Huvudmeny

Jumbolans

Startat av Martin Maltkvist, 23 februari 2008, 22:24:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Clabbe

En artikel om ett nytt koncept inf Jumbolans, i Dalsland och Bohuslän i dagens NWT:
http://www.nwt.se/ArticlePages/200803/03/20080303102543_NWT459/20080303102543_NWT459.dbp.asp

S Svensson

8 mars trädde förändringarna i kraft.
Jumbolans har tre nya "mindre" bussar på de nya linjerna "Ronden".
ARY530;ARY534;EBM281.

Jag kommer i håg när jag diskuterade en gång hur framtidens sjuktransporter skulle ske. Det hela var ca 18 år sedan. Dvs redan 1981 vet jag att t ex BL,Borås var med och diskuterade transporter av sjukhusbesökare.

För den som är intresserad kan nämnas att förebilden till Jumbolanssystemet inte var Ulf Lindskog utan någon person vid Göteborgs kommun. För de hade vid Torslanda Brandkår en förebild i form av en BB57- Skandia (nuv Helmark). Denna gick nästan varje dag emellan Torslanda brandkår-Göteborg och Sävsjö konvalecenshem.
Den var utrustad med blå ljus och kunde också gå som ambulans. En av de få gångerna så skedde lär ha varit vid en svår olycka på ett av varven. (Poona??).
En gång mötte en civil polisbil under uppdrag sävsjöbussen på samma väghalva strax utanför Ulricehamn. En långdragen rättegång följde.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 03 mars 2008, 19:33:54 PM
8 mars trädde förändringarna i kraft.
Jumbolans har tre nya "mindre" bussar på de nya linjerna "Ronden".
ARY530;ARY534;EBM281.

Bussarna är alltså Setra S415UL. Tidigare har man haft S319UL, så visst är de nya bussarna mindre men inte så mycket.

Citat från: S Svensson skrivet 03 mars 2008, 19:33:54 PM
Jag kommer i håg när jag diskuterade en gång hur framtidens sjuktransporter skulle ske. Det hela var ca 18 år sedan. Dvs redan 1981 vet jag att t ex BL,Borås var med och diskuterade transporter av sjukhusbesökare.

Det är i så fall 27 år sedan.  ;) Visst har diskussioner om hur transporter till och från samt mellan sjukhus förts länge.

Citat från: S Svensson skrivet 03 mars 2008, 19:33:54 PM

För den som är intresserad kan nämnas att förebilden till Jumbolanssystemet inte var Ulf Lindskog utan någon person vid Göteborgs kommun. För de hade vid Torslanda Brandkår en förebild i form av en BB57- Skandia (nuv Helmark). Denna gick nästan varje dag emellan Torslanda brandkår-Göteborg och Sävsjö konvalecenshem.

Förebilden till det nuvarande Jumbolanssystemet är hämtad nästan direkt från England. Där hittade Ulf Lindskog den under sin tid som ambulansflygare. Alltså bussar med såväl ligg- som sittplatser och även möjlighet att ta bårar. Med Jumbolansen medföljer också en sjuksköterska - eller om det nu räcker med undersköterska.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2008, 22:05:56 PM

Förebilden till det nuvarande Jumbolanssystemet är hämtad nästan direkt från England. Där hittade Ulf Lindskog den under sin tid som ambulansflygare. Alltså bussar med såväl ligg- som sittplatser och även möjlighet att ta bårar. Med Jumbolansen medföljer också en sjuksköterska - eller om det nu räcker med undersköterska.



De äldre Jumbolans var Van Hool Alizée. De var vad jag förstått också nästan identiska med de engelska Jumbolance som också var Van Hool Alizée. Så det är väl mer eller mindre helt kopierat därifrån.
Fast givetvis anpassat för högertrafik ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 mars 2008, 22:09:51 PM

De äldre Jumbolans var Van Hool Alizée. De var vad jag förstått också nästan identiska med de engelska Jumbolance som också var Van Hool Alizée. Så det är väl mer eller mindre helt kopierat därifrån.
Fast givetvis anpassat för högertrafik ;)

Skall  då påpeka att den buss jag nämner om som gick Göteborg-Sävsjö via Borås-Jönköping och bestod av BB57-Skandia med bemanning av ambulanspersonal gick under 70 talets  och något år in på 80 talet.
Vad gäller Lindskog så borde ideerna kommit under dessa år.
Jumbolans hade även bussägare som delägare de första åren. van Hool Alizee (T8) kom på 80 talet i Sverige men det var först på mitten av 80 talet som det lämnades inn offert till några landsting om denna typ av transporter.
Vad jag kommer på just nu fanns EDT609 Scania vH 11925  86-03
ERG549 Volvo vH10170 86-05;COF403 Scania vH 12765 87-04;NWF756 Volvo vH13390 89-02.
Därutöver var Hino JEU 132 första halvåret den gick i trafik på Stinalinjen Ulricehamn-Borås-Mark o å registrerad på Jumbolans. Den kördes då av Taxi ek för i Ulricehamn (Hallgren,Broberg m fl ) men överläts till Borås Lokaltrafik nr 512 för att 1995-06 övergå till AB Linjebuss och gick kvar till ca 1998.

Som Staffan skriver så väcker sjukresor starka känslor. Hur de än trafikeras och av vem diskuteras. Principen om att resa skall vara kollektiv innebär att man samlar upp besökare och sedan kör dit. Ibland kan uppsamlandet ta mera tid än fortsatta resan. När det är färdigbehandlat så får de sjuka vänta.
Jag har själv åkt en hel del sjukresor beroende på att min mor behövde åka sådana och ibland också åka rullstol.Alltså rullstolsbil behövdes. Jumbolans är alltså till för rullstolsbundna personer i första hand om det blir för många resande. Genom att fordonsägare som kör i Va Götaland skall kunna köra i hela länet  så kan man säga att det gör de också. Behövs det sjukresa emellan Alafors och Älvängen så kan sjukresefordonet komma från någon ort i Kind. Det kan det också göra om det behöver köras emellan Karlsborg och Forsvik. Problemet då är att fordonet redan är upptaget när nästa larm kommer från en ort ,som kan vara fordonets hemort. Då tar man fordon dit från kanske Göteborg. Jumbolans kompletteras av andra fordon som möter Jumbolansen. Tomkörningarna blir således mycket långa ibland.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 04 mars 2008, 21:17:54 PM
Skall  då påpeka att den buss jag nämner om som gick Göteborg-Sävsjö via Borås-Jönköping och bestod av BB57-Skandia med bemanning av ambulanspersonal gick under 70 talets  och något år in på 80 talet.
Vad gäller Lindskog så borde ideerna kommit under dessa år.
Jumbolans hade även bussägare som delägare de första åren.

Det var Hallgrens Buss i Gällstad (nu i Ulricehamn) som var delägare till en bra bit in på 1990-talet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Är det någon här i Buss Snack som antingen har åkt eller kört en Jumbolans-buss någon gång?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 mars 2008, 22:58:09 PM
Är det någon här i Buss Snack som antingen har åkt eller kört en Jumbolans-buss någon gång?

Jag gjorde någon gång på 1990-talet ett reportage om Jumbolans och hade då tillfälle att gå in och titta i den van Hool som gick till Uppsala. Åkte även med på en kortare förflyttning, men det kanske inte räknas.
Vad är det du vill veta?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)