Raskt till Hörby

Startat av CD, 07 februari 2011, 16:19:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Kaxen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 februari 2011, 20:55:29 PM
Oavsett så antar jag att den ersatts med en buss som inte håller Raskenstandard ;) För så många 100 omlopp har inte KLT dragit in att det motsvarar 2 fordon, det 3:dje var väl VL.s berömda "överbeställning" av bussar.



2141 hör hemma i Högsbydepån. Där finns fem Expressbussar men bara fyra 100-omlopp.

Kaxen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 februari 2011, 21:14:18 PM
4 bussar med 4 omlopp är ju inte någon riktigt bra lösning då jag antar att ni inte har en Raskenreserv även både i Mönsterås och Oskarshamn.

Men det är ju bra ekonomiskt om KLT släpper lite på kravet när det gäller busstyper, det är aldrig bra att splittra upp en depå på flera olika typer som alla ska ha reservkapacitet, bättre att ha en reservbuss som kan användas på alla omlopp så länge platsantalet inte blir lidande.

Lånad innebär också att den inom en snar framtid åter kommer att rulla i Kalmar län så problemet är inte så stort.

CD

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 februari 2011, 21:14:18 PM
4 bussar med 4 omlopp är ju inte någon riktigt bra lösning då jag antar att ni inte har en Raskenreserv även både i Mönsterås och Oskarshamn.

Men det är ju bra ekonomiskt om KLT släpper lite på kravet när det gäller busstyper, det är aldrig bra att splittra upp en depå på flera olika typer som alla ska ha reservkapacitet, bättre att ha en reservbuss som kan användas på alla omlopp så länge platsantalet inte blir lidande.

Men har KLT minskat antalet omlopp, ett antal bussar har ju flyttats ut från länet sen 2008?
förutom de omniexpresserna som nämns ovan har ju även en Omnilink och två CitaroLE flyttats

Peter L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 februari 2011, 21:14:18 PM
4 bussar med 4 omlopp är ju inte någon riktigt bra lösning då jag antar att ni inte har en Raskenreserv även både i Mönsterås och Oskarshamn.

Men det är ju bra ekonomiskt om KLT släpper lite på kravet när det gäller busstyper, det är aldrig bra att splittra upp en depå på flera olika typer som alla ska ha reservkapacitet, bättre att ha en reservbuss som kan användas på alla omlopp så länge platsantalet inte blir lidande.

Instämmer! Men jag tycker mig ha sett Rasken-bussar på ett flertal "vanliga" omlopp, det är inte så att det just är 1 Rasken-buss man har som allmän reserv (även om det kan ses som onödigt dyrt...)? Ofta brukar 155 mellan Högsby och Oskarshamn köras med Rasken-buss, men den kanske ingår i ett Rasken-omlopp? (undrar en Skåning som inte kan KLT...)

Nytt rekord i torsdags var det dock när jag mötte linje 45 på väg mot Figeholm och den kördes av en Rasken-buss, det har jag aldrig sett förut! Vanligtvis rullar där Scania OmniLink (från Buss i Väst) även om jag någon morgon mött en Nobina Man Lion's Regio på väg mot Oskarshamn

Peter L

#20
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 februari 2011, 21:54:19 PM
Raskenomlopp kan bestå av flera delar som inte är "Raskenavgångar", det räcker ju att någon eller några är det för att det ska krävas Raskenbuss på omloppet, detta är ju för att meranvända bussarna och få ut så mycket tid o km, tvärtom däremot går inte.

Misstänkte det. En aningens klokare inställning än gamla Malmöhus Län (samt även Skånetrafiken misstänker jag) där Express-bussar inte alls fick köras på andra linjer. Det släpptes dock lite på det kravet när helgomloppen på SkEx6 även fick inkludera turer på linje 160 som vände i Dalby. Men då var det säkerligen Skånetrafiken själva som "bestämt" det omloppet.

Är det KLT som själva "bestämmer" Raskenomloppen och inte entreprenörerna?

Peter L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 februari 2011, 23:17:45 PM
Ja

Tack för kort och tydligt svar! Då slipper man i alla fall diskussioner om att bussarna inte kör på rätt linjer.  ;D