Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 06 februari 2019, 17:22:14 PM

Titel: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: Gunnar D skrivet 06 februari 2019, 17:22:14 PM
(https://i.postimg.cc/P5PFPPKv/H35-S-S6feb76-Web.jpg)

H35 4515 tar på resenärer vid Södersjukhuset 6 feb 1976.

Mvh Gunnar
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: zjbus skrivet 06 februari 2019, 17:40:05 PM
Tack för en trevlig bild, rejäla bussar, 43 år sedan när togs den sista ur trafik?
Mvh zjbus
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: roggek skrivet 06 februari 2019, 22:08:26 PM
Citat från: zjbus skrivet 06 februari 2019, 17:40:05 PM
Tack för en trevlig bild, rejäla bussar, 43 år sedan när togs den sista ur trafik?
Mvh zjbus

Enligt Leif Stolts bok "Dubbeldäckare i Stockholm - Tiden då vi åkte på höjden" så togs de sista ur trafik 5 juni 1976, på just linje 48 som blev den sista linjen med dubbeldäckare reguljärt. Sista vagn var H35 nr 4518 på linje 48.

Jag är glad att man bevarat tre H35 som museivagnar, och åker med dem så fort tillfälle ges, t ex vid kulturnatten eller om Spårvägsmuseet har trafik med dem.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: zjbus skrivet 06 februari 2019, 22:19:19 PM
Citat från: roggek skrivet 06 februari 2019, 22:08:26 PM
Enligt Leif Stolts bok "Dubbeldäckare i Stockholm - Tiden då vi åkte på höjden" så togs de sista ur trafik 5 juni 1976, på just linje 48 som blev den sista linjen med dubbeldäckare reguljärt.

Jag är glad att man bevarat tre H35 som museivagnar, och åker med dem så fort tillfälle ges, t ex vid kulturnatten eller om Spårvägsmuseet har trafik med dem.
Tack för info, endast 4 månader kvar med dubbeldäckare i SL:s trafik vid fototillfället.
Bra att de finns kvar, är det Spårvägsmuseet som äger alla tre?
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: roggek skrivet 06 februari 2019, 23:43:21 PM
Citat från: zjbus skrivet 06 februari 2019, 22:19:19 PM
Tack för info, endast 4 månader kvar med dubbeldäckare i SL:s trafik vid fototillfället.
Bra att de finns kvar, är det Spårvägsmuseet som äger alla tre?

Nej, två H35 ägs av Svenska spårvägssällskapet (4505 och 4545) och en av Spårvägsmuseet (4525).
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: zjbus skrivet 07 februari 2019, 11:34:47 AM
Citat från: roggek skrivet 06 februari 2019, 23:43:21 PM
Nej, två H35 ägs av Svenska spårvägssällskapet (4505 och 4545) och en av Spårvägsmuseet (4525).
Tack, hur många rullade det som mest i SL:s trafik när det begav dig, var alla av årsmodell 1967?
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 februari 2019, 11:37:22 AM
Citat från: zjbus skrivet 07 februari 2019, 11:34:47 AM
Tack, hur många rullade det som mest i SL:s trafik när det begav dig, var alla av årsmodell 1967?

50 och ja 1967
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: zjbus skrivet 07 februari 2019, 11:47:57 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 februari 2019, 11:37:22 AM
50 och ja 1967
Tack för info, varför utrangerades bussarna efter endast 9 år?
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: Leyland skrivet 07 februari 2019, 12:20:55 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 februari 2019, 11:37:22 AM
50 och ja 1967

Ja, av just denna modell Leyland. Sedan fanns även 20+20+3 Büssing dubbeldäckare också.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: roggek skrivet 07 februari 2019, 20:59:23 PM
Citat från: zjbus skrivet 07 februari 2019, 11:47:57 AM
Tack för info, varför utrangerades bussarna efter endast 9 år?

Det var av flera orsaker (och återigen kommer uppgifterna från boken Dubbeldäckare i Stockholm), dels så hade passagerarna en "obenägenhet att inte använda övervåningen" vilket försämrade trafikantcirkulationen. Ordningsproblem kvällstid var också en återkommande orsak, främst på linje 47 till Djurgården.

H35 var dessutom den minst tillförlitliga busstypen räknat i antal vagnfel per miljon vagnkilometer.

1974 upptäcktes dessutom att reservdelstillgången för Leylandbussarna  var mycket dålig, det nya företaget British Leyland Motor Corporation kunde inte få fram reservdelar i samma omfattning som det gamla Leyland Motors.

SLs ledning framhävde ökade städkostnader och ordningsproblem på övervåningen kvällstid, som en orsak till att avskaffa dubbeldäckarna.
Sommaren 1975 gjorde dessutom förarbristen att många avställda dubbeldäckare aldrig kom ut igen i trafik.

Så det var flera isolerade problem som till slut gjorde att dubbeldäckarna försvann från Stockholms gator...       
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: zjbus skrivet 07 februari 2019, 22:07:07 PM
Citat från: roggek skrivet 07 februari 2019, 20:59:23 PM
Det var av flera orsaker (och återigen kommer uppgifterna från boken Dubbeldäckare i Stockholm), dels så hade passagerarna en "obenägenhet att använda övervåningen" vilket försämrade trafikantcirkulationen. Ordningsproblem kvällstid var också en återkommande orsak, främst på linje 47 till Djurgården.

H35 var dessutom den minst tillförlitliga busstypen räknat i antal vagnfel per miljon vagnkilometer.

1974 upptäcktes dessutom att reservdelstillgången för Leylandbussarna  var mycket dålig, det nya företaget British Leyland Motor Corporation kunde inte få fram reservdelar i samma omfattning som det gamla Leyland Motors.

SLs ledning framhävde ökade städkostnader och ordningsproblem på övervåningen kvällstid, som en orsak till att avskaffa dubbeldäckarna.
Sommaren 1975 gjorde dessutom förarbristen att många avställda dubbeldäckare aldrig kom ut igen i trafik.

Så det var flera isolerade problem som till slut gjorde att dubbeldäckarna försvann från Stockholms gator...     
Återigen stort tack för saklig information, att ha en fullsatt övervåning och tom nedervåning kanske inte gav så bra vägegenskaper heller, sammanfattat så verkar det inte som att dubbeldäckarna var någon bra affär för SL, det kanske hade varit bättre att som SJ investera i Hägglund ledbussar:
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF05950  71 sittplatser i bägge.
Mvh zjbus
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 februari 2019, 22:12:11 PM
Citat från: zjbus skrivet 07 februari 2019, 22:07:07 PM
Återigen stort tack för saklig information, att ha en fullsatt övervåning och tom nedervåning kanske inte gav så bra vägegenskaper heller, sammanfattat så verkar det inte som att dubbeldäckarna var någon bra affär för SL, det kanske hade varit bättre att som SJ investera i Hägglund ledbussar
Mvh zjbus

Anledningen till att SS (Stockholms Spårvägar) valde utländska tillverkare var att de svenska tillverkarna inte hade resurser att leverera alla bussar som behövdes inför högertrafikens införande 1967.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: zjbus skrivet 07 februari 2019, 22:18:18 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 februari 2019, 22:12:11 PM
Anledningen till att SS (Stockholms Spårvägar) valde utländska tillverkare var att de svenska tillverkarna inte hade resurser att leverera alla bussar som behövdes inför högertrafikens införande 1967.
Tack för den informationen, kan jag förstås tänka mej att alla tillverkare hade mer än fullt upp inför högeromläggningen.
När ändrades namnet från SS till SL, i samband med övertagandet av SJ:s trafik 1969?
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: Leyland skrivet 07 februari 2019, 22:28:51 PM
Citat från: zjbus skrivet 07 februari 2019, 22:18:18 PM
När ändrades namnet från SS till SL, i samband med övertagandet av SJ:s trafik 1969?

1 januari 1967, från Stockholms Spårvägar AB till AB Storstockholms Lokaltrafik.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: zjbus skrivet 07 februari 2019, 22:35:08 PM
Citat från: Leyland skrivet 07 februari 2019, 22:28:51 PM
1 januari 1967, från Stockholms Spårvägar AB till AB Storstockholms Lokaltrafik.
Tack, då beställdes alltså dubbeldäckarna 1966 eller tidigare.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: roggek skrivet 08 februari 2019, 10:58:08 AM
Citat från: zjbus skrivet 07 februari 2019, 22:07:07 PM
Återigen stort tack för saklig information, att ha en fullsatt övervåning och tom nedervåning kanske inte gav så bra vägegenskaper heller.
Mvh zjbus

Jag råkade skriva fel, det var just övervåningen som var problemet att den inte användes på det sätt som var avsett.
Och eftersom en H35 bara fick ta 8 stående på nedervåningen och inga stående på övervåningen så kan man anta att det blev problem.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: zjbus skrivet 08 februari 2019, 13:16:33 PM
Citat från: roggek skrivet 08 februari 2019, 10:58:08 AM
Jag råkade skriva fel, det var just övervåningen som var problemet att den inte användes på det sätt som var avsett.
Och eftersom en H35 bara fick ta 8 stående på nedervåningen och inga stående på övervåningen så kan man anta att det blev problem.
Hur var övervåningen avsedd att användas då?
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: Peter Rost skrivet 08 februari 2019, 13:20:29 PM
Var man långväxt var det dessutom svårt att vara stående resenär på nedervåningen.

//Peter
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 14:02:48 PM
Citat från: zjbus skrivet 08 februari 2019, 13:16:33 PM
Hur var övervåningen avsedd att användas då?
Tanken var att resenärer som åkte mer än ett par hållplatser skulle gå upp på övervåningen och sätta sig. Men de flesta föredrog att stanna kvar på den trånga undervåningen även om platserna var obekväma och gav en klaustrofobisk känsla. Orsaken till detta var många gånger att trapporna var svåra att gå i, i synnerhet för den som hade minsta ont i ett knä. Det fanns också en stor risk att man inte hann av vid rätt hållplats om man fick någon långsam person framför sig i trappan.

Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: zjbus skrivet 08 februari 2019, 14:07:32 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 februari 2019, 22:12:11 PM
Anledningen till att SS (Stockholms Spårvägar) valde utländska tillverkare var att de svenska tillverkarna inte hade resurser att leverera alla bussar som behövdes inför högertrafikens införande 1967.
Att det skulle bli högertrafik och att det skulle krävas enorma resurser inte minst av svenska busstillverkare kan väl knappast ha kommit som en överraskning, det krävdes förstås framförhållning, långsiktig planering och att beställa i god tid för att kunna få en leverans 1967 i synnerhet om det handlade om en så stor beställning som 50 bussar.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: zjbus skrivet 08 februari 2019, 14:12:00 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 14:02:48 PM
Tanken var att resenärer som åkte mer än ett par hållplatser skulle gå upp på övervåningen och sätta sig. Men de flesta föredrog att stanna kvar på den trånga undervåningen även om platserna var obekväma och gav en klaustrofobisk känsla. Orsaken till detta var många gånger att trapporna var svåra att gå i, i synnerhet för den som hade minsta ont i ett knä. Det fanns också en stor risk att man inte hann av vid rätt hållplats om man fick någon långsam person framför sig i trappan.
Tack för informationen det klargjorde en del saker. Är övertygad om att en ledbuss hade varit lämpligare men kan tänka mig att ungdomar tyckte det var roligt att åka på övervåningen.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: Leyland skrivet 08 februari 2019, 14:16:52 PM
Citat från: zjbus skrivet 08 februari 2019, 14:07:32 PM
Att det skulle bli högertrafik och att det skulle krävas enorma resurser inte minst av svenska busstillverkare kan väl knappast ha kommit som en överraskning, det krävdes förstås framförhållning, långsiktig planering och att beställa i god tid för att kunna få en leverans 1967 i synnerhet om det handlade om en så stor beställning som 50 bussar.

Inte bara 50 bussar. Totalt beställde SS 550 nya bussar till Dagen H från bara Büssing och Leyland.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 februari 2019, 14:24:11 PM
Citat från: Leyland skrivet 08 februari 2019, 14:16:52 PM
Inte bara 50 bussar. Totalt beställde SS 550 nya bussar till Dagen H från bara Büssing och Leyland.

