Kanpanj för funktionshindrande

Startat av Mathias Rickman, 10 november 2008, 15:20:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ch

Hur gör man den dagen det kommer folk med flera rullstolar, permobilar etc och ska åka med?

Ersa

#16
Citat från: ch skrivet 13 november 2008, 20:15:15 PM
Hur gör man den dagen det kommer folk med flera rullstolar, permobilar etc och ska åka med?

Det bekymret stöter man på varenda vecka. Är bussen full med två små barnvagnar samt en rullstol får man lämna folk på hållplatserna, precis som man tvingas lämna "vanligt folk" när bussen är proppfull. Numera går det oftast mycket snabbare att fylla bussarna när det körs med B9S som bara har 2 platser för rullstolar och/eller barnvagnar...

Jacob

ok men på klippet säger de att gub har 14 nya bussar. men räknar de bara kortvagnar då?
för de handikappanpassade bussarna är väl 280-299, 120-125 och de nyaste kortvagnarna (har inte koll på nummerserien). sen är väl 386-393 och 101-104 också anpassade? eller har jag fel?
Särskrivning är en dödssynd!

Nico


Citat från: Verspieder skrivet 13 november 2008, 20:32:40 PMNumera går det oftast mycket snabbare att fylla bussarna när det körs med B9S som bara har 2 platser för rullstolar och/eller barnvagnar...

Nja, det där med att fylla bussarna snabbt är är nog lite beroende på var man bor/kör och därmed hur länge man måste hålla på och parlamentera innan man kan åka. I vissa fall är det svårt att övertyga folk om att vi faktiskt inte får stappla allt på vartannat och att även 42" platt-TV, byråar, soffor, mopeder, fulla bensindunkar, bildäck på pirra etc. faktiskt inte bör eller ens får åka med på bussen!  ;D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Umeås B9S har ju enbart fasta sittplatser i släpet, och därför ett mycket mindre utrymme för barnvagnar jämfört med de CN113ALB/OmniCity/OmniLink som Polarbuss och Veolia körde med. Förändringen sidmotorbussarna medförde har inte direkt mottagits med glada utrop av de barnvagnskörande Umeborna.

Bussbusen

#20
Citat från: Jajje skrivet 13 november 2008, 22:22:14 PM
ok men på klippet säger de att gub har 14 nya bussar. men räknar de bara kortvagnar då?
för de handikappanpassade bussarna är väl 280-299, 120-125 och de nyaste kortvagnarna (har inte koll på nummerserien). sen är väl 386-393 och 101-104 också anpassade? eller har jag fel?

Vagnarna 386-393 och 101-104 är inte anpassade med ramp (inte elmanövrerad sådan iaf), däremot de övriga ovan nämnda inklusive de nyaste kortvagnarna 394-399 samt kommande korta och långa bussar.
Tilläggas bör att turen i klippet inte var en premiärtur så som det sägs i speakertexten, utan en abonnerad tur för att Handikappförbundens samorganisation (HSO) skulle få chans att se bussarna "in action". En ny runda efterfrågades i januari för att se hur pass ramperna fungerar i snöslaskiga förhållanden.
De handikappanpassade bussarna har gått i reguljär trafik, huvudsakligen på linjerna 3 och 14, sedan hösttidtabellen började gälla i augusti. I ordinarie trafik lastas heller inte fler än de rullstolar som får plats på därför avsedda platser.
Hilsen fra den "välansade" Bussbusen som körde nämnda tur och även syns i dörröppningen på vagn 395 utanför Forsmark 4 (Uppsala Konsert och Kongress) i september.

Cyklisten

Just att man har höjt hållplatser kan skapa problem för äldre bussar med läckor i luftsystemet, då utåtgående dörrar tar i gatstenen och går inte att stänga utan att föraren måste gå ut och hjälpa till. Ramper tar däremot tid att fälla ut... allting har sina för- och nackdelar.