Huvudmeny

Orusttrafiken 70657

Startat av Björn Lövdahl, 06 juni 2010, 16:34:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Lövdahl



Inte världens bästa bild, men det som blev
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Brollan

Hoppsan, har Orust också börjat köpa Solaris?
Hur många gäller det?

Björn Lövdahl

Citat från: Mats B skrivet 06 juni 2010, 16:39:29 PM
Hoppsan, har Orust också börjat köpa Solaris?
Hur många gäller det?

Hässleholm 3st
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats B skrivet 06 juni 2010, 16:39:29 PM
Hoppsan, har Orust också börjat köpa Solaris?
Hur många gäller det?

Det finns ju inte så förtvivlat mycket att välja på om man  måste ha boggibussar med gasdrift. Enda alternativet är väl MAN.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

#4
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juni 2010, 18:20:01 PM
Det finns ju inte så förtvivlat mycket att välja på om man  måste ha boggibussar med gasdrift. Enda alternativet är väl MAN.

Nobina, Orusttrafiken och Veolia har samtliga köpt Solaris gasbussar i senaste leveransen. Dock så står det en ny MAN med gasdrift hos Neoplan i Helsingborg. Den är inte märkt med dekaler men troligtvis är det en som ska till Thygessons i Broby.
I branschen 37 år

Björn Lövdahl

Citat från: Jan skrivet 06 juni 2010, 19:04:34 PM
Nobina, Orusttrafiken och Veolia har samtliga köpt Solaris gasbussar i senaste leveransen. Dock så står det en nya MAN med gasdrift hos Neoplan i Helsingborg. Den är inte märkt med dekaler men troligtvis är det en som ska till Thygessons i Broby.

Thygessons i Broby har 4 beställda MAN 15m Boggie CNG. 2 st är levererade och ytterligare 2 är på gång
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Cyklisten

Måste väl stämma, vi fick ta del av Thorebs verkstadsutbildning på C90 och det gjordes just på dessa bussar som stod på Neoplan Syd. Att de ska till Thygessons ser man tydligt på hjulen.

Björn Lövdahl

Citat från: Cyklisten skrivet 06 juni 2010, 19:23:30 PM
Måste väl stämma, vi fick ta del av Thorebs verkstadsutbildning på C90 och det gjordes just på dessa bussar som stod på Neoplan Syd. Att de ska till Thygessons ser man tydligt på hjulen.

Navkapslarna?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Jeppe Hagelbäck

Gratulerar till fångsten. Jag missade en av dessa med några sekunder i torsdags kväll  >:(

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juni 2010, 18:20:01 PM
Det finns ju inte så förtvivlat mycket att välja på om man  måste ha boggibussar med gasdrift. Enda alternativet är väl MAN.

Ligger Scania (OmniLink) och Volvo (8500) så långt efter med boogi-biogasmodeller än idag? Tråkigt för dem att de tappar marknadsandelar pga att de saknar en buss som fler och fler svenska huvudmän kräver, men det är ju iofs bra för Solaris.

julle

Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2010, 21:20:55 PM
Ligger Scania (OmniLink) och Volvo (8500) så långt efter med boogi-biogasmodeller än idag? Tråkigt för dem att de tappar marknadsandelar pga att de saknar en buss som fler och fler svenska huvudmän kräver, men det är ju iofs bra för Solaris.
Är det verkligen så många huvudmän som kräver gasdrift på regiontrafik med boggibussar? Mig veterligen är det i huvudsak Skånetrafiken som gör det, Ö-traf har gjort det i viss mån i senaste upphandlingen (30-tal fordon kring Norrköping), Västtrafik har gjort det delvis i Mölndal och Västra Göteborg, om västra Göteborg nu kan ses som regiontrafik vill säga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2010, 21:20:55 PM
Ligger Scania (OmniLink) och Volvo (8500) så långt efter med boogi-biogasmodeller än idag? Tråkigt för dem att de tappar marknadsandelar pga att de saknar en buss som fler och fler svenska huvudmän kräver, men det är ju iofs bra för Solaris.

Scania har väl problem med sin nya gasmotor. Det är därför som leveransen av tio OmniLink till Borås Lokaltrafik dragit ut på tiden. Och Volvo satsar nu mest på hybridteknik, men avsikten är ju att inom en inte alltför avlägsen framtid ta fram en gasdriven hybridbuss. Så i väntan på detta utvecklar man väl inte sina nuvarande gasbussar. Mercedes fortsätter att tro på vätgasdrivna bussar och är därför inte heller särskilt intresserade av boggibussar med gasdrift.

Fast numera har vi alla två, snart tre (Scania) tillverkare av boggibussar för gasdrift. Det är inte så länge sedan det i praktiken bara fanns en.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

scaniaolsson

Vilka linjer har "Orust" med gulbussar runt Hässleholm, kan bara påminna mig om 534 till Sösdala.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Rickardo


Ersa

Citat från: julle skrivet 06 juni 2010, 21:53:43 PM
Är det verkligen så många huvudmän som kräver gasdrift på regiontrafik med boggibussar? Mig veterligen är det i huvudsak Skånetrafiken som gör det, Ö-traf har gjort det i viss mån i senaste upphandlingen (30-tal fordon kring Norrköping), Västtrafik har gjort det delvis i Mölndal och Västra Göteborg, om västra Göteborg nu kan ses som regiontrafik vill säga.

Det lär bli fler krav på bussar med "icke fossilt bränsle" på landsbygdstrafiken framöver. Titta bara på UL där Nobina byggt om två gamla Volvo 8700 till biogasdrift. Och bara nu senast i Jämtland var det ju sådana krav på landsbygdstrafiken som Centrala Buss vunnit, om jag tolkar senate numret av tidningen Trafikforum rätt. Där blev det dock RME på landsbygden och etanol (nytänkande?) inne i stan, istället för biogas.