Huvudmeny

Hög-Säffle i Orsa

Startat av Greger Larsson, 09 augusti 2008, 18:43:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Citat från: Oskar A skrivet 10 augusti 2008, 18:32:28 PM
I Uppland finns fortfarande Swebus 3814-3816. Sedan fanns även Kristian Larsson 55 fram till för ett par år sedan.

De som var av gamla karossen och gick mycket på helgexpressen var 3163 och 3164 och är borta sedan flera år. Jag har tyvärr inga bilder på dessa två men däremot kan jag bjuda på bild på 3816 och Kristian Larsson 55.






Swebus 3814 gick i Göteborg innan den kom till Uppsala.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Greger Larsson

Om bussen har panoramavindruta har inget att göra med att den är högbyggd eller ej. De tre bussarna ovan är alla tre av den lågbyggda(enkelgolvade) modellen, likaså militärbussen som Norrortsmicke visade bild på. Däremot var Swebus 3692 helt klart av den högre modellen.

/GL

Walter

Citat från: S Svensson skrivet 10 augusti 2008, 12:00:10 PM
.
Det gick också en tid två st högbyggda Säffle emellan Huskvarna-Jönköping-Göteborg på linje 830.



3276 och 3277 var väl dessa?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael T Nilsson

Citat från: Walter skrivet 13 augusti 2008, 23:23:13 PM
3276 och 3277 var väl dessa?

Det stämmer att 3277 hade denna typ av vindruta. 3277 var märkt "Nr", så jag misstänker att den var stationerad i Östergötland. På en bild som jag har trafikerar den veckoslutslinje 866 på sträckan Norrköping-Göteborg i Swebus-lack.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredde

I Gävle fanns det någe liknande för en 5-6 år sedan fast den har jag för mig var en boggiebuss.. har även för mig den hade märkn "Nr" på ett ställe med det bör väll vara Norrköping kanske ? Den fick aldrig nya lacken heller utan gick med Swebus lack bara...

Någon som vet mer?


//Fredde

S Svensson

3276 Jö och 3277 Nr var två av de bussar som gick i Jönköpingsomloppet på 830 som både började och slutade på Viktoriaplan i Huskvarna med övernattning i Nr.
Ytterligare några bussar gick på 830 omloppen i Göteborg och i Norrköping. Veckoslutsturer på 866 ingick också i 830 omloppen.
3809 utan dubbelt golv i serien 3809-3818 gick i Alingsås i Älvsborgsfärg. Gick där Trollhättan-Borås och på lördagar resp del av söndagar på linje 830 Göteborg-Ulricehamn. Ersatte 0537,som målades om till vit färg med Swebusränder för grön express ( ;D). 3809 hamnade senare i Ulricehamn och flyttades till Jönköping ca 2003 och gick bl a för Swebus express i JLT färgsättning.
3774 blev Marstrandsexpress 3775,3776,3777 var kvar som gröna expresser och 3778 resp 3779 målades om för expressturerna på linje 140 till Kärra. Alltså Göteborgs stadstrafik färg. En av de senare b ussarna (3779?) var inblandad i en dödsolycka då en av tågvärdarna skulle köra en busstur. Föraren glömde att dörren måste vara stängd när man trycker på gaspedalen. När dörren stängdes rusade bussen(därför att dörrbromsen släppte).
Annan sak: Varför trycker föraren på bromsen när han skall starta bussen ? ( några förare fick inte igång bussen en gång. De hade inte bromsat).

Mikael T Nilsson

Citat från: S Svensson skrivet 19 augusti 2008, 15:55:21 PM
3276 Jö och 3277 Nr var två av de bussar som gick i Jönköpingsomloppet på 830 som både började och slutade på Viktoriaplan i Huskvarna med övernattning i Nr.
Ytterligare några bussar gick på 830 omloppen i Göteborg och i Norrköping. Veckoslutsturer på 866 ingick också i 830 omloppen.
3809 utan dubbelt golv i serien 3809-3818 gick i Alingsås i Älvsborgsfärg. Gick där Trollhättan-Borås och på lördagar resp del av söndagar på linje 830 Göteborg-Ulricehamn. Ersatte 0537,som målades om till vit färg med Swebusränder för grön express ( ;D). 3809 hamnade senare i Ulricehamn och flyttades till Jönköping ca 2003 och gick bl a för Swebus express i JLT färgsättning.
3774 blev Marstrandsexpress 3775,3776,3777 var kvar som gröna expresser och 3778 resp 3779 målades om för expressturerna på linje 140 till Kärra. Alltså Göteborgs stadstrafik färg. En av de senare b ussarna (3779?) var inblandad i en dödsolycka då en av tågvärdarna skulle köra en busstur. Föraren glömde att dörren måste vara stängd när man trycker på gaspedalen. När dörren stängdes rusade bussen(därför att dörrbromsen släppte).
Annan sak: Varför trycker föraren på bromsen när han skall starta bussen ? ( några förare fick inte igång bussen en gång. De hade inte bromsat).

Tack för dessa uppgifter!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.