Huvudmeny

Hög-Säffle i Orsa

Startat av Greger Larsson, 09 augusti 2008, 18:43:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Henrik Palmqvist

Säfflebussar med toalett måste vara lätträknade.   

Vad kallas den fronten för?. Är det den som betäcknades B-front?.

/ Henrik

Rickardo

Linjebuss/Connex/Veolia hade nästan bara Säfflebussar med toalett i Kalmar län som Raskenbussar inköpta på 90-talet.
Fler exempel från Kalmar län är Oskarshamns Omnibuss, Kraftbuss och Swebus/SJ-buss.
Även Skåneexpressen har haft en del Säffle med toalett både Swebus och Veolia.

/Rickardo

homer

Är den verkligen så hög? om man tittar ordentligt ser den inte ut att vara mycket mer än en normalsäffle, kanske bara att framrutan är högre som man blir lurad

Greger Larsson

Jodå, visst är det ett högbygge. Kännetecknas av dubbla golv mellan motor och kupé.

/GL

j-a

Finns 3 st sådana hos swebus i Dalarna 2051,2052,2053.Levererades nya till Erlandssons trafik och gick då i Västerdalarna med nr 144,145,146,den bussen på bilden kördes hem från Säffle av mig vid leveransen 1995 :)

Simon Bertilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 augusti 2008, 20:50:12 PM
Säffelbussar med toalett var i alla fall hyfsat vanliga på -80 o -90 talet, bla SJ/Swebus beställde många dylika

Skåneexpressen 1 och 2 innan Buss i Västs tid gick ju till stor del med Säffle som hade bekvämare bredare säten, ac, radiouttag och toalett. Det var väl dock vanlig höjd. Iaf den vanliga fronten.

yngrot

Denna höga hela ruta var inte vanlig men det fanns en i Borås på den tiden Swebus fanns här den brukade väl rulla på linje den var Älablackad.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Just nu kommer jag inte ihåg inv nr men i Borås rullade tre exemplar. Den ena var en 12m  vagn som gick på Borås-Göteborg och från början var placerad i Skövde. Alla tre orterna låg på denna tid under Vänersborg.
Det gick också en tid två st högbyggda Säffle emellan Huskvarna-Jönköping-Göteborg på linje 830.
Därutöver fanns det 10 st bussar i Göteborg med hög ruta. Den ena bussen av dessa var 3809 och denna gick på linje 500 och tillhörde då Alingsås som jag då tror låg under Göteborg. Alingsås låg under Borås något år.  Denna 3809 sattes lördagar även in Borås-Göteborg då vita bussar behövdes i veckoslutstrafiken. 3809 placerades senare i Borås för tjänstgöring Borås-Ulricehamn.Göteborg hade 3774-3779,3810-3812 óch Uddevalla  hade röda express 3813 och uppåt.
Swebus hade en Säffle godsbuss med hög ruta på linje 800 som övergick till Swebus Express.
I Borås kunde sedan ses ibland lördagar någon av de Säffle högbyggda som tillhörde Uppsala och som gick på express 466.

I Norrland fanns det hög ruta.
Hög ruta med skyltning under glasrutan innebar att skyltningen underrättades. Skyltanordningen värmdes inuti bussen och defrostern värmde vindrutan.Traditionellt skyltskåp  med låg ruta innebar oftast att skyltningen försvårades vintertid pga fruset skyