Lite Swebushistoria 24

Startat av Bussmicke, 07 januari 2009, 23:27:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Vilken vagn reagerade du på och varför?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Snälla sluta inte, dessa bilder från swebus barndom är ju underbara!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Synd bara jag missade de första riktigt intressanta åren 1990-1992 då mycket gammlat försvann..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bussgrabben

Alla dina historiska bilder uppskattas mycket av mig!

yngrot

Har du nån bättre bild på den blå bussen linje 11 på bild 1??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Det borde jag ha men det kommer separat i sånt fall.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Menade om även de var fd GDG.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Stefan P

Hej

1. Vilken sorts buss är den blå bussen första bilden? Kaross och chassi?

2. Tack för bilder på GDG- bussar, speicellt Alpus bussar.

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 09 januari 2009, 12:23:02 PM
Hej

1. Vilken sorts buss är den blå bussen första bilden? Kaross och chassi?

mvh Stefan P

Det är en Scania N113 Wiima K202 från 1992. För övrigt en av de första lågentrébussarna som levererdes i Sverige. Trollhättebuss köpte tre sådana, som sedan hamnade hos Linjebuss (när det köpte Trollhättebuss) och avslutade sina dagar i Råsta. När dessa bussar beställdes hade Scania ännu inte börjat med helbyggda lågentrébussar, därav Wiima-karossen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Undrar om det var denna buss vi prova i Borås innan vi köpte de förts Wiima lågentre...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ekloev

Citat från: Bussmicke skrivet 07 januari 2009, 23:27:28 PM








Och då måste jag ju ta chansen att få lägga in en tidigare bild, GDG 1387, sedermera Swebus 0224.



Fotograf:Kenneth Lindberg

Bussmicke

0224, den fick jag aldrig på bild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.