Persontrafik 2008 [bilder]

Startat av Brollan, 17 oktober 2008, 20:14:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 18 oktober 2008, 19:37:52 PM
   Den är den första byggda A26 som är 13,7 meter lång.

   //Niclas

Ja skånes är ju längre

Simon Bertilsson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 18 oktober 2008, 19:37:52 PM
   Den är den första byggda A26 som är 13,7 meter lång.

   //Niclas

Den är alltså kortare än Helsingborgs boggier, men längre än enkelbakaxlarna. Wow!  ;)

yngrot

Citat från: Tomas Fransson skrivet 17 oktober 2008, 23:48:16 PM
Finns det inga krav idag på förarutrymmet t.ex från kommunal, transport, trafikhuvudman... om det inte finns det så är det väll köparen som bestämmer ?...




Tyvärr så finns inga krav från huvudman på förarplats utan de vill ha in max antal platser sen blir det typ en garderob kvar till oss som kör... :P :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kinslayer


737

Citat från: yngrot skrivet 19 oktober 2008, 10:22:25 AM
Tyvärr så finns inga krav från huvudman på förarplats utan de vill ha in max antal platser sen blir det typ en garderob kvar till oss som kör... :P :P

Arbetsmiljöfrågor är inte huvudmannens ansvarsområde. Alltså ska inte huvudmannen ställa några dylika krav.

yngrot

Nej det kan så vara men deras beslut drabbar ju oss ändå... det hade ju vart bra om huvudmannen tänkte lite mer på förarna...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Gelin

Men det är ju som sagt inte huvudmannens ensak att bestämma hur föraren skall ha det.
Huvudmannen ställer egentligen bara krav på antal sittplatser, dörrställning, miljökrav och en del andra tekniska saker som har betydelse för deras verksamhet.
Hur entreprenörerna sedan väljer att tolka huvudmannens krav och önskemål är en helt annan historia, men det är där det avgörs hur förarplatsen utformas, inte när huvudmannen lämnar sina krav/önskemål såvida de inte är samma företag vilket ju faktiskt förekommer.
Majoriteten av företagen som beställer bussar idag specar dock bussarna själva hos tillverkaren.
//Fredrik