Den vanligaste bussmodellen?

Startat av Leo, 03 januari 2011, 16:01:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leo

Är väl inte mycket att fota, vanligaste busstypen i SL-land...

Trevliga bilder dock även om jag knappast skulle anstränga mig för denna busstyp.

HB

Citat från: Leo skrivet 03 januari 2011, 16:01:06 PM
Är väl inte mycket att fota, vanligaste busstypen i SL-land...

Trevliga bilder dock även om jag knappast skulle anstränga mig för denna busstyp.

Intressant frågeställning. Vilken är den vanligaste busstypen i "SL-land" respektive i övriga Sverige idag? Eller ska det startas en egen tråd för detta? /Henrik/

Ersa

Ny tråd skapad. Blir nog tydligast så. :)
Dessa inlägg har alltså brutits ut från denna tråd som enbart hamnade om Tyresövagnar.

Leo

Borde utan tvekan vara OmniLink I + II, följt av B9SALE. Snart det enda man ser utanför tullarna (SL).

Mikey

I Märsta är det mest (nästan så jag skulle kunna säga "bara") Omnilink, i Väsby CN113, Sollentuna har Volvo och Södertälje/innerstan har MAN. Men utslaget över hela länet är det väl ändå Volvo B9S och liknande Volvo som finns i flest ex, eller har jag fel uppfattning?

Karsten

Finns det någon bra anledning till att det går CN113 i Väsby och Omnilink i Märsta? Är de inte stationerade i samma garage? Är det kanske låggolvskrav på linjerna i Märsta, men inte på linjerna i Väsby?

Patrik

Citat från: Karsten skrivet 03 januari 2011, 19:53:55 PM
Finns det någon bra anledning till att det går CN113 i Väsby och Omnilink i Märsta? Är de inte stationerade i samma garage? Är det kanske låggolvskrav på linjerna i Märsta, men inte på linjerna i Väsby?

95% av bussarna i Väsby är kortvagnar.
CN113 är väl nästan bara kortvagnar? Omni kortvagnar körs mest i Väsby medans ledbussarna körs i Märsta.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Mikey

Citat från: Patrik skrivet 03 januari 2011, 20:02:12 PM
95% av bussarna i Väsby är kortvagnar.
CN113 är väl nästan bara kortvagnar? Omni kortvagnar körs mest i Väsby medans ledbussarna körs i Märsta.

Kortvagnar i Väsby handlar väl mest om tillgänglighet, blir väl riktigt trångt på sina ställen med ledvagnar? I Märsta har vi ju tyvärr nästan bara Omnilink-ledvagnar (en Säffle och ett par CN-ledar finns också). Men jag förstår fortfarande inte riktigt varför man kör CN på helger när man har så många Omnilink kortvagnar? Igår (söndag) mötte jag en karavan på 4st CN113 på rad i trafik på Centralvägen. Inte för att det är mig som CN-älskare emot, men jag förstår inte anledningen.

Karsten

Citat från: Mikey skrivet 03 januari 2011, 20:20:18 PM
Kortvagnar i Väsby handlar väl mest om tillgänglighet, blir väl riktigt trångt på sina ställen med ledvagnar? I Märsta har vi ju tyvärr nästan bara Omnilink-ledvagnar (en Säffle och ett par CN-ledar finns också). Men jag förstår fortfarande inte riktigt varför man kör CN på helger när man har så många Omnilink kortvagnar? Igår (söndag) mötte jag en karavan på 4st CN113 på rad i trafik på Centralvägen. Inte för att det är mig som CN-älskare emot, men jag förstår inte anledningen.

Tack för svaren!

Kan det vara så att CN113 är billigare att köra än Omnilinkerna? Tidigare har andra garage valt att minimera användandet av B9S just för att dessa är dyra i drift.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 januari 2011, 21:08:28 PM
Bussarna som är placerade i Väsby är väl dieslar medans man har etanol i Märsta, det finns väl ingen etanolpump i Väsby.... i s f är det opraktiskt med etanolbussar.

En ännu enklare förklaring! :)

Nico


Nu har jag ingen aning om hur det fungerar rent praktiskt, men etanolbussar tankas ju lite här och var beroende på tillgång, kapacitet osv.

Vad gäller Arriva i Väsby och Märsta så finns det väl ingen enskild depå i Väsby utan alla vagnar utgår väl fortfarande från depån i Märsta? Gissar i så fall mera på att då dieselbussarna klarar längre omlopp så körs de ut till Väsby ganska tidigt på morgonen och går där hela dagen innan de sen går hem ganska sent medan etanolvagnarna får rulla på omlopp i Märsta närområde.

Tidigare i alla fall var det ju inte heller ovanligt att en förare som kört klart en tur i Märsta sedan tog pendeln till Väsby och tog över en annan buss där. Likaså fanns det väl delade tjänster där ena biten kunde vara i Väsby och den andra i Märsta eller så? De enda som höll sig mera på sin kant var väl de som utgick från depån i Vallentuna.

Betonar dock att detta är en ren spekulation från min sida så någon med bättre koll på Arriva kan kanske ge en mera korrekt bild än den som målas upp i mitt antagande?

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bingoberra

Känns som att OmniCity är vanligast överlag. Tillverkade från 96-97 tills nu, och bara ett fåtal verkar enligt SBH ha skrotats.
Kvittar vilken stad man åker till, så ser man nästan alltid minst en OmniCity.

Leo

Citat från: Bingoberra skrivet 04 januari 2011, 16:06:08 PM
Känns som att OmniCity är vanligast överlag. Tillverkade från 96-97 tills nu, och bara ett fåtal verkar enligt SBH ha skrotats.
Kvittar vilken stad man åker till, så ser man nästan alltid minst en OmniCity.

Hos SL är inte OmniCity i närheten av att vara vanligast. Jag skulle tippa på att det rullar max 150 st (led/kort) i hela SL-land. I stort sett alla hos Keolis/Busslink.

Fredrik Klint

Inte exakta siffror eftersom några av Nobinas B9S i 64-serien har flytt SL-land men totalt 302st B9S har funnits i Stockholm.
156 hos Busslink och 146 hos Nobina.

OmniLink II i ledbussutförande kan vara god tvåa med totalt 188st (ca) fördelade på 127 hos Busslink, 47 hos Arriva och 14 hos Nobina.

Med reservation för felräkning...  ;)

M

Om vi nu hoppar över SL och ser till hela landet så blir det intressantare.

/M