Och den ordern ville nog inte Scania-Vabis ha, och dubbeldäckare hade man knappast levererat heller.

Volvo var ju inte värst poppis hos SS då.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: zjbus skrivet 08 februari 2019, 14:27:58 PM
Citat från: Leyland skrivet 08 februari 2019, 14:16:52 PM
Inte bara 50 bussar. Totalt beställde SS 550 nya bussar till Dagen H från bara Büssing och Leyland.
Oj, hur många bussar uppskattningsvis hade SL totalt 1967?
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: zjbus skrivet 08 februari 2019, 14:32:14 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 februari 2019, 14:24:11 PM
Och den ordern ville nog inte Scania-Vabis ha, och dubbeldäckare hade man knappast levererat heller.

Volvo var ju inte värst poppis hos SS då.
Med en order i god tid så hade väl ingen tackat nej, den hade ju gynnat Scania Vabis, varför var Volvo impopulära hos SS då?
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 14:58:01 PM
Citat från: zjbus skrivet 08 februari 2019, 14:12:00 PM
Tack för informationen det klargjorde en del saker. Är övertygad om att en ledbuss hade varit lämpligare men kan tänka mig att ungdomar tyckte det var roligt att åka på övervåningen.
Med undantag för de tio trådledbussar tillverkade av Alfa Romeo och som gick några år i Stockholm innan SS och trafikanterna tröttnade samt en Scania-Vabis frontmotorbuss till Närke kom de första ledbussarna till svenska bussföretag i början av 1970-talet. Ledbuss fanns aålunda aldrig som alternativ på svensk bussmarknad 1967.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 15:07:03 PM
Citat från: zjbus skrivet 08 februari 2019, 14:32:14 PM
Med en order i god tid så hade väl ingen tackat nej, den hade ju gynnat Scania Vabis, varför var Volvo impopulära hos SS då?

Beslut om övergång till högertrafik togs sommaren 1963. Då hade man lite mer än fyra år på sig att utreda hur man skulle göra med bussarna. För tillverkarna skulle man i sådant fall stå för stora nybyggnader av fabriker och anställa kompetent personal för tillverkningen. Efter dagen H skulle i stort sett dessa nybyggnader och nyanställningar vara överflödiga. Bland annat knäcktes Hägglunds av den kraftigt minskande efterfrågan på bussar efter 1967.

Inte heller Norge hade så mycket att bidra med. Förutom Knudsen, VBK och Larvik sålts till Sverige i större omfattning. Utöver dessa fanns Arna och Repstad som större bussfabriker i Norge då. Men de sålde inte något nytt till Sverige. Vest Karosseri i Stryn kom inte i gång med tillverkningen före 1967. Och det fanns heller ingen fabrik för busschassier i Norge utan sådan köpte mestadels från Volvo och Scania-Vabis.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 15:09:20 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 15:07:03 PM
Beslut om övergång till högertrafik togs sommaren 1963. Då hade man lite mer än fyra år på sig att utreda hur man skulle göra med bussarna samt beställa dem. För tillverkarna skulle man i sådant fall stå inför stora nybyggnader av fabriker och anställa kompetent personal för tillverkningen. Efter dagen H skulle i stort sett dessa nybyggnader och nyanställningar vara överflödiga. Bland annat knäcktes Hägglunds av den kraftigt minskande efterfrågan på bussar efter 1967. Volvo och Scania var ytterst nära att gå samma väg.

