Diggablaste busstypen

Startat av Bussmicke, 31 juli 2013, 00:49:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

tågluffaren

Dessa har man åkt med många gånger i Warszawa...

Skakar in i h*****e, bastu på sommaren och luktar bensin i hela bussen. Fyfan!

Jo

Ändra rubriken det där är ju ingen MAXCI.

Mikey

Jaa! Dom där vagnarna är riktigt älskvärda! :D

I Budapest finns det fortfarande hundratals i trafik, varav de äldsta är från -86! Snacka om slitvargar. Det är nästan så att jag vill åka dit någon gång inom en snar framtid...

Citat från: tågluffaren skrivet 31 juli 2013, 10:18:47 AM
Dessa har man åkt med många gånger i Warszawa...

Skakar in i h*****e, bastu på sommaren och luktar bensin i hela bussen. Fyfan!

Bastu eller inte bastu beror på operatören. I Budapest kan man öppna mer eller mindre halva glasrutorna, och då fläktar det ordentligt skönt. Lite diesellukt får man tåla, de är ju ändå inte nya... :)

Jonas Strömblad


Fredde

Citat från: Mikey skrivet 31 juli 2013, 11:04:54 AM
I Budapest finns det fortfarande hundratals i trafik, varav de äldsta är från -86! Snacka om slitvargar. Det är nästan så att jag vill åka dit någon gång inom en snar framtid...

Bastu eller inte bastu beror på operatören. I Budapest kan man öppna mer eller mindre halva glasrutorna, och då fläktar det ordentligt skönt. Lite diesellukt får man tåla, de är ju ändå inte nya... :)

Jag kom hem från Budapest i söndags. Oavsett om jag gick runt eller körde med bilen så jag knappt några alls. Det var mest splitter nya MB Citaro (12-meters och led) av senaste generationen och några Volvo...

Mikey

Citat från: Fredde skrivet 31 juli 2013, 13:21:12 PM
Jag kom hem från Budapest i söndags. Oavsett om jag gick runt eller körde med bilen så jag knappt några alls. Det var mest splitter nya MB Citaro (12-meters och led) av senaste generationen och några Volvo...

Hoppsan, där har det gått undan! För två-tre år sedan var Ikarus det enda som man såg... Jag utgick från fordonslistan på Phototrans.eu som fortfarande listar ~900st Ikarus 260/280 som aktiva i Budapestområdet. Men nu när jag sökte lite så fick jag fram att 159st nya Citaro skall vara i trafik nu... Antingen är fordonslistan jag utgick från väldigt utdaterad vid det här laget och att alla de är borta, eller så har alla kvarvarande Ikarusar kanske förpassats ut till förorterna så att turisterna inte skall se dem?

Bussmicke

Tur att man har varit Där och slapp se Citaro

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Sannolikt så lär nog dessa bussar nog försvinna alltmer. Speciellt från innerstadsområdena. I takt med att ekonomin stadigt har förbättrats även i de områden som tidigare låg på fel sida om Järnridån så har både förutsättningar som tänket i sig ändrats. Många av dessa bussar är inte direkt miljövänliga.

Även ur trafiksäkerhetshänseende (med tanke på hur lappat och lagat det varit i en hel del fall) så är nog både trafikanter såväl som personalen inte helt ledsna att dessa bussar, diggabla eller inte, byts ut mot nyare åkdon. Däremot kan jag helt köpa att det finns en stor portion nostalgi med i spelet, men det är ju en annan femma.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

moenia

Ursäkta mig, men "diggabla"? Aldrig hört. Vad tusan betyder det? :p

Nico

Tja, språket förändras och vi med det. Ibland saknas vissa ord (kan vara i såväl arbetet som på fritiden) och de uppstår därför av sig själv, ofta som ett slags facklingo. Att något är 'diggabelt' är ett uttryck som mig veterligt har använts i en hel del år. Det är väl då i grund bara en försvenskning av amerikanska slanguttryck som "to dig" eller "dig it" osv. Innebörden av dem är väl redan känd?  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Citat från: moenia skrivet 01 augusti 2013, 01:27:29 AM
Ursäkta mig, men "diggabla"? Aldrig hört. Vad tusan betyder det? :p

Undrar om ordet myntades här på forumet? Aldrig sett det någonannanstans...

Bussmicke

Aldrig hört ordet Diggare?

Ikarus 260/280? Är Superdiggabel

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

moenia


Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 01 augusti 2013, 13:15:53 PM
Undrar om ordet myntades här på forumet? Aldrig sett det någonannanstans...

Här kommer en lektion till dig och andra, från Svenska Spårvägssällskapets lexikon:
https://www.sparvagssallskapet.se/lexikon/index.php?bokstav=d