Kanpanj för funktionshindrande

Startat av Mathias Rickman, 10 november 2008, 15:20:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathias Rickman


yngrot

Problemet för många är ju att kunna ta sig fram till hpl kommer man väl dit så brukar det lösa sig rätt bra..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mathias Rickman

jo det gör ju det + att jag gillar det hlp som komunerna bygger.


Mathias


76

Och en buss-snackare var chaufför. Nyklippt och välansat är skägget också. Det är till å vara fin när man ska vara med på TV :D

Mathias Rickman

har en känsla av att det var du eller :)

Mathias

76

Nej så fager är jag inte, och betydligt mer sfärisk till kroppsformen.

Mathias Rickman

okey men du kör buss bra hoppas man får åka med dig :)

Nico

#8

Citat från: yngrot skrivet 10 november 2008, 16:03:20 PM
Problemet för många är ju att kunna ta sig fram till hpl kommer man väl dit så brukar det lösa sig rätt bra..

Tja, tanken är väl god MEN ett annat problem är väl att man inte heller kan tillgodose allas behov till 100 %. Självklart måste även rörelsehindrade få en möjlighet att åka när de vill, men i vissa fall känns det ändå som att politikernas iver att se till att minska ned på färdtjänst och få rörelsehindrade att åka med vanliga kollektiva färdmedel ibland skjuter snett. Ur ett förarperspektiv är detta inte heller det lättaste. Såg själv på ABC igår och tydligen hade man även lastat rullstolar i mittgången och premiär eller inte, men ett osäkrat föremål som kanske väger 100 kg+ i mittgången skulle inte jag vilja ha ansvar för i alla fall.

Sedan är det återigen det här med tidsaspekten... vad händer om det tar sådan tid att lasta en minoritet av trafikanterna att majoriteten istället väljer andra resmöjligheter? Ska kollektivtrafiken ha en chans att konkurrera med bilen vad gäller resor för genomsnittstrafikanten så har det inte så mycket med pris att göra som med snabbhet, bekvämlighet och lättillgänglighet. Om flera hållplatsuppehåll kommer att ta X antal minuter (och även om det kompenseras för det i tidtabellen) så finns det nog en påtaglig risk för att det ändå kommer att upplevas som långsamt och omständligt vilket kan medföra att folk väljer bort bussen. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Nico du har helt rätt där till 100%...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svempa

Nu är det så att vi har beslut på att kolektivtrafiken ska vara tillgänglig för rullstolsanvändare .
Då får man acceptera det och göra det bästa av den situationen.
Jag förstår om vissa kan tycka det är omständigt eller jobbigt . Men i skåne fungerar det . Skulle förarna i övriga sverige vara sämmre. Har svårt att tro det.
men det är viktigt att bussparken blir anpassad . Det finns ju ledbussar med rulstolsplatsen i släpet där man då menar att föraren ska kunna stanna så att släpet komer rätt med kanten och sedan luta bussen gå bak och spänna fast rullstolen- och sedan gå tillbak genom hela bussen.  De bussarna räknar man som tillgänliga. Den funktionshindrade får veta att de ska få åka med om bussen inte inte är naturligt full och att de skall anmäla om de inte kommer med så arbetsledningen får ta upp det med föraren. Det är dumheter. Anpasningen måste vara sådan att påstigandet sker framtill och att föraren inte behöver lämna sin arbetsplats i stadstrafik. I lantort trafik får man nog acceptera liftar som föraren hanterar länge än sådarna bussar leverreas fortfarande.

MVH Svempa



AO

Det såg väldigt smidigt ut på klippet när rullstolsrampen skulle användas. Bättre när föraren kan styra den innifrån förarhytten istället för en ramp man manuellt måste fälla ner.

Ersa

Visst ska hela trafiken vara anpassad till funktionshindrande, men det bästa är ändå att låta vissa linjer bli speciella "mjuka linjer" som inte har samma tidspress, och som stannar närmare alla viktiga inrättningar. Dessa linjer blir då mycket mer attraktiva för de funktionshindrande, samtidigt som folk utan funktionshinder gott kan gå en lite längre sträcka till den snabba bussen.

I Umeå stad finns linjerna 83 och 84 till för funktionshindrande och/eller pensionärer. Dessa går nära de flesta vårdcentraler, stormarknader och äldreboenden. Det är inga rena "servicelinjer" utan vanliga linjer som körs med vanliga kortbussar, oftast Scania OmniCity med lågt golv i hela bussen. Hållplatserna har oftast lite högre kanter än vanligt för att underlätta i- och urstigning enbart med nigning, så man slipper fälla ut rampen var och varannan meter.


(På just denna bild har ledvagnen 0810 och hållplatsen Sagovägen inget med dessa linjer att göra, men den är till för att ni ska förstå)

Mathias Rickman

Fint att de har slagit sönder kantstenen