Huvudmeny

B9S i Bromma..

Startat av Bussmicke, 21 september 2009, 12:32:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mattias Andersson


Såna gillar vi :)

Jag är ju svag för grymt motorljud,så dessa bussar vill jag
ha mer av!! 

Helst i göteborg där jag finns ;D

Martin Maltkvist

Citat från: Mattias Andersson skrivet 21 september 2009, 15:36:23 PM
Såna gillar vi :)

Jag är ju svag för grymt motorljud,så dessa bussar vill jag
ha mer av!! 

Helst i göteborg där jag finns ;D
Motorljudet i dessa tycker jag låter aningen ihåligt men ett skapligt sådant är 35xx-bussarna i Eskilstuna så länge de inte har en alltför grav form av bluddersjuka.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Karsten

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 21 september 2009, 19:24:39 PM
Motorljudet i dessa tycker jag låter aningen ihåligt men ett skapligt sådant är 35xx-bussarna i Eskilstuna så länge de inte har en alltför grav form av bluddersjuka.

Tyvärr är motorljudet alldeles för högt i dessa. Det var länge sedan det producerades en buss med så bullrig förarmiljö (ja, CF låter mer..), efter 6 timmar i 6102 i lördags bullrar det bra i huvudet även efter att man gått ur bussen.

Robert Brink

B9S är pinsam för att vara så pass ny! Bullrig, trång och inte speciellt vänlig mot äldre människor, man får klättra på många ställen för att sitta!

Även om jag kan gilla att köra dom en kortare stund just för att det är lite "gammal" känsla över ljudet...

//R

Mikael Ringmarck

Är det någon som vet vad för modell det blir på Swebus 0223-0231? Trodde det skulle bli B7:or (likadana som 0051-0053) men jag är inte lika säker längre eftersom det står i OMS:en att de ska ha 8 däck. Knappast boggi - B9S?? Eller kanske ett skrivfel i OMS:en....

Bussmicke

Är det bussar som kommer nu under hösten eller senare i vinter?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael Ringmarck

Citat från: Bussmicke skrivet 23 september 2009, 12:59:35 PM
Är det bussar som kommer nu under hösten eller senare i vinter?

Tror inte de lär dyka upp förrän nästa år: "Första registreringsdatum: 2010-02-07".

Peter Erret

Citat från: Karsten skrivet 21 september 2009, 20:21:02 PM
Tyvärr är motorljudet alldeles för högt i dessa. Det var länge sedan det producerades en buss med så bullrig förarmiljö (ja, CF låter mer..), efter 6 timmar i 6102 i lördags bullrar det bra i huvudet även efter att man gått ur bussen.
Om du jämför ljudet på de gamla och nya B9S vad säger du då. Själv så tycker jag att de nya bussarna låter mindre bullriga, bättre isolering vid "spisen".

Bese001

Citat från: Mrbuss skrivet 23 september 2009, 12:10:31 PM
Är det någon som vet vad för modell det blir på Swebus 0223-0231? Trodde det skulle bli B7:or (likadana som 0051-0053) men jag är inte lika säker längre eftersom det står i OMS:en att de ska ha 8 däck. Knappast boggi - B9S?? Eller kanske ett skrivfel i OMS:en....

En nyfiken fråga från en som inte vet. Vad är OMS:en och hur får ni koll på kommande leveransers internnummer?

Mikael Ringmarck

Citat från: Bese001 skrivet 23 september 2009, 19:27:50 PM
En nyfiken fråga från en som inte vet. Vad är OMS:en och hur får ni koll på kommande leveransers internnummer?

OMS är ett program som såvitt jag vet utvecklats och används av Swebus. Det håller koll på bussar, förarnas tjänster och allt annat som rör trafik och personal. Bara personal med behörighet har möjlighet att titta i OMS:en - till exempel trafikledare. Det var så jag fick reda på att de ska få nummer 0223-0231, men det är också i stort sett det enda som står därför frågan om någon vet vad det blir för bussar.

homer

Citat från: Mrbuss skrivet 23 september 2009, 12:10:31 PM
Är det någon som vet vad för modell det blir på Swebus 0223-0231? Trodde det skulle bli B7:or (likadana som 0051-0053) men jag är inte lika säker längre eftersom det står i OMS:en att de ska ha 8 däck. Knappast boggi - B9S?? Eller kanske ett skrivfel i OMS:en....

b9s känns lite malplacerat i bromma, det är en buss man bara köper om man måste ha ledbuss-lågentre med drivning på mitten, i bromma kanske de skulle funka lika bra med 7500 ledbuss?

Ersa

Citat från: Peter Erret skrivet 23 september 2009, 15:30:28 PM
Om du jämför ljudet på de gamla och nya B9S vad säger du då. Själv så tycker jag att de nya bussarna låter mindre bullriga, bättre isolering vid "spisen".

Sett enbart från Umeåperspektiv har den f.d. Tyresövagnen 6458 en riktigt behaglig invändig ljudnivå till skillnad från de nyare 6905-6921 som sades ha bättre isolering. Så där är det bakvända världen.

Karsten

Citat från: Peter Erret skrivet 23 september 2009, 15:30:28 PM
Om du jämför ljudet på de gamla och nya B9S vad säger du då. Själv så tycker jag att de nya bussarna låter mindre bullriga, bättre isolering vid "spisen".

Jo kanske. Men den stora skillnaden är att de nya bussarna ännu inte drabbats av att motorfläkten går hela tiden. Det är egentligen den som bullrar mest.

Mikael Ringmarck

Citat från: homer skrivet 23 september 2009, 21:03:30 PM
b9s känns lite malplacerat i bromma, det är en buss man bara köper om man måste ha ledbuss-lågentre med drivning på mitten, i bromma kanske de skulle funka lika bra med 7500 ledbuss?

Det låter rimligt det du säger. Kapacitetsmässigt är säkerligen 7500-ledbussar att föredra, där finns väl också plats för ytterligare minst en barnvagn. Jag påstår också att det är helt omöjligt att komma runt med boggi på mestadelen av Brommas linjer, någon som säger emot? ;)