Falcks Omnibus nya Beulas Glory - Första i Norrbotten...(Bilder)

Startat av Patrik, 07 juli 2013, 08:26:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Är det vanligt med separat dörr in till förarplatsen eller är det en Beulas-grej?

hisen12

Ser riktigt trevlig ut! :)

Är bältena på pass.säterna reglerbara?

John P

Citat från: Björn Ax skrivet 07 juli 2013, 16:43:43 PM
Ja dom öppnas från förarplats.

Bussen är bara 13,9 Meter så det borde inte vara några problem att koppla på släp.


Är det kanske därför man valt denna udda karrostyp ?
Alltså, man kan få i princip lika många platser/ (eller kanske rent av fler ?) på en kortare buss, med bibehållen komfort. Om man vill ha lika många platser i en 13,9 m lång "normalbuss", Tex. Volvo 9700,  får man antingen placera stolarna tätare  eller köpa en buss som är 1m längre.....( 14,9m är väll bland den absolut vanligaste längden på boggibussar i linjetrafik.) 
Av Patriks film att dömma så ser det ut att vara relativt gott om benutrymme, vilket är guld värt för oss som är lite längre....

En fin buss är det hur som helst !

Trevliga bilder och film !  :)
Bussförare på Nobina Trollhättan.

saurer

För passagerare  med normal rörelse förmåga måste det vara skönt med en riktig buss när alternativet är en lågentre dito
Tänk vilken skillnad i komfort ,annars är man hänvisad till lyft

Ja val av drivlina kan vara av ekonomiska skäl Herr Knorr hade troligtvis denna hemma och kunde leverera direkt ,beror på vilken levernstid det hade varit på en med Scania eller Volvo

Norrlanders

Hej Patrik som västerbottning med våra ibland guppiga vägar undrar jag hur bussen känns är det inte risk att den slår mer fronten i vägen det är ju ett rejält överhäng fram och det händer att en vanlig volvo 9700 snuddar i vid ett dubbelgupp

Patrik

Citat från: Norrlanders skrivet 10 juli 2013, 15:00:23 PM
Hej Patrik som västerbottning med våra ibland guppiga vägar undrar jag hur bussen känns är det inte risk att den slår mer fronten i vägen det är ju ett rejält överhäng fram och det händer att en vanlig volvo 9700 snuddar i vid ett dubbelgupp

Det känns nära ibland men ingenting hände på den dåligaste sträckan vid Niemisel, men man får nog se upp på vissa ställen iaf.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Danne B.

Stiliga bilder och kul med med rejält antal bilder (inte bara snett framifrån på dörrsidan som så ofta här) så man verkligen får se insidan och förarplatsen också.

Blev nyfiken på LED-ramperna i framrutan. Sitter dom dikt an mot rutan med nå´n form av tätning? Tänker mest på att det väl annars kan finnas viss risk för bländning. Skulle vara intressant att se dom "in action". Funderar lite på om det finns en viss risk att dom genom sin placering kan, precis som Rayzer på personbilar, lysa upp regn/snö lite för nära föraren. Men det kanske man tänkt på genom att sätta dom just i mitten? Smidigt hursom att dom alltid är rena eftersom torkarna slår där.

Och framförallt: Hur var den att köra? Stadig? Pigg? Några nackdelar?

//Danne

Patrik

Citat från: Danne B. skrivet 11 juli 2013, 09:34:14 AM
Stiliga bilder och kul med med rejält antal bilder (inte bara snett framifrån på dörrsidan som så ofta här) så man verkligen får se insidan och förarplatsen också.

Blev nyfiken på LED-ramperna i framrutan. Sitter dom dikt an mot rutan med nå´n form av tätning? Tänker mest på att det väl annars kan finnas viss risk för bländning. Skulle vara intressant att se dom "in action". Funderar lite på om det finns en viss risk att dom genom sin placering kan, precis som Rayzer på personbilar, lysa upp regn/snö lite för nära föraren. Men det kanske man tänkt på genom att sätta dom just i mitten? Smidigt hursom att dom alltid är rena eftersom torkarna slår där.

Och framförallt: Hur var den att köra? Stadig? Pigg? Några nackdelar?

//Danne

Ja exakt, dom sitter direkt mot rutan med tätning. Tyvärr kunde jag inte prova dom eftersom det är ljust dygnet runt :)

Den var stadig när man kom upp i fart, det tog sin tid pga växellådan (likt I-shift). Nackdel var väl mest att det blir lite döda vinklar pga speglarna och så, man får kolla flera gånger så att det inte kommer bilar i korsningar.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige