Centralplan i Borås den 9 juni 1995 [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 15 mars 2010, 23:23:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

En till synes helt vanlig eftermiddag på Centralplan i Borås. Men helt vanlig är den inte - det är fredagen den 9 juni 1995, d v s den sista vardagen som Swebus körde merparten av landsbygdstrafiken runt Borås. Bussarna är 3258 (t v) och 2458.


Svemicke

Hoppas verkligen Veolia får dit bussarna igen. Vansinne att låta dem gå från Södra Torget. Det är trångt tillräckligt där ändå.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 16 mars 2010, 14:55:25 PM
Hoppas verkligen Veolia får dit bussarna igen. Vansinne att låta dem gå från Södra Torget. Det är trångt tillräckligt där ändå.

Bussarna gick från Södra torget även 1995. Det är bara gamla linje 155 Bogryd-Borås-Dalsjöfors som då gick Sven Eriksonsgatan.

Det skulle bli ännu trångare om alla bussarna skulle flytta till Resecentrum. Det skulle också innebära betydligt sämre service för resenärerna och en hel del av trafiken skulle också komma att flyttas till de redan hårt belastade hållplatserna på Sven Eriksonsgatan vid Söderbro.

Det är inte bra vid Södra torget i  dag även om det blivit aningen bättre sedan vissa linjer flyttade till Söderbro. Men det var ännu sämre förr. Lita på oss som var med.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2010, 16:52:29 PM
Bussarna gick från Södra torget även 1995. Det är bara gamla linje 155 Bogryd-Borås-Dalsjöfors som då gick Sven Eriksonsgatan.

Det skulle bli ännu trångare om alla bussarna skulle flytta till Resecentrum. Det skulle också innebära betydligt sämre service för resenärerna och en hel del av trafiken skulle också komma att flyttas till de redan hårt belastade hållplatserna på Sven Eriksonsgatan vid Söderbro.

Det är inte bra vid Södra torget i  dag även om det blivit aningen bättre sedan vissa linjer flyttade till Söderbro. Men det var ännu sämre förr. Lita på oss som var med.


Jag tror Dig, men det går att bygga om resecentrum så det blir som Alingsåsterminalen och då blir det mindre trångt. Det är sämre som det är idag. Bussarna står för det mesta bara ivägen där vid Söderbro.

Dessutom finns det stadsbussar som kan transportera folk från Södra Torget till resecentrum. Konstigt att det som funkar så smidigt i till exempel Lund ska vara så förbannat svårt i den här stan.

Sandlådefasonerna mellan BL och Veolia har dessutom inneburit att förarna hos Veolia inte längre har tillgång till BL:s lunchrum medan de samtidigt har rasterna på Södra Torget och inte vid resecentrum där de har sitt pausrum.

Om då bussarna inte behöver köra den onödiga tilläggsvägen från resecentrum (som inte är ett resecentrum) till Södra Torget utan stanna på resecentrum så underlättar man dessutom för förarna.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 16 mars 2010, 17:32:20 PM
Jag tror Dig, men det går att bygga om resecentrum så det blir som Alingsåsterminalen och då blir det mindre trångt. Det är sämre som det är idag. Bussarna står för det mesta bara ivägen där vid Söderbro.

Nej, det går inte om du vill ha mer än fem gater. I så fall får man bygga helt nytt och antagligen också göra en överdäckning där bussarna stannar. Hur du kan tycka att det är sämre vid Södra torget sedan vissa linjer flyttades till Söderbro förstår jag inte. Om du inte menar att det blivit sämre för resenärerna, för då kan jag hålla med.
Jag tycker dock att linjerna 1, 6 och 8 bör flyttas till Allégatan så snart som möjligt för att ytterligare avlasta Södra torget.

Citat från: Svemicke skrivet 16 mars 2010, 17:32:20 PM
Dessutom finns det stadsbussar som kan transportera folk från Södra Torget till resecentrum. Konstigt att det som funkar så smidigt i till exempel Lund ska vara så förbannat svårt i den här stan.

Dilemmat är att det är så långt mellan Södra torget och Resecentrum att folk tycker det är för kort för att åka buss och för långt för att gå.
I Lund stannar fjärrbussarna vid järnvägsstationen och jag skulle inte vilja säga att det fungerar bra om man inte har gjort någon radikal ändring de senaste två åren.

Citat från: Svemicke skrivet 16 mars 2010, 17:32:20 PM
Sandlådefasonerna mellan BL och Veolia har dessutom inneburit att förarna hos Veolia inte längre har tillgång till BL:s lunchrum medan de samtidigt har rasterna på Södra Torget och inte vid resecentrum där de har sitt pausrum.

Om då bussarna inte behöver köra den onödiga tilläggsvägen från resecentrum (som inte är ett resecentrum) till Södra Torget utan stanna på resecentrum så underlättar man dessutom för förarna.

Jag har inte sett att det vimlar av Veolia-bussar vid Resecentrum förutom de som står i reserv för linje 100. Men de fanns där förut också.
Resecentrum uppfyller kriterierna för att vara ett resecentrum, nämligen en övergång mellan tåg och buss. Att sedan alla linjer borde ta vägen förbi Resecentrum är en annan sak och faller på att det inte finns några bra genomfartsleder genom Borås centrum.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

TH14b

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2010, 16:52:29 PM
Bussarna gick från Södra torget även 1995. Det är bara gamla linje 155 Bogryd-Borås-Dalsjöfors som då gick Sven Eriksonsgatan.
Hur låg hållplatserna för landsbygdsbussarna på Södra torget på den här tiden? Jag minns att 155 mot Dalsjöfors stod i backen precis utanför nuvarande kundservice. Linje 150 (eller om den hette 402 redan då) mot Bollebygd stod väl på Österlånggatan och körde ut densamma innan den tog höger på Fabriksgatan. Men stod inte 155 mot Bogryd på Österlånggatan också?

Citat från: Svemicke skrivet 16 mars 2010, 17:32:20 PM
Sandlådefasonerna mellan BL och Veolia har dessutom inneburit att förarna hos Veolia inte längre har tillgång till BL:s lunchrum medan de samtidigt har rasterna på Södra Torget och inte vid resecentrum där de har sitt pausrum.
Men det kan väl ändå inte vara upp till BL att se till att Veolias förare har tillgång till lunchrum på Södra torget? :) Sandlådefasoner vet jag inte heller, samarbetet har vad jag känner till, fungerat alldeles utmärkt hittills!



Staffan Sävenfjord

Citat från: TH14b skrivet 16 mars 2010, 18:47:27 PM
Hur låg hållplatserna för landsbygdsbussarna på Södra torget på den här tiden? Jag minns att 155 mot Dalsjöfors stod i backen precis utanför nuvarande kundservice. Linje 150 (eller om den hette 402 redan då) mot Bollebygd stod väl på Österlånggatan och körde ut densamma innan den tog höger på Fabriksgatan. Men stod inte 155 mot Bogryd på Österlånggatan också?
Men det kan väl ändå inte vara upp till BL att se till att Veolias förare har tillgång till lunchrum på Södra torget? :) Sandlådefasoner vet jag inte heller, samarbetet har vad jag känner till, fungerat alldeles utmärkt hittills!




1995 hade man börjat använda hållplatserna vid Viskan. Jag började jobba i Göteborg i november 1994 och har inget minne av annat än att bussen till Göteborg gick därifrån. Rimligen borde det ha varit samma disposition vid Södra torget för regionallinjerna som det var fram till i höstas, då Söderbrogatan togs i bruk.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

TH14b

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2010, 19:34:47 PM
1995 hade man börjat använda hållplatserna vid Viskan. Jag började jobba i Göteborg i november 1994 och har inget minne av annat än att bussen till Göteborg gick därifrån. Rimligen borde det ha varit samma disposition vid Södra torget för regionallinjerna som det var fram till i höstas, då Söderbrogatan togs i bruk.

Ja, det minns jag när du säger det! Men hur var uppställningen innan dess, alltså före c:a 1994?

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2010, 17:49:36 PM

Jag har inte sett att det vimlar av Veolia-bussar vid Resecentrum förutom de som står i reserv för linje 100. Men de fanns där förut också.
Resecentrum uppfyller kriterierna för att vara ett resecentrum, nämligen en övergång mellan tåg och buss. Att sedan alla linjer borde ta vägen förbi Resecentrum är en annan sak och faller på att det inte finns några bra genomfartsleder genom Borås centrum.

Jo nog står det numera ofta en eller ett par Veolia-bussar uppställda vid resecentrum - av de "nya" då alltså. Dessutom brukar det stå en tjänstebil där.

Jan Sjöberg

Tyvärr så har det uppstått för mkt problem sedan Veolia startade sitt kontor på Resecentrum.
Om ni är där vid 08.30 tiden så förstår ni vad jag menar. Det har gått så långt att Securitas åker runt och bevakar.
Är det någon buss som står fel så blir det parkeingsböter omgående. i torsdags stod det 8 Veoliabussar parkerade!! Då kan ni som känner till platsen själva räkna ut ..... tom under bron där det är gångbana stod en Veolia buss parkerad ....
Det är inte bra alls ... dem andra entrepenörerna som kör till / från Resecentrum har påpekat detta både för Veolia och Västtrafik.
Nästa drag blir att kåren får helt enkelt dra bort dem felparkerade bussarna!!!! .
Verkar vara rena lekstugan hos Veolia ....  det är väl smittan från BL som har smittat Veolia nu oxå!
Vet att det var ett j***a liv på Södra torget för några år sedan .... BL ägde dem få parkeingarna trodde dem...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Problemet med det sk Resecentrum är ju att det är alldeles för få platser för bussar att ställas på när det är dax för rast och andra uppehåll. Det är ofta det står bussar på "våra" hpl för linje 350 360 . Det var ju enklare förr när man kunde köra in på Swebus område.

Men hur Svemicke tänker att det skulle funka med ännu fler bussar vid Resecentrum övergår mitt förstånd. Och några sandlådebråk tror jag då rakt inte på.. Alla gamla B-L förare är välkomna att häls på hos B-L vid södra torget..Det var en surpelle som fick för sig att vi inte fick vara där men han fick veta att han levde... ;D  men den personen har dummat sig förut oxå.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Jag skulle vilja dem tog bort träden i mitten och gjorde några parkeringar där.
Ska nu Veolia vara på resecentrum så måste det finnas tillräckligt med parkeringar ... 
Gäller nu för Veolia att trycka på kommunen så det ordnas till parkeringar omgående!! Annars blir det ett problem som kan bli hur stort som helst! Facket är inkopplat pga att förarna andra inte får laglig rast!! Pga det dem måste cirkulera runt för att få plats!
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

En kollega körde runt i 20 min innan han fick parkplats.. Som du skriver så finns det gott om utrymme i mitten som borde användas bättre näör det nu är så mkt bussar där.. Såg för övrigt en buss från Asige buss som stod och lasta på fel sida där Skenebussarna bruka stå men stå där med massa folk och bagage mitt i vägen där vi kör är ju bara för galet den föraren borde fundera lite mer på hur man ställer sig lämpligt..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Vi kör på blad .... det får inte bli att vi kör över tiden ...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2010, 17:49:36 PM
Nej, det går inte om du vill ha mer än fem gater. I så fall får man bygga helt nytt och antagligen också göra en överdäckning där bussarna stannar. Hur du kan tycka att det är sämre vid Södra torget sedan vissa linjer flyttades till Söderbro förstår jag inte. Om du inte menar att det blivit sämre för resenärerna, för då kan jag hålla med.

Det är sämre både för resenärer och busschaufförer. Resenärerna får långt att gå om de till exempel kommer från linje 1 mot Sjöbo och ska med den första bussen.

Sedan handlar det om en vanesak. Boråsarna gnäller alltid i början och jämrar sig över det mesta, men sedan efter ett tag som ändringarna blivit gjorda så har de vant sig.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2010, 17:49:36 PM
Jag tycker dock att linjerna 1, 6 och 8 bör flyttas till Allégatan så snart som möjligt för att ytterligare avlasta Södra torget.

Det tycker inte innehavarna av Lilla Krogen. Inte jag heller. Flytta gärna upp bussarna till Allégatan, men då ska det vara allihop, inte bara några av dem.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2010, 17:49:36 PM
Dilemmat är att det är så långt mellan Södra torget och Resecentrum att folk tycker det är för kort för att åka buss och för långt för att gå.

Då får man väl börja med nya vanor då?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2010, 17:49:36 PM
I Lund stannar fjärrbussarna vid järnvägsstationen och jag skulle inte vilja säga att det fungerar bra om man inte har gjort någon radikal ändring de senaste två åren.

Det fungerar alldeles utmärkt. Varför? Jo för i Lund är folk inte lika känsliga som i Borås. Det enda som skulle behövas är en mer central gemensam hållplats för stads- och regionbussar i Lund vid Centralen. Lunds central är mer ett resecentrum än vad Borås resecentrum är och ännu mer resecentrum ska det visst bli om politikerna får som de vill. Bussarna ska bort från Klostergatan och Stortorget.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2010, 17:49:36 PM
Jag har inte sett att det vimlar av Veolia-bussar vid Resecentrum förutom de som står i reserv för linje 100. Men de fanns där förut också.

Det är för att de inte hinner köra från torget till resecentrum och tillbaka igen. Titta längs Viskan istället. Där hittar Du dem och de stackars förarna sitter i sina bussar och kniper med benen för att de inte har tillgång till toalett.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2010, 17:49:36 PM
Resecentrum uppfyller kriterierna för att vara ett resecentrum, nämligen en övergång mellan tåg och buss. Att sedan alla linjer borde ta vägen förbi Resecentrum är en annan sak och faller på att det inte finns några bra genomfartsleder genom Borås centrum.

Övergång mellan tåg och ett FÅTAL bussar innebär inte att det är ett resecentrum. Knutpunkten i Helsingborg är ett resecentrum, men inte det i Borås. Allt för mycket trafik är koncentrerad till Södra Torget som egentligen enbart borde vara ett busstorg för BL-bussar (stadslinjer).

Citat från: TH14b skrivet 16 mars 2010, 18:47:27 PM
Men det kan väl ändå inte vara upp till BL att se till att Veolias förare har tillgång till lunchrum på Södra torget? :) Sandlådefasoner vet jag inte heller, samarbetet har vad jag känner till, fungerat alldeles utmärkt hittills!

Nej, det är det inte. Det borde vara Västtrafiks uppgift. BL kan väl inte klandras för detta eftersom Veolia inte ville betala till BL för att använda lunchrummet på Kvarngatan.

Det är Västtrafik som satt igång den här soppan. Kaos på resecentrum. Förare som inte får tillgång till pausrum, men bryr Västtrafik sig? För övrigt håller BL biljettkontrollanterna med uppehälle och om jag inte minns fel så är det på Västtrafiks anmodan.

Jag håller med om att det är ett unikt samarbete på Strömsdal. Ett sådant har jag aldrig sett förr. Vi är rätt nära Busspunkten i Helsingborg i jämförelse och jag tycker BL visar på god vilja vad gäller det samma så det vill jag inte kritisera.

Busspunkten är nog det ultimata vad gäller bussdepå. Där samlas alla stadens bussbolag på ett och samma ställe och jag vill minnas att det är Skånetrafiken som står för driften och inte ett enskilt bussbolag. Något sådant borde kanske komma till Borås också nu när Orusttrafiken och Veolia ska dela på landsortstrafiken till och från stan? Då får de en neutral mark och slipper göra intrång på lokaltrafikens domäner.

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 16 mars 2010, 20:46:44 PM
Tyvärr så har det uppstått för mkt problem sedan Veolia startade sitt kontor på Resecentrum.
Om ni är där vid 08.30 tiden så förstår ni vad jag menar. Det har gått så långt att Securitas åker runt och bevakar.
Är det någon buss som står fel så blir det parkeingsböter omgående. i torsdags stod det 8 Veoliabussar parkerade!! Då kan ni som känner till platsen själva räkna ut ..... tom under bron där det är gångbana stod en Veolia buss parkerad ....
Det är inte bra alls ... dem andra entrepenörerna som kör till / från Resecentrum har påpekat detta både för Veolia och Västtrafik.
Nästa drag blir att kåren får helt enkelt dra bort dem felparkerade bussarna!!!! .
Verkar vara rena lekstugan hos Veolia ....  det är väl smittan från BL som har smittat Veolia nu oxå!
Vet att det var ett j***a liv på Södra torget för några år sedan .... BL ägde dem få parkeingarna trodde dem...

Var ska bussarna ställas då? Veolia gör nog vad de kan och jag tycker inte det är någon lekstuga. Kaoset är planerat och bestämt av Västtrafik. Det är dem och kommunen du ska anklaga och inte Veolia.

När BL körde var ju hela centrum fyllt med parkerade bussar. Till och med så smeden på Södra Torget blev rasande. Hur ska det gå när Orust kommer hit? Ytterligare ett bolag med förare som ska ha rast. Var ska alla de förarna vara och var ska de ställa sina bussar?

Hade man gett fan i att bygga det där onödiga skrytbygget på andra sidan Varbergsvägen för de med trikåer så hade en busspunkt kunna byggas där för både Veolia och Orust. Mitt i stan. Det där glaskomplexet behöver vi inte! De där pärmbärarna i trikå kommer troligtvis ändå flytta utomlands om några år och då lär huset stå tomt. Då kanske komunen ångrar att de inte satsade på bussarna istället.

Tror jag ska ta och fotografera det där bygget för att använda det i ett kritiskt inlägg på min blogg.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -