Ny turistbuss från Scania

Startat av Magnus, 15 oktober 2009, 19:04:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Idag på Busworld-mässan i Kortrijk i Belgien lanserar Scania en helt ny turistbuss: Scania Touring. Den tillverkas i samarbete med den kinesiska karossören Higer. Tillsammans blir Scania och Higer först med att tillverka bussar i Kina för den globala marknaden.

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/scania-i-nytt-strategiskt-partnerskap-vaerldspremiaer-foer-ny-turistbuss-330380

http://www.scania.com/busworld

Bussmicke

Särskilt snygg kan jag inte påstå den var, kanske ser bättre ut i verkligheten.
Ersättare till Irizar?

//BM
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Magnus skrivet 15 oktober 2009, 19:04:59 PM
Idag på Busworld-mässan i Kortrijk i Belgien lanserar Scania en helt ny turistbuss: Scania Touring. Den tillverkas i samarbete med den kinesiska karossören Higer. Tillsammans blir Scania och Higer först med att tillverka bussar i Kina för den globala marknaden.

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/scania-i-nytt-strategiskt-partnerskap-vaerldspremiaer-foer-ny-turistbuss-330380

http://www.scania.com/busworld

Kan det hända att dessa kommer till Sverige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 15 oktober 2009, 19:17:45 PM
Särskilt snygg kan jag inte påstå den var, kanske ser bättre ut i verkligheten.
Ersättare till Irizar?

//BM

Skulle vara synd om man slutade sälja Irizar i Sverige

Då får de mycket hellre ersätta OmniExpress
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 15 oktober 2009, 19:17:45 PM
Särskilt snygg kan jag inte påstå den var, kanske ser bättre ut i verkligheten.
Ersättare till Irizar?

//BM

Ser klart bättre ut än OmniExpress! Jag tycker att den bär tydliga drag från såväl Scanias lastbilssida (grillen) som Saabs personbilar, och då främst 9-3 (strålkastarna).

Peter Öden

Hej !

Sedan drygt ett år tillbaka står BNJ 433 Sc K 340 IB 4x2 Higer regad
på Scania CV Centralåkeriet/Södertälje. Detta var ju det första provbussen
som kom till Sverige.

Mvh Peter Ö

Muk

Det känns som att vinklar och vrår är en blandning av egna och lånade linjer. Undrar förresten hur fronten ser ut när bussägarna börjar måla över det svarta.

homer

ser snygg ut tycker jag, speciellt baken var väldigt tilltalande, hoppas dock vi slipper den i europa, Kinesiska bussar känns inte som nått vi bör eftersträva efter

Simon Bertilsson

Citat från: Muk skrivet 15 oktober 2009, 19:43:12 PM
Det känns som att vinklar och vrår är en blandning av egna och lånade linjer. Undrar förresten hur fronten ser ut när bussägarna börjar måla över det svarta.

Låtom oss hoppas att vi slipper se det. Det är som när SL sätter vit tape på destinationsskylten på Manbussarna, dvs designslakt.

M224

Fy farao ser ut som en späckhuggare.  ;D

Nej den var inte snygg!

M224

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 oktober 2009, 20:23:59 PM
Låtom oss hoppas att vi slipper se det. Det är som när SL sätter vit tape på destinationsskylten på Manbussarna, dvs designslakt.

Amen!  :)

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 oktober 2009, 19:24:24 PM
Ser klart bättre ut än OmniExpress! Jag tycker att den bär tydliga drag från såväl Scanias lastbilssida (grillen) som Saabs personbilar, och då främst 9-3 (strålkastarna).

Kan Volvo låna ut sina bilstrålkastare till 9700 kan nya Scanian gott få Saab-strålkastare! Mycket snyggare front än dagens OmniExpress! :D Nästa generation OmniExpress får görna ha denna Saabfront istället.
Jo, jag vet att Saab och Scania är skilda företag, men de är fortfarande mer besläktade med varann än vad de är med konkurrenten Volvokoncernen.

Citat från: homer skrivet 15 oktober 2009, 20:23:25 PM
hoppas dock vi slipper den i europa, Kinesiska bussar känns inte som nått vi bör eftersträva efter

Varför inte? Många efterfrågar enklare fordon med färre antal avancerade datorer, som våra egna Volvobussar såg ut under skalet fram till c:a 1998. Kinesernas enklare konstruktioner lär inte hänga sig pga något okänt systemfel i en dator. :) Att samarbeta med kinesiska företag kan dessutom vara ett bra sätt för små bil- och busstillverkare i Europa att överleva.

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 15 oktober 2009, 20:28:58 PM
Kan Volvo låna ut sina bilstrålkastare till 9700 kan nya Scanian gott få Saab-strålkastare! Mycket snyggare front än dagens OmniExpress! :D Nästa generation OmniExpress får görna ha denna Saabfront istället.
Jo, jag vet att Saab och Scania är skilda företag, men de är fortfarande mer besläktade med varann än vad de är med konkurrenten Volvokoncernen.

Varför inte? Många efterfrågar enklare fordon med färre antal avancerade datorer, som våra egna Volvobussar såg ut under skalet fram till c:a 1998. Kinesernas enklare konstruktioner lär inte hänga sig pga något okänt systemfel i en dator. :) Att samarbeta med kinesiska företag kan dessutom vara ett bra sätt för små bil- och busstillverkare i Europa att överleva.

Absolut! Nej det här är riktigt snyggt faktiskt. :)

Nu bygger ju bussen på ett Scaniachassi, så nog finns det datorer alltid. Dessutom verkar det ju som att Scania ingått ett samarbete med bolaget i Kina, så låt oss hoppas att de har tagit det bästa från de båda. :)

Mustman

Tycker att alla scanias nuvarnade turistare är snygga, men denna tar nog priset. Mycket tilltalande buss på min ära
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Fredrik Gelin

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 oktober 2009, 19:19:29 PM
Skulle vara synd om man slutade sälja Irizar i Sverige

Då får de mycket hellre ersätta OmniExpress
Som jag förstod artikeln på Scanias hemsida är nog tanken att den skall konkurrera i samma segment som Irizar I4 och Setras GT-HD-serie, dvs enklare turistbussar som även kan lämpa sig för skolkörningar och annat som inte kräver så hög klass som renodlad chartertrafik.
Således tror jag inte att samarbetet med Irizar skulle vara hotat, det samarbetet har man ju haft i många år nu och skulle väl vara ungefär som om Volvo slutade sitt samarbete med Carrus när det begav sig...
//Fredrik