Nya vagnar till Huddinge/Botkyrka/Söderort

Startat av Ted Selander, 18 december 2010, 10:20:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leo

Citat från: AO skrivet 18 december 2010, 19:01:56 PM
Det blir ju väldigt intressant om MAN-lederna blir stombussar.
Hur blir det med Volvo bussarna, har produktionen av 8900 kommit igång då så det är den modellen vi kommer att få se?

MAN-ledvagnarna blir stombussar, de är nämligen de enda som har regionalstandard.


virtual1

Citat från: AO skrivet 18 december 2010, 22:20:04 PM
För oss som inte har stenkoll på linjenätet i Sthlm, hur ser linje 172 ut? Mycket motorväg? Eller mer vanlig landsbyggdslinje eller mer citykaraktär? Stadsbussarna här i Gävle använder ju sig av MAN-leder på linje 91 då och då som har motorvägskörning, fast då handlar det ju om sammanlagt kanske 10-15 minuter på motorvägen per tur.

Mycket motorväg ja, eller åtminstone flerfiliga 70-vägar, även om antalet stopp på större förortscentra är rätt många! Tar ett bra tag att åka från ena änden till den andre, drygt en timma i rusning. Sträckningen är Skarpnäck-Hökarängen-Högdalen-Huddinge station-Huddinge sjukhus-Fittja-Norsborg

Leo

Citat från: Bussmicke skrivet 18 december 2010, 19:28:16 PM
Hade väl hoppats på något annat än MAN till 172..

Instämmer, MAN-bussarna som går på linje 748 (regional) 6560-6567 är rena skämtet. Jag är inte skärskilt lång men sitter så j***a dåligt i dem. Inget benutrymme alls! Plus att stolarna lutar framåt. Sämsta regionalbussarna som finns!


Gabi94

Citat från: Leo skrivet 18 december 2010, 22:41:24 PM
Instämmer, MAN-bussarna som går på linje 748 (regional) 6560-6567 är rena skämtet. Jag är inte skärskilt lång men sitter så j***a dåligt i dem. Inget benutrymme alls! Plus att stolarna lutar framåt. Sämsta regionalbussarna som finns!



Ibland så kommer det en vanlig city buss på 748 som är också är en MAN.

Leo

Citat från: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 22:43:40 PM
Ibland så kommer det en vanlig city buss på 748 som är också är en MAN.

Föredrar helt klart de vanliga "tätorts-vagnarna". De kan man sitta i som en människa iaf. De andra sitter man i som ett paket.

Gabi94

Hehe, regional säten på MAN är ok för att jag har åkt dom när dom kom, så man blir van om man åker dom, men annars tycker jag om Scanias Regional säten.

AO

Här pratas det om att MAN-lederna endast kommer ta 55 sittande passagerare medan det på MAN:s hemsida går att läsa att denna variant kan ta upp till 60 sitannde, då med plats för 2 barnvagnar. Är tanken att man ska ha fler barnvagnsplatser eller kommer det att vara glesare mellan sätena?