Håller inte med om vad gäller att Scala skulle vara som Säffle i kvalité  Scala är mycket bättre  och Scania drivlinan hur bra som helst   har kört en hel del Scala .. och tyvärr mängder med Säffleskräp 
Titel: SV: Grön express
Skrivet av: bisquit skrivet 22 december 2013, 12:13:15 PM
Märkligt jag vet flera som föredrar Volvo Säffle före Scania Scala..

Citat från: yngrot skrivet 21 december 2013, 11:19:35 AM
 




Håller inte med om vad gäller att Scala skulle vara som Säffle i kvalité  Scala är mycket bättre  och Scania drivlinan hur bra som helst   har kört en hel del Scala .. och tyvärr mängder med Säffleskräp
Titel: SV: Grön express
Skrivet av: pegee skrivet 22 december 2013, 17:40:53 PM
Volvo eller Scania, det är nog väldigt subjektivt. Volvon är bättre att köra då den är betydligt motorstarkare än den
fruktansvärt undermotoriserade Scanian. Till yttermera visso är Volvon 12-växlad och Scanian har bara 8-växlar till
en svagare motor.
Scanian har en behaglig fjädring, medan Volvon verkar vara byggd av gråsten i fjäderpaketen.   

Min personliga uppfattning är att förarmiljön generellt är bättre på Scanian. Volvos fruktansvärda uppfinning med alla
knappar i två satelliter på ömse sidor om ratten är så dumt att det saknar beskrivning. Man kommer inte bekvämt åt
spakarna vid ratten utan måste sticka in handen under eller (ännu dummare) genom ratten för att nå spakarna.

Men som sagt, varje chaufför har sin uppfattning om bussarna.
Titel: SV: Grön express
Skrivet av: pegee skrivet 22 december 2013, 17:43:50 PM
Citat från: yngrot skrivet 21 december 2013, 11:19:35 AM
  Håller inte med om vad gäller att Scala skulle vara som Säffle i kvalité  Scala är mycket bättre  och Scania drivlinan hur bra som helst   har kört en hel del Scala .. och tyvärr mängder med Säffleskräp

Vad gäller kvaliteten på Scanias drivlina så beror det mycket på hur man hanterar retardern. Låter man den ligga till på fel sätt så får man haveri
förr eller senare. Vi har massor med bussar som fått problem tack vare felaktig hantering av retardern.
Titel: SV: Grön express
Skrivet av: Erling.L skrivet 22 december 2013, 19:11:14 PM
Citat från: pegee skrivet 22 december 2013, 17:40:53 PM
Volvo eller Scania, det är nog väldigt subjektivt. Volvon är bättre att köra då den är betydligt motorstarkare än den
fruktansvärt undermotoriserade Scanian. Till yttermera visso är Volvon 12-växlad och Scanian har bara 8-växlar till
en svagare motor.
Scanian har en behaglig fjädring, medan Volvon verkar vara byggd av gråsten i fjäderpaketen.   

Min personliga uppfattning är att förarmiljön generellt är bättre på Scanian. Volvos fruktansvärda uppfinning med alla
knappar i två satelliter på ömse sidor om ratten är så dumt att det saknar beskrivning. Man kommer inte bekvämt åt
spakarna vid ratten utan måste sticka in handen under eller (ännu dummare) genom ratten för att nå spakarna.

Men som sagt, varje chaufför har sin uppfattning om bussarna.

Volvos 2 satteliter gör ju man slipper böja sig utan bara flyttar handen lite för o öppna o stänga... men visst saknar jag o ha dörrarna på vänster sida men hellre satteliter än som många andra där knapparna sitter lågt eller en bit fram så man får böja sig varenda hållplats.