Inte heller Norge hade så mycket att bidra med. Förutom Knudsen, VBK och Larvik har norska tillverkare inte sålts till Sverige i större omfattning. Utöver dessa fanns Arna och Repstad som större bussfabriker i Norge då. Men de sålde inte något nytt till Sverige. Vest Karosseri i Stryn kom inte i gång med tillverkningen före 1967. Och det fanns heller ingen fabrik för busschassier i Norge utan sådana köpte mestadels från Volvo och Scania-Vabis.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: zjbus skrivet 08 februari 2019, 15:10:42 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 14:58:01 PM
Med undantag för de tio trådledbussar tillverkade av Alfa Romeo och som gick några år i Stockholm innan SS och trafikanterna tröttnade samt en Scania-Vabis frontmotorbuss till Närke kom de första ledbussarna till svenska bussföretag i början av 1970-talet. Ledbuss fanns aålunda aldrig som alternativ på svensk bussmarknad 1967.
1967-07-18 registrerades SJ 0958 www.svenskbusshistoria.se/go?id=16529
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 15:12:34 PM
Citat från: zjbus skrivet 08 februari 2019, 15:10:42 PM
1967-07-18 registrerades SJ 0958 www.svenskbusshistoria.se/go?id=16529

Tack för korrigeringen. Den hittade jag inte i brådskan. Men det ändrar inget sak. Det fanns inte möjlighet att beställa 50 ledbussar inför högertrafiken.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: zjbus skrivet 08 februari 2019, 15:31:51 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 15:07:03 PM
Beslut om övergång till högertrafik togs sommaren 1963. Då hade man lite mer än fyra år på sig att utreda hur man skulle göra med bussarna. För tillverkarna skulle man i sådant fall stå för stora nybyggnader av fabriker och anställa kompetent personal för tillverkningen. Efter dagen H skulle i stort sett dessa nybyggnader och nyanställningar vara överflödiga. Bland annat knäcktes Hägglunds av den kraftigt minskande efterfrågan på bussar efter 1967.

Inte heller Norge hade så mycket att bidra med. Förutom Knudsen, VBK och Larvik sålts till Sverige i större omfattning. Utöver dessa fanns Arna och Repstad som större bussfabriker i Norge då. Men de sålde inte något nytt till Sverige. Vest Karosseri i Stryn kom inte i gång med tillverkningen före 1967. Och det fanns heller ingen fabrik för busschassier i Norge utan sådan köpte mestadels från Volvo och Scania-Vabis.
Ja det var förstås enormt mycket som skulle organiseras på kort tid inte bara bussar.
SJ köpte som du förstås vet en hel del Hägglunds bussar tillverkade 1967 och senare, 0958- 1006, 1028-1141 t.ex. hur det var med andra företag vet jag inte.
Var det samma företag som sedan blev H.Höglund & Co, Säffle?
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 16:21:11 PM
Citat från: zjbus skrivet 08 februari 2019, 15:31:51 PM
Ja det var förstås enormt mycket som skulle organiseras på kort tid inte bara bussar.
SJ köpte som du förstås vet en hel del Hägglunds bussar tillverkade 1967 och senare, 0958- 1006, 1028-1141 t.ex. hur det var med andra företag vet jag inte.
Var det samma företag som sedan blev H.Höglund & Co, Säffle?
Hägglunds var karosserifabrikör i Örnsköldsvik. Slutade karossera bussar i början av 1970-talet och koncentrerade sig i stället på stridsvagnar.

Höglund & Co fanns i Säffle och bytte namn till Säffle Karosserifabrik. Lades ned sommaren 2013 och tillverkningen flyttades till Polen. Viss support blev dock kvar i Säffle.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: zjbus skrivet 08 februari 2019, 16:40:31 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 16:21:11 PM
Hägglunds var karosserifabrikör i Örnsköldsvik. Slutade karossera bussar i början av 1970-talet och koncentrerade sig i stället på stridsvagnar.

Höglund & Co fanns i Säffle och bytte namn till Säffle Karosserifabrik. Lades ned sommaren 2013 och tillverkningen flyttades till Polen. Viss support blev dock kvar i Säffle.
Just det ja Höglund & Co blev sedermera Säffle Karosseri AB, Säffle och sista SJ Bussen därifrån kan väl ha varit 3166. Tråkigt att de lade ner efter c:a 40 år.
Titel: SV: SL H35 vid SöS 6 feb 1976
Skrivet av: Leyland skrivet 10 februari 2019, 09:36:13 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2019, 16:21:11 PM
Hägglunds var karosserifabrikör i Örnsköldsvik. Slutade karossera bussar i början av 1970-talet och koncentrerade sig i stället på stridsvagnar.


...och inte minst Tunnelbanevagnar