Solaris till Västerås

Startat av Magnus, 25 januari 2010, 17:40:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Citat från: Mats Karlsson skrivet 26 januari 2010, 14:03:24 PM
Däremot har väl MAN kastat in handduken när det gäller bränslecellsbussar.

   I alla fall för tillfället. Men man vet ju inte hur det blir i framtiden.

   //Niclas

Björn Lövdahl

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 januari 2010, 14:05:18 PM
    Vadå utvecklat?

    Dom har ju bara kapat bort lite material på mitten och vips så blev den kortare  ;)

    //Niclas

De lärde sig använda en vinkelslip ;D ;D
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: MM skrivet 25 januari 2010, 21:21:46 PM
Är det bara jag som har reflekterat över att Värmlands Lokaltrafik sköter stadstrafiken i Västerås? ;) :P

Förstår självklart att det är en felskrivning, men var faktiskt lite kul ändå... :)

Trafikforum tycks ha lite svårt med vad företaget heter överhuvudtaget. Driftbolaget heter Västerås Lokaltrafik och det är rimligen de som beställt bussarna. Värmlands Lokaltrafik (vad nu det är för något) är i varje fall inte inblandat. Det är ju tur att det finns branschtidningar som håller reda på begreppen http://www.busstidningen.se/2010/01/26/solaris-snart-aven-i-vasteras/
;D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2010, 15:00:37 PM
Trafikforum tycks ha lite svårt med vad företaget heter överhuvudtaget. Driftbolaget heter Västerås Lokaltrafik och det är rimligen de som beställt bussarna. Värmlands Lokaltrafik (vad nu det är för något) är i varje fall inte inblandat. Det är ju tur att det finns branschtidningar som håller reda på begreppen http://www.busstidningen.se/2010/01/26/solaris-snart-aven-i-vasteras/
;D

   Jo, det är väl tujr att vi på BS är så upplysta att vi kan hålla reda på olika städers trafik   ;D

   //Niclas

BadTab

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 26 januari 2010, 12:36:34 PM

Måste bli en oerhört dyr verksamhet som bussföretaget håller på med att bygga upp ett reservdelslager som är fem gånger större än om man höll sig till ett eller två märken.

Där tycker jag snarare att de är smarta, eftersom tex bromsarn är till 99% identiska på MAN/Scania/Solaris, sitter garanterat zf-lådor i alla, i fallet portalaxlar så är det ju zf.. Så det blir ju inte alltid 5ggr större..;)

Niclas Rosenius

Citat från: BadTab skrivet 26 januari 2010, 17:18:25 PM
Där tycker jag snarare att de är smarta, eftersom tex bromsarn är till 99% identiska på MAN/Scania/Solaris, sitter garanterat zf-lådor i alla, i fallet portalaxlar så är det ju zf.. Så det blir ju inte alltid 5ggr större..;)



    I MAM sitter det oftas en Voith-låda i dom nyare bussarna.

    //Niclas

Ulf Rådeström

Citat från: BadTab skrivet 26 januari 2010, 17:18:25 PM
Där tycker jag snarare att de är smarta, eftersom tex bromsarn är till 99% identiska på MAN/Scania/Solaris, sitter garanterat zf-lådor i alla, i fallet portalaxlar så är det ju zf.. Så det blir ju inte alltid 5ggr större..;)

joo...men allt på en buss är väl inte växellåda och bromsar?
Det är helt omöjligt att det skulle vara smartare o ha en hel hög med märken av tillverkare att köra omkring med i en vagnpark, än att försöka renodla till bara ett par.
Flera som skall serva, flera som man skall ha reservdelar till, olika bränsleförbrukning mm mm

Det säger varje logik, och de allra flesta bussföretagen i Sverige - utom VL då förståss  :P

Cero

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 26 januari 2010, 21:01:25 PM
Det säger varje logik, och de allra flesta bussföretagen i Sverige - utom VL då förståss  :P

Är inte VL ett kommunalägt bolag som måste följa reglerna i offentlig upphandling? Om så är fallet kan det ställa till en del problem vid val av leverantör.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 26 januari 2010, 21:12:20 PM
Är inte VL ett kommunalägt bolag som måste följa reglerna i offentlig upphandling? Om så är fallet kan det ställa till en del problem vid val av leverantör.

Som jag skrev ovan har ju GUB klarat sig av att mestadels hålla sig till Neoplan och MAN, med några få Scania som undantag. Men VL har ju även landsbygdstrafik, vilket kanske ställer till det för dem pga större utbud?