Huvudmeny

Swebus Gävle 2

Startat av Bussmicke, 19 september 2008, 22:56:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Oskar, jag sparade det bästa till sist.







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

jocke

Jaså herrn var i stan idag.
Bra väder fick du med.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

bussgrabben

Lite komiskt att Gävle har vikariebussar från Jönköping när vi i Umeå har vikariebussar från Gävle.

Fredde

Bussarna i Umeå fr Gävle duger inte i Gävle då X-trafik inte vill ha dom i trafik då dom har en dålig drifttillgänglighet.. 4600 har aldrig ens varit i trafik i Gävle då den har för dålig standard dock kosta dom på den omlack fr SL-lack...

Fredde

Roligt att man testar ledbussar på stomlinje2, det blir nog ledbussar i framtiden även på denna linje....

Resandet ökar mycket i Gävle..

Återigen tack Bussmicke för bilderna.. Du är otrolig du dyker upp överallt med bilder !!!!


//Fredde

Ersa

Citat från: Fredde skrivet 19 september 2008, 23:17:46 PM
Bussarna i Umeå fr Gävle duger inte i Gävle då X-trafik inte vill ha dom i trafik då dom har en dålig drifttillgänglighet.. 4600 har aldrig ens varit i trafik i Gävle då den har för dålig standard dock kosta dom på den omlack fr SL-lack...

Brukar huvudmannen och trafikoperatören inte göra upp om vilka bussar man kan ta in, innan man kostar på något så dyrt som ny lack?

AO

#6
Citat från: Verspieder skrivet 19 september 2008, 23:37:39 PM
Brukar huvudmannen och trafikoperatören inte göra upp om vilka bussar man kan ta in, innan man kostar på något så dyrt som ny lack?

Kan kanske tänkas att 4600 kom som en ersättare för 5018 som råkade ut för en brand. Strax efter att den kommit och lackerats om bestämdes det att denna modell skulle bort från Gävle. Att Swebus bara tänkte på 4600 som en ersättare för 5018 och därför ej gjorde några stora efterforskningar innan den lackerades om? En vild gissning bara.

4600 gick i trafik vid några enstaka gånger, vid evenemang på Läckerol Arena, som linje 13.

AO

Till nästa höst lär det ju behövas ännu fler bussar till Gävle i och med att nya stomlinje 4 kommer att gå med 15-minuters trafik fr.o.m. då. Undra var dessa bussar kan tänkas hämtas ifrån?

jocke

Citat från: AO skrivet 20 september 2008, 00:37:24 AM
Till nästa höst lär det ju behövas ännu fler bussar till Gävle i och med att nya stomlinje 4 kommer att gå med 15-minuters trafik fr.o.m. då. Undra var dessa bussar kan tänkas hämtas ifrån?

Haha kanske beställs några nya :p </ironi>
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Fredde

#9
Enligt vad jag hört fick aldrig ens Swebus 4600 biljettsystemt prodata installerart dvs den kom aldrig ens i trafik i Gävle eller körde den gratis turer till läckerol arena några ggr ?

X-trafik har nog inga krav att någon modell inte ska få köras utan kravet är nog mest att dom bussarna som kör med ska fungera som gäller...


//Fredde som hört detfrån förare att den bara stog på depån under den tiden den var i Gävle

Fredde

Citat från: jocke skrivet 20 september 2008, 00:45:38 AM
Haha kanske beställs några nya :p </ironi>

Nog föga troligt då avtalet för Swebus löper ut 9 månader senare... Om man nu avser att Stomlinje 4 Hagaström - Hemlingby köp C ska starta aug 2009 & avtalet med Gävle Kommun/X-trafik löper ut juni 2010... Vi kommer nog se stora förändringar när nya avtalet from sommaren 2010 kommer svaret kommer nog hösten 2009 om vad som kommer ske....

Peter Öden

Hej !

Trevliga bilder Micke från en trevlig stad som numer är Maxcilös !

Mvh Peter Ö

Muk

Trevligt. Så Gävle och Umeå har samma färger på sina stadsbussar nu.  :)

Bussmicke

Citat från: Fredde skrivet 19 september 2008, 23:20:07 PM
Återigen tack Bussmicke för bilderna.. Du är otrolig du dyker upp överallt med bilder !!!!
//Fredde

Tackar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: AO skrivet 19 september 2008, 23:59:11 PM
vid evenemang på Läckerol Arena, som linje 13.

Tidigare hette det [13] Gavlerinken
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.