Huvudmeny

Bussar med 385/55?

Startat av Skusty, 15 december 2011, 00:28:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skusty

Mors!

Kom och tänka på en sak, varför ser man aldrig bussar med däckdimensionen 385/55 på fram samt stödaxeln för? Framförallt på de bussar som trafikerar mindre vägar, det ger ju en sådan stabilitets skillnad och borde ge passagerarna en mycket behagligare resa på de små kringelkroksvägarna, framförallt på turistbussar som kör i Norge t.ex. Bytte själv från 315/65 på min puscheraxel till 385/55 och jag kände direkt skillnaden i stabilitet på de mindre vägarna då man hade hög tyngdpunkt, och jämför jag hela ekipaget mot min förra lastbil som hade 315/65 på framaxeln så är det en enorm stabilitetsskillnad, trots att båda har helluftfjädring. Samt, varför har inga turistbussar som kör t.ex. Norge dubbelmontage på boggien istället för singelmontage? Det ger ju också en enorm skillnad i stabilitet, och när man kör passagerare vill man väl att de ska åka så bekvämt som möjligt?

Någon som har något vettigt svar på detta? Priset i däck kan inte vara det enda svaret.

(För er som inte vet, 385/55 betyder att däcket är 385mm brett och har en profilhöjd på 55mm, de flesta bussar verkar ha 295/65)

Dson

Flikar in med en fråga om stödaxeln. Hur är det med boggielyft på boggiebussar?
En del vet jag har det, framförallt här i Norrland - men hur ser det ut i övriga Sverige?
När man ständigt hör man vinterproblem, känns ju som att en boggielyft borde lösa problemen i många fall..

groenis

Dson
De flesta turistare som jag har kört har haft boggielyft men det gällar att veta hur knappen ser ut.I linjebussar så kan knappen ofta vara bortkopplad.

Skusty
Jag tror att du hittar svaret om du tittar in i hjulhusen på någon buss,Det är som uppfinnaren i Lorry "Tänkte inte på det"
om du frågar de som designar bussar.

/Lennart

Skusty

Citat från: groenis skrivet 15 december 2011, 01:00:39 AM

Skusty
Jag tror att du hittar svaret om du tittar in i hjulhusen på någon buss,Det är som uppfinnaren i Lorry "Tänkte inte på det"
om du frågar de som designar bussar.

/Lennart
Hjulen kan ju inte ta i hjulhusen då 385 breddar utåt? Vet däremot att sätter du "Scania fälgar" på en äldre Volvo (lastbil) så tar det i div. stag vid fullt rattutslag då fälgarna som sitter på Scania breddar lite innåt, medans de som sitter på Volvo breddar allt utåt.

Ang. boggielyft, borde inte man kunna spara in en hel del bränsle och däck på att köra med boggieaxlarna i vädret vid körning mellan depåer, verkstäder och då bussen ska ut och in från en körning?

Robert T

Bussar kan inte lyfta boggin, bara avlasta den.

Dson

Citat från: Robert T skrivet 15 december 2011, 01:59:22 AM
Bussar kan inte lyfta boggin, bara avlasta den.
Det förklarar ganska mycket.
Men varför är det så? Är inte hjulhusen tillräckligt rymliga, eller beror det på något annat?

Danne B.

Citat från: Skusty skrivet 15 december 2011, 01:08:43 AM
Hjulen kan ju inte ta i hjulhusen då 385 breddar utåt? Vet däremot att sätter du "Scania fälgar" på en äldre Volvo (lastbil) så tar det i div. stag vid fullt rattutslag då fälgarna som sitter på Scania breddar lite innåt, medans de som sitter på Volvo breddar allt utåt.

Ang. boggielyft, borde inte man kunna spara in en hel del bränsle och däck på att köra med boggieaxlarna i vädret vid körning mellan depåer, verkstäder och då bussen ska ut och in från en körning?

Breddar utåt? Byter du bara däcken lär dom ju bredda lika mycket på varsin sida om mitten på fälgen... Eller menar du att man byter fälgar också?

//Danne

5783

#7
Siffran "55" anges inte i millimeter utan i %. Siffran anger sidoväggens höjd i förhållande (Aspect ratio) till tvärsnittet på däcket angivet i procent.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_code#Tire_geometry

385mm / 55% ger alltså

385 x 0,55 = 211,75mm

Om däcket är monterat på en 22,5" fälg så är den totala höjden på däcket 2 x 211,75mm + 22,5 * 25,4mm = 995mm

Danne B.

Citat från: Daniel S skrivet 15 december 2011, 08:35:12 AM
Siffran "55" anges inte i millimeter utan i %. Siffran anger sidoväggens höjd i förhållande (Aspect ratio) till tvärsnittet på däcket angivet i procent.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_code#Tire_geometry

385mm / 55% ger alltså

385 x 0,55 = 211,75mm

Om däcket är monterat på en 22,5" fälg så är den totala höjden på däcket 2 x 211,75mm + 22,5 * 25,4mm = 995mm

Jag vet inte om det där var ett svar på mitt inlägg...?! Men det jag menade var ju alltså att problemet sannolikt är att det inte finns plats i hjulhusen för den ökade bredden(!).

//Danne

Robert T

Citat från: Dson skrivet 15 december 2011, 02:12:39 AM
Det förklarar ganska mycket.
Men varför är det så? Är inte hjulhusen tillräckligt rymliga, eller beror det på något annat?

Antagligen för att vi dumma busschaufförer inte ska glömma ha ner den.  ::) Vi får inte ha någon form av självtänkande.

Knut

Om man bygger en buss med det däcket så blir hjulhusen inne i bussen tilsvarende bredare enn et normaldäck. Så på en låvgulvbuss vil det trångt mellan hjulhusen inne.
Og busser med singel monterade däck på stödaksel er vel konstruerad derätter. Blir vansinnit belastning på stödakselen om den inte svänger efter bussen. En turistvagn kör vel gärna på andre ställen enn en lastbil med samme akselavstand. Man får inte ha en buss på 15m om stödaksel inte svänger. Klart man kan svänge en dbl montasje, men da skulle man tro at dette blir en tung og dyr konstruksjon
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Skusty

Citat från: Dson skrivet 15 december 2011, 02:12:39 AM
Det förklarar ganska mycket.
Men varför är det så? Är inte hjulhusen tillräckligt rymliga, eller beror det på något annat?
Borde inte vara så, hjulet har ju utrymme för att fjädra, man lyfter ju upp axeln i ändläge, sedan oftast möter man upp det med att höjja bakändan med luftfjädringen till drivaxeln.

Citat från: Knut skrivet 15 december 2011, 12:57:19 PM
Om man bygger en buss med det däcket så blir hjulhusen inne i bussen tilsvarende bredare enn et normaldäck. Så på en låvgulvbuss vil det trångt mellan hjulhusen inne.
Og busser med singel monterade däck på stödaksel er vel konstruerad derätter. Blir vansinnit belastning på stödakselen om den inte svänger efter bussen. En turistvagn kör vel gärna på andre ställen enn en lastbil med samme akselavstand. Man får inte ha en buss på 15m om stödaksel inte svänger. Klart man kan svänge en dbl montasje, men da skulle man tro at dette blir en tung og dyr konstruksjon

Men nu är ju inte alla bussar lågbygda, när jag undrade över 385 så undrade jag främst över t.ex. turistbussar som kör på ojämna vägar i t.ex. Norge, samt du kan ha styrbar stödaxel med 385.

Citat från: Robert T skrivet 15 december 2011, 12:34:20 PM
Antagligen för att vi dumma busschaufförer inte ska glömma ha ner den.  ::) Vi får inte ha någon form av självtänkande.
Går väl att koppla så att den körs ner automatiskt då man t.ex. öppnar framdörren? Då kan man ju inte glömma att köra ner den, däremot kan man glömma att höjja den, om man inte kopplar att den automatiskt går upp då man skyltar "Ej I Trafik.".

Danne B.

Glöm inte att en bakmotorbuss sannolikt är betydligt mer baktung än en tom lastbil. Så att köra en bakmotorbuss med lyft boggie är inget jag skulle vilja göra...

//Danne

Robert T

Citat från: Danne B. skrivet 15 december 2011, 14:52:58 PM
Glöm inte att en bakmotorbuss sannolikt är betydligt mer baktung än en tom lastbil. Så att köra en bakmotorbuss med lyft boggie är inget jag skulle vilja göra...

//Danne

Varför inte? Man kör ifrån allt och alla vid trafikljusen på vintern. Men visst, man kan ju glömma att svänga. ;)

Snusmumrik

Finns en annan praktisk betydelse med att inte ändra dimension på boggieaxeln, ofta lägger man på begagnade framdäck och drivdäck för att slita ner de sista millimetrarna som går att få ut och då är det opraktiskt att ha olika dimensioner......

Och som Danne sade, de flesta idag har bakladdare och behöver boggien även utan last.....men är det egentligen en nödvändig funktion att kunna hissa boggien, känns inte så.   ???
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.