Försök till negativscanning

Startat av Greger Larsson, 30 december 2007, 17:26:04 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Inspirerad av alla trevliga bildserier på "snacket" under de senaste veckorna (..tack till Patrik, Bussmicke, Möller o alla andra!) så tog jag och körde igång scannern och prövade med att scanna lite gamla negativremsor. Och resultatet.. tja, både och.. visst märks det att vissa negativ levt ett hårt liv och färgerna bjuder på olika fenomen. Kvalitetén blev i alla fall varierande, i vissa fall beroende på dåligt utgångsmaterial, vissa av bilderna blev det nog inte ens någon papperskopia på då det begav sig.
Här kommer hursomhelst det jag fick ihop från de fyra första remsorna i pärmen. Inte i kronologisk ordning, inordnandet i pärmar kom i mitten av 80-talet, innan dess var det förvaring modell skokartong som gällde..
Bilderna är som sagt från början av 80-talet(~82-83). Första bilden är kanske snudd på OT fast tittar man ordentligt syns Yngve Forssells B55:a stående vid Linjebussgaraget i bakgrunden.














Ulf Fernestad





Har du nån bra historia om denna hytt? verkar som om det har varit bra drag i spisen!

reg.nr

Reg.nr
Kul med lite äldre bilder

Bussmicke

Mycket trevligt!
Kul att man kunde bara en av de bidragande orsaker till scanning.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Krille

Mumma! Men lite bildtext hade inte skadat ::)

/K

Björn Forslund

Trevliga bilder från norr!
Har du möjligen någon post-Larvik så visa den gärna!


Ersa

Citat från: christianm skrivet 30 december 2007, 19:16:56 PM
Trevliga bilder. Vad var Lundberg GS-01 för något?

Precis vad jag tänkte fråga.
Texten "växlingsautomaten som skonar både chaufför och plånbok" lät spännande.

S Svensson

Tack Greger ! Jag skall försöka få tid med negativscanning själv.

Återanknyter till ett tidigare inslag. Nämligen NORDIC

Några bussar visar finska Autokory OY kaross. Det fanns en Volvo,trolgen på chassie B58. Det fanns också en Autokory på Daimler-Bentz O 302. Denna kallas då NORDIC.

Björn Forslund

Var "Nordic" en helbyggd buss med Mercedes komponenter, byggd av Autokori OY? De med Mercedes chassi (och front) heter väl inte "Nordic"?
Ett par korta Nordic har överlevt som husbilar, men de förefaller relativt ålderdomliga, t ex hydrauliska bromsar.


Greger Larsson

Citat från: christianm skrivet 30 december 2007, 19:16:56 PM
Trevliga bilder. Vad var Lundberg GS-01 för något?


GS-01 var en föregångare till dagen I-shift, dock kanske med lite mer mekanik än elektronik i uppbyggnaden s a s. Funktionen var ungefär densamma, kopplingspedal saknades och det hela byggde i grunden på en manuell växellåda. Konstruktören var den skellefteåbaserade uppfinnaren Karl-Johan Boström och om jag inte minns fel så löste Scania ut patentet p g a likheten med deras kommande CAG-växling.

/GL


Greger Larsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 30 december 2007, 17:47:31 PM



Har du nån bra historia om denna hytt? verkar som om det har varit bra drag i spisen!


Scania-Vabis B62/KABO. Förste ägare var Oskar Burström i Norsjö, därefter Rickard Lindmark i Ljusvattnet, Burträsk och slutligen AB Linjebuss där inv nr som synes var 822!

/GL

Ulf Fernestad

Tack för svaret har du möjligtvis reg.nr. på Pd 7729 samt Almar Holmgren trf.
mvh Fernestad

Ersa

#13
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 30 december 2007, 23:36:26 PM
Tack för svaret har du möjligtvis reg.nr. på Pd 7729 samt Almar Holmgren trf.

7729 var en Volvo B10M-65 Wiima M303 av årsmodell -83 med regnr LNJ414, enligt:
http://www.svenskbusshistoria.se/

Holmgren... står det inte 26 på den?
Blev denna senare Norsjöbuss 26, dvs DKL353? (Volvo B10M-70B Van Hool Alizée 360, årsmodell 90)

Ulf Fernestad

#14
Citat från: Verspieder skrivet 30 december 2007, 23:39:27 PM
7729 var en Volvo B10M-65 Wiima M303 av årsmodell -83 med regnr LNJ414, enligt:
http://www.svenskbusshistoria.se/

Holmgren... står det inte 26 på den?
Blev denna senare Norsjöbuss 26, dvs DKL353? (Volvo B10M-70B Van Hool Alizée 360, årsmodell 90)
Tack för pd 7729 LNJ 414 men det var inte VanHoolen jag var ute efter utan godsbussen på bild neg_1007 som jag är intresserad av plus även Lundins i andra bildsvepet neg_1014
// Fernestad