Försök till negativscanning

Startat av Greger Larsson, 30 december 2007, 17:26:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Ulf och Verspeider:

Det fanns ju några Holmgren/Norsjöbussar med här: Wiiman var KBK190, 26:an van Hoolen FXT019, Autokorin i Bror Larssons färger BYF007. Norsjöbuss var ju egentligen en sammanslagning av Larssons och Holmgrens bussbolag, på den översta van Hoolen 28/LKF186 syns bokstäverna LH före Norsjöbussnamnet vilket stod för de två delägarbolagen.
DKL353 som V. nämner kom långt efter att de här bilderna togs.

/GL

S Svensson

Nordic förekom ofta i annonser i tidiga Svensk Omnibustidning. Jag har försökt titta lite mera i en bok om finska karosstillverkare. Hittar inget. Men Autokory i DB utförande kallades för Nordic.Om det sedan finns varianter vet jag ej. Har försökt titta efter.

Autokory och efterföljaren Delta tillverkade även en linjevagn som är som en container. Kan det vara denna som har växlingsautomatiken.

Björn Forslund

Jag har också boken om finska karosstillverkare. Nordic omnämns överhuvudtaget inte såvitt jag kan se. Bussarna på MB chassi benäms bara efter sina karosstyper "Aura" eller "Airisto" t ex.  Jag undrar om det inte bara var ett marknadsföringsnamn utanför Finland. Men kallades bussarna verkligen "Nordic" under Autokori-tiden fram till -73? Sedan hette företaget Deltaplan.

S Svensson

Kanske är det så att Philipssons har beställt ett antal bussar hos Autokory/Delta Plan  för försäljning i Sverige. Detta kanske innebar att man satte ut Nordic på bussarna. Fanns Philipssons i Finland tidigae. Vem vet mera om Gunnar Philipsson,släktskap mm.
Mitt minne av det hela grundar sig på observationer och annons i SvO. Invändningen blir då vad bussar kallas om någon beställer dem själva !

Bussen på bild med växlingsautomaten. Kan vara en linje Ikarus om den är tagen sent tidsmässigt eller en linje autokory.
Namnbytet till Delta Plan vet jag inte heller exakt varför det gjordes. Fabriken fick nya lokaler så detta kunde vara en orsak. Det gamla namnet var inte exakt.

Ulf Fernestad

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 december 2007, 11:53:52 AM
Jag har också boken om finska karosstillverkare. Nordic omnämns överhuvudtaget inte såvitt jag kan se. Bussarna på MB chassi benäms bara efter sina karosstyper "Aura" eller "Airisto" t ex.  Jag undrar om det inte bara var ett marknadsföringsnamn utanför Finland. Men kallades bussarna verkligen "Nordic" under Autokori-tiden fram till -73? Sedan hette företaget Deltaplan.
För att krångla till det lite mera 2116 som vi hade i Ksd var en Nordic se utdraget från S Svensson -avd udda bussar på GDG-
"Andra udda vagnar som GDG övertog var 2116 EHG351. Denna var en kort MB-Delta Plan som kallades Nordic. Kom från Nora Bergslags Järnväg"

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 december 2007, 11:53:52 AM
Jag har också boken om finska karosstillverkare. Nordic omnämns överhuvudtaget inte såvitt jag kan se. Bussarna på MB chassi benäms bara efter sina karosstyper "Aura" eller "Airisto" t ex.  Jag undrar om det inte bara var ett marknadsföringsnamn utanför Finland. Men kallades bussarna verkligen "Nordic" under Autokori-tiden fram till -73? Sedan hette företaget Deltaplan.

Jag skulle också tro att Nordic- var ett Philipsson-varumärke. Det var ju Nordic-7, Nordic-12 och den lilla stadsbussen Nordic-S som marknadsfördes av Philipsson. Förmodligen var det likadant med Nordic-14, den fullstora turistaren som kom just i skarven Autokori/Delta Plan och den fanns väl från början bara på M-B? Man kan tycka att det var lite sent påkommet att introducera den på O302:an som då var på väg att ersättas. Karossen i sig kom ju senare(?) att kallas Delta 400 och byggdes mestadels på Scania BR145/116 och Volvo B58/B10M.

/GL

christianm

Citat från: Greger Larsson skrivet 30 december 2007, 21:59:10 PM
GS-01 var en föregångare till dagen I-shift, dock kanske med lite mer mekanik än elektronik i uppbyggnaden s a s. Funktionen var ungefär densamma, kopplingspedal saknades och det hela byggde i grunden på en manuell växellåda. Konstruktören var den skellefteåbaserade uppfinnaren Karl-Johan Boström och om jag inte minns fel så löste Scania ut patentet p g a likheten med deras kommande CAG-växling.

/GL

Spännande. Tack för förklaringen!