Huvudmeny

Livsnerven.....

Startat av Nicklas Vasa, 06 augusti 2007, 16:03:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Linje 800 startades -68 som en veckoslutslinje, och fick redan året därpå daglig trafik, det har sedan dess gått 3 dagliga dubbelturer på linjen, tills för några år sedan, alltid med nya bussar, jag tror till och med att det gick natttrafik på linjen på 80-talet. Linjen har gått som en livsnerv genom GDG landskapen. Nu går knappt en daglig tur, Swebus Express måste vårda. "skötebarnet" bättre om denna nostalgiska linje ska överleva. Överhuvudtaget har Swebus blivit "Stockholmsfixerade" och verkar allt mer ointresserade av vad som händer i Göteborg, att tappa Kungälv var inte lyckat.
Göteborg-Dalarna-Gävle

Walter

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 16:03:45 PM
Linje 800 startades -68 som en veckoslutslinje, och fick redan året därpå daglig trafik, det har sedan dess gått 3 dagliga dubbelturer på linjen, tills för några år sedan, alltid med nya bussar, jag tror till och med att det gick natttrafik på linjen på 80-talet. Linjen har gått som en livsnerv genom GDG landskapen. Nu går knappt en daglig tur, Swebus Express måste vårda. "skötebarnet" bättre om denna nostalgiska linje ska överleva. Överhuvudtaget har Swebus blivit "Stockholmsfixerade" och verkar allt mer ointresserade av vad som händer i Göteborg, att tappa Kungälv var inte lyckat.
Göteborg-Dalarna-Gävle

Tyvärr kan man ju inte köra linjer på nostalgi som underlag. Det krävs betalande passagerare också.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nicklas Vasa

Man kan ju vårda det som grundla storheten.....

Fredrik Gelin

#3
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 augusti 2007, 14:16:40 PM
Man kan ju vårda det som grundla storheten.....
Det duger knappast som argument för ett företag som är beroende av ett överskott på de linjer man kör för att kunna fortsätta verksamheten.
Finns det inte ekonomiska förutsättningar kan man inte upprätthålla verksamheten, så enkelt är det.
I en del fall där människor och gods är beroende av transporter men resandeunderlaget inte räcker har man löst problemet genom att staten upphandlar trafiken och betalar för den, men det är knappast aktuellt på så många platser i södra Sverige...

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 augusti 2007, 16:03:45 PM
...Överhuvudtaget har Swebus blivit "Stockholmsfixerade" och verkar allt mer ointresserade av vad som händer i Göteborg, att tappa Kungälv var inte lyckat.
Göteborg-Dalarna-Gävle

Att Swebus skulle vara Stockholmsfixerat håller jag inte med om, Swebus kör ju t ex nästan all lokal- och länstrafik i Dalarna...
Att Swebus Express har sitt nav i Stockholm är kanske inte så konstigt, det är ju trots allt rikets största stad och den stad de flesta resenärer vill resa till och från.
Göteborg är knappast underrepresenterade av expressbussar heller, det finns ju förbindelser till Jönköping, Karlstad, Malmö, Oslo, Köpenhamn m fl städer...
//Fredrik

Nicklas Vasa

Pengar,pengar,pengar.....   
Swebus har tappat mycket trafik i Göteborgsområdet dom senaste åren, och man la ju ner linjen Göteborg-Rörbäcksnäs. Jag upplever att Swebus var mer intresserade av Västergötland när Hk låg i Göteborg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 augusti 2007, 17:30:15 PM
Att Swebus Express har sitt nav i Stockholm är kanske inte så konstigt, det är ju trots allt rikets största stad och den stad de flesta resenärer vill resa till och från.
//Fredrik

Swebus Express har sitt huvudkontor i Jönköping och så har det väl varit sedan det blev eget bolag. Det har aldrig funnits i Göteborg. Antagligen är det här en förväxling med Interbus.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

#6
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 augusti 2007, 17:52:32 PM
Pengar,pengar,pengar.....   
Swebus har tappat mycket trafik i Göteborgsområdet dom senaste åren, och man la ju ner linjen Göteborg-Rörbäcksnäs. Jag upplever att Swebus var mer intresserade av Västergötland när Hk låg i Göteborg.

Att Swebus har tappat i Göteborgsområdet har knappast med brist på intresse att göra utan snarare om brist på underhåll och skötsel av fordon och uppdrag vilket fick både Västtrafik och kunder att se rött. Sedan får vi skilja på Swebus och Swebus Express, det senare har inte tappat någon trafik (med undantag av sträckan Göteborg-Borås men den är ett kapitel för sig) utan själva bestämmt vad man vill köra och hur ofta.

Nicklas Vasa

Jag tänkte när GDG hade Hk på Gullbergsstrandgata, man köpte ju Nymans i Älvsjö för att man ville vara etablerad i Sthlm.....
Vill Swebus ha trafik i Västergötland måste dom väl Engagera sig....?

Anders Noren

Att GDG-expressen för en tynande tillvaro är naturligtvis tråkigt ur ett historiskt och nostalgiskt perspektiv men det beror förmodligen inte på ett sviktande passagerarunderlag - snarare tvärtom! Det är länstrafikens satsningar som tagit hand om passagerarna.

- När X-Trafik i slutet av 1990-talet gav sin expresslinje 101 Gävle-Falun styv timmestrafik med högstandardbussar drogs 800:an in mellan Gävle och Falun. 101:an anslöt i Falun.
- Tåg i Bergslagen erbjuder sedan 2001 snabba och täta tågförbindelser mellan alla större orter längs Bergslagsbanan på sträckan Kopparberg/Ställdalen-Gävle.

Om (när?) Värmlandstrafiken går med i Tåg i Bergslagen och systemet utsträcks till Karlstad via Nykroppa-Kristinehamn finns inte längre någon mening med att försöka köra särskilda expressbussturer mellan Gävle och Karlstad. Tåget kommer i så fall att ha fler avgångar, kortare restid och vara lika (o)bekvämt som bussen.

Anders

Walter

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 augusti 2007, 17:52:32 PM
Pengar,pengar,pengar.....   
Swebus har tappat mycket trafik i Göteborgsområdet dom senaste åren, och man la ju ner linjen Göteborg-Rörbäcksnäs. Jag upplever att Swebus var mer intresserade av Västergötland när Hk låg i Göteborg.

Det är väl ändå Västtrafik och inte Swebus som avgör vilka linjer som ska finnas.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nicklas Vasa

Om vi ska gå ifrån ämnet, så är det ju så att man måste jobba för saker, och då menar jag att dom lokala bolagen Orusttrafiken och Buss i väst, precis som Kr-trafik i jämtland, är mer engagerade i att vinna trafik i dom aktuella områdena än vad Swebus har varit, där måste Swebus bättra sig....

Nicklas Vasa

Det kanske är intressantare för Swebus om det är en större upphandling.....?

Nicklas Vasa

För att återgå till tråden, linje 800, så kan väl buss och tåg komplettera varandra om bara bolagen kunde samarbeta lite....

Christer K

Rätta mig om jag har fel.

Bolagen kan nog samarbeta men värre är länstrafikbolagen. De har rätt till all busstrafik inom det egna länet. Vill Swebus Express eller Säffle eller något annat bolag trafikera deras orter så ska det ske på deras villkor.

Ta bara som mellan Örebro och Karlstad. Swebus Express körde en linje som gick timmes trafik mellan orterna. Då började Värmlandstrafik att strula, vi ska köra med egna linjebussar till Karlskoga och där får resenärerna byta till Örebro Länsbussar. Detta gör att Swebus Express inte får ta upp passagerare mellan orterna utan bara de som ska åka längre än inom länet.

Samma sak hände med linje 874 till Uppsala, länshuvudmannen bestämmer att de ska köra med egna bussar på sträckan Västerås – Uppsala.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Nicklas Vasa

Sant, Swebus express får inte ta resenärer lokalt i Dalarna heller, det har varit så sedan GDG miste trafiken -89. Få se om Dalatrafik mjuknar nu när Swebus fått tillbaka trafiken i länet.....
Men det är ju samma sak, lokalbussar och expressbussar kan ju komplettera varandra, om bolagen kan samarbeta.....