Ännu en bild från bussmässa 1992

Startat av Janne Rickman, 20 september 2007, 18:56:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 30 september 2007, 18:17:08 PM
006 007 var äldre än 008 017 och dessutom udda bussar som ofta krånglade Ingen saknade väl 006 007 de hade dessutom en väldigt trång förarplats.
Ändå var det bättre än något Säffle någonsin kan åstadkomma??  ???
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Ja det var ändå bättre än Säffle.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 30 september 2007, 18:17:08 PM
006 007 var äldre än 008 017 och dessutom udda bussar som ofta krånglade Ingen saknade väl 006 007 de hade dessutom en väldigt trång förarplats.

006 och 007 var från 1993 och de försvann 2005 sedan någon tydligen uppmärksammat BL på att det fanns en tolvårsgräns för bussarna. Detta trots att de båda fått en rejäl ombyggnad av bland annat framvagnen mindre än ett år tidigare. Jag pratade med ett par förare då och de var faktiskt nöjda med vagnarna. Om det var i jämförelse med hur de var tidigare eller i jämförelse med Säffle-bussarna vet jag inte.
008-017 liksom 034-036 (Volvo B10BLE Säffle) är från 1995.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Och inget nytt i sikte?
Skulle man upphandla på nytt eller hur var det?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 02 oktober 2007, 22:00:48 PM
Och inget nytt i sikte?
Skulle man upphandla på nytt eller hur var det?

Jag antar att vi fortfarande pratar BL. Ja, man har fått klartecken av länsrätten att man får fortsätta upphandlingen av nya Scania OmniLink. Det återstår dock fortfarande en del att prata med Scania om innan affären är i lås. Men om den blir det - och det mesta tyder väl på det nu - så blir det 10 nya OmniLink med gasmotorer våren 2008 och lika många till augusti 2009.
Därmed har tätortstrafiken i Borås - för att citera Radio Sjuhärad - bara nya bussar. Ingen är äldre än från 2004. Det förutsätter visserligen att man avyttrar Lunda-bussarna 042-045, men det är väl ändå en bra bit för att man skall kunna prata om "bara nytt".
Återstår också att se vad man tänker göra åt 95-orna 150-154 och 200-212, som i dag används på 40-linjerna och de tresiffriga linjerna. Men skall de gå kvar fram till 2010, så blir de alltså 15 år gamla. Och i de flesta fallen finns även där 12-årsgräns i avtalen .

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 02 oktober 2007, 20:37:21 PM
Ja det var ändå bättre än Säffle.
Vet man på vilket sätt, eller det är bara idéer man fått för sig?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Citat från: Svemicke skrivet 02 oktober 2007, 23:32:42 PM
Vet man på vilket sätt, eller det är bara idéer man fått för sig?

Wiima byggde bussar med högre kvalitet och bättre värme än Säffle även om 006 007 pga. lågentre inte  var lika varma som normalgolvade bussar. Skrammel är inte lika stort problem i Wiima som i Säffle exvis skrammla grinden och förarfönster något fruktansvärt i Säffle. Även plåtkanalen bakom föraren lossnade och skrammlade så tyvärr är Säffle sämmre.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 oktober 2007, 23:49:45 PM
Här finns ju möjligheten att göra samma hambrovink som vissa andra operatörer gjort när man velat undvika investeringar i nya fordon vilka stipulerats i avtalen, istället för viten får man betala det man under resterande avtalstid "tjänat i avskrivningar och räntor" till beställaren.
Detta förfarande ansågs 2003 av en icke obekant beställar Vd vara en ytterst dålig affär för operatören "Att byta underhållskostnader mot Räntor o avskrivningar".

//Lars

Ja, om inte annat så är det ju pengar som man kastar bort. Det man investerar i nya fordon har man i alla fall nytta av i många år framåt. Och investeringen i framtiden slipper man hur som helst inte.
Sedan kan man alltid diskutera det moraliska i att i en upphandling slå undan konkurrenter, som förstås räknar sina anbud efter vad som anges om bussarna i kraven.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)