Fyra bilder vecka 28 (SL)

Startat av Hasse L, 14 juli 2016, 09:28:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Citat från: jocke skrivet 17 juli 2016, 14:28:45 PM
Är det mjölnarvägen som anslutits med vikdalsvägen eller vart exakt är bron placerad?

På denna karta ser man hur vägen är dragen: http://www.openstreetmap.org/#map=14/59.3126/18.1522

Hållplatsen är belägen mellan Griffelvägen och Skvaltans väg, på Forum-sidan.

Robert Brink

Nu är 402:an ensam på sin hållplats vid Nacka Forum ännu så länge, så något problem med trängsel är det inte!

När det gäller köra fram lite tidigt, så pratar vi inte om så mycket mer än 5-8 minuter, och det ska alla bussar klara år 2016 utan att få batteritorsk! Dessutom kan man ganska ofta se sina kollegor stå med belysning på även utan passagerare i bussen i väntan på att köra fram, så då drar man ändå ut batteriet om det skulle vara problemet.
Våra MAN i SÖH går även ner i ett lägre belysningsläge om man har full belysning på när motorn stängs av, dom modeller som har AC så stängs även den av eftersom bussen går ner i sparläge tills man aktiverar tändningen igen.

Ett annat lyft för kollegorna i Nacka/Värmdö med förlängningen är ju att slippa trängseln när man skulle vända uppe vid hpl Tre Kronor vid Kvarnholmen, var ju relativt ofta man tyvärr körde fast där uppe.

//R

Nico

Citat från: Robert Brink skrivet 18 juli 2016, 11:58:30 AMNär det gäller köra fram lite tidigt, så pratar vi inte om så mycket mer än 5-8 minuter, och det ska alla bussar klara år 2016 utan att få batteritorsk! Dessutom kan man ganska ofta se sina kollegor stå med belysning på även utan passagerare i bussen i väntan på att köra fram, så då drar man ändå ut batteriet om det skulle vara problemet.
Våra MAN i SÖH går även ner i ett lägre belysningsläge om man har full belysning på när motorn stängs av, dom modeller som har AC så stängs även den av eftersom bussen går ner i sparläge tills man aktiverar tändningen igen.

Alla bussar är inte purunga och har därmed inte alltid batterier i toppskick. Det senare är dessutom något som slits hårt och fort. Alla bussar har inte heller automatisk dimning av belysningen när motorn stängs av. Just detta med att man drar ur batterierna är (i alla fall enligt min erfarenhet som trafikledare) tyvärr en ganska vanligt förekommande realitet när man tittar på orsaker till inställd/försenad trafik. 5-8 minuter är sedan en ganska lång tid i vissa sammanhang.

Det finns normalt en lasttid och den bör respekteras av flera orsaker. En ytterligare aspekt på detta är t.ex. vad man ger resenärerna för uppfattning. Visserligen kanske det fungerar att rulla fram tidigare vid just 402:s hpl. vid Nacka Forum. Det är dock inte alltid det fungerar på samma vis överallt, men det inser sällan resenären som istället tycker att det är dålig service när föraren i Nacka F kunde köra fram tidigare, men kollegan på en annan linje (vid t.ex. Gullmarsplan eller Spånga station) inte gör på samma vis.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 19 juli 2016, 19:20:03 PM
Alla bussar är inte purunga och har därmed inte alltid batterier i toppskick. Det senare är dessutom något som slits hårt och fort. Alla bussar har inte heller automatisk dimning av belysningen när motorn stängs av. Just detta med att man drar ur batterierna är (i alla fall enligt min erfarenhet som trafikledare) tyvärr en ganska vanligt förekommande realitet när man tittar på orsaker till inställd/försenad trafik. 5-8 minuter är sedan en ganska lång tid i vissa sammanhang.

Det finns normalt en lasttid och den bör respekteras av flera orsaker. En ytterligare aspekt på detta är t.ex. vad man ger resenärerna för uppfattning. Visserligen kanske det fungerar att rulla fram tidigare vid just 402:s hpl. vid Nacka Forum. Det är dock inte alltid det fungerar på samma vis överallt, men det inser sällan resenären som istället tycker att det är dålig service när föraren i Nacka F kunde köra fram tidigare, men kollegan på en annan linje (vid t.ex. Gullmarsplan eller Spånga station) inte gör på samma vis.

Det beror ju även på hur bussen är konstruerad från fabrik. Många nyare bussar (2014-15 års modell) drar enligt min erfarenhet mycket mer ström än äldre (2012 års modell). Att glömma huvudströmbrytaren på när man tvättar eller tankar en nyare buss, kan innebära att den helt enkelt inte startar då tvättprogrammet i tvätthallen är klart efter 4-5 minuter. Även om tändningen och varenda invändig och utvändig lampa har varit nedsläckt under tiden. Då blir det att dra in batterikärran med NATO-kablar in i tvätthallen.
Detta är verkligen jättekul i samband med funktionen nyare bussar har att de själva stänger av motorerna om tomgångskörning skett i mer än 3 minuter. Men efter att motorn stängts av fortsätter huvudström, tändning, fläktar, halvljuset och alla ut- och invändiga lampor att vara påslagna. :o

Jag tänkte ett tag ange en viss tillverkare här... men låter nog bli, då detta tenderar att reta upp de forumdeltagare som älskar detta märke. ;)

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2016, 20:02:02 PM
Det beror ju även på hur bussen är konstruerad från fabrik. Många nyare bussar (2014-15 års modell) drar enligt min erfarenhet mycket mer ström än äldre (2012 års modell). Att glömma huvudströmbrytaren på när man tvättar eller tankar en nyare buss, kan innebära att den helt enkelt inte startar då tvättprogrammet i tvätthallen är klart efter 4-5 minuter. Även om tändningen och varenda invändig och utvändig lampa har varit nedsläckt under tiden. Då blir det att dra in batterikärran med NATO-kablar in i tvätthallen.
Detta är verkligen jättekul i samband med funktionen nyare bussar har att de själva stänger av motorerna om tomgångskörning skett i mer än 3 minuter. Men efter att motorn stängts av fortsätter huvudström, tändning, fläktar, halvljuset och alla ut- och invändiga lampor att vara påslagna. :o

Jag tänkte ett tag ange en viss tillverkare här... men låter nog bli, då detta tenderar att reta upp de forumdeltagare som älskar detta märke. ;)

Jaha ja, automatisk motoravstängning finns ju även på MB/Setra från 2012, efter ca 15 minuter så stannar motorn och all utrustning stängs av (till skillnad från det fabrikat du avsåg) finessen är väl inte så där jättebra, vid felsökning och vid ac kontroll får man lätta p-bromsen så går motorn i oändlighet.

Bussmicke

7156 är röd nu,  fick den på bild idag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Även 7158 kan ses röd. Kanske räcker det med de fyra 7155-58 för att täcka upp 76:ans längre körväg på Södermalm när vintertidtabellen drar igång. Fem med 7154 förresten, som ju målades om tidigare i år.

Bussmicke

Så 7158 är ommålad också, tack då håller jag utkik nästa gång jag kommer.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.