Bergkvarabuss och ledbussar?

Startat av virtual1, 11 augusti 2021, 14:35:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Nåt som slog mig häromdagen var att Bergkvarabuss verkar knapp ha/haft en enda ledbuss i sin ägo, är de få Citaro som man har i Växjö de enda? Måste vara rätt ovanligt för en sån stor aktör att inte ha några ledbussar att tala om då man ändå är representerade i rätt många städer.

Fredrik Gelin

Fast de har ju inte kontrakt på trafik i så många storstäder som ju är det vanligaste användningsområdet för nya ledbussar idag.
I mindre städer och förorts- och regiontrafik är det oftast mer intressant med antal sittande än stående och då är en boggibuss oftast mer ekonomisk än en ledbuss.
En 14-15m boggibuss tar ungefär lika många sittande passagerare som en modern ledbuss men till en lägre kostnad.
Således tycker jag inte att det är så konstigt att Bergkvara inte har så många ledbussar i nuläget.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Sundås

Håller med om Fredriks analys - med undantag för Lund (om den nu kan anses som större stad) så har ju Bergkvara främst kört i mindre städer.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

virtual1

Jo, det är ju en sanning såklart - men blev bara lite undrande. Kunde ju tänkt mig att man kört ledbussar i den trafik som går till/från Malmö t.ex. Och Lund har över 90000 invånare då Växjö har drygt 60000 (där ledbussar körs).

Walter

Fast Lunds innerstad klarar inte ledbussar så där blir jämförelsen med antal invånare inte bra.

RegionTrafiken till och från Malmö kördes förr mycket med ledbuss men där har ju Fredrik rätt i att antal sittande som är det viktiga där är bättre utan led.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

B10M

Fördelningen mellan sittplatser och ståplatser beror helt på bussens inredning och har egentligen inget att göra med om det är boggi eller ledbuss, även om det tycks vara en utbredd missuppfattning att ledbussar alltid måste vara anpassade för ståplatser.

Nico

Citat@ Walter

Fast Lunds innerstad klarar inte ledbussar...

Nu var det bra länge sedan jag var i Lund, men varför klarar inte centrum där ledvagnar? Är det trångt brukar ju ledvagnar vara smidigare än boggivagnar. De senare kräver normalt sett mera utrymme vid svängar mm. och brukar av den orsaken användas som dimensionerande fordon när man planerar gaturummets svängar, korsningar mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Walter

Jag syftar på stadstrafiken. Regiontrafiken har körts med ledbuss förr men det var ett antal år sen Regiontrafiken drogs om utanför den äldsta delen av staden.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buss_Lund

Jag har hört 2023 Lund ska får ledbussar efter när nya upphandling stadsbussarna Lund är klart.
Även har hört regionbuss ska får ledbussar till linje 166 och 160

Walter

Inte hört mer än att stadsbussarna ska bara elektriska i kommande avtal

Att Regiontrafiken får ledbuss på L160 och 166 är inte omöjligt och det var funnits på de linjerna tidigare. En anledning till avsaknaden av ledbussar sista 10-15 åren är dels homogeniseringen av bussflottan (bara boggi) och kanske att gas inte är så vanligt som drivmedel på ledbuss i regiontrafik?

Just homogeniseringen, att kunna köra alla bussar på alla linjer, gör mig också tveksam till ryktet om led på 160 och 166 framöver. Tex alla Scania i 74 serien gick till NV Skåne efter ett tag, en anledning av flera till den flytten var att de var för höga för en linje. 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Citat@ Walter

Jag syftar på stadstrafiken. Regiontrafiken har körts med ledbuss förr men det var ett antal år sen Regiontrafiken drogs om utanför den äldsta delen av staden.

Fast det där är ju inte ett svar på min fråga om ditt påstående om att de centrala delarna inte klarar av ledvagn.

Alltså, varför går det att köra med boggivagn, men inte med ledvagn? Det senare är ju normalt smidigare i trängre miljöer än vad boggivagnar är. Däremot tar ledvagnar sedan givetvis mera plats i längdriktning.

Är det möjligen så att det är hållplatslängderna eller motsvarande som inte räcker till?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jo

Lund har ju aldrig haft varken boggibussar eller ledbussar i stadstrafiken så det blir ju i så fall att jämföra med 12m bussar. (Mer än någon enstaka förstärkningsbuss för utvalda linjer)


Nico

Får tacka för det konkreta svaret. Då blev det tydligare för min del.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Gano

Gällande eventuella ledbussar på linje 160 och 166 är det inte helt uteslutet eftersom Nobina ska köpa in bland annat ledbussar till sitt nya avtal för regiontrafiken runt Lund. Däremot vet jag ingenting om vilka linjer som är akutella, men jag kan konstatera att ledbussar sannolikt skulle passa bättre än boggibussar på vissa regionlinjer runt Lund.
Åter till Bergkvarabuss är det nog så enkelt som att de har fått avtal där ledbussar inte passat in, dock verkar det som det iallafall i Skåne börjar luckras upp och medges ledbussar även på regionlinjer, varav det kanske inte är helt uteslutet att Bergkvarabuss införskaffar några till de stora avtal de nyligen vunnit. Söderslätt, Österlen och Nordväst.

Bussmicke

Ledbussar, Heja Nobina

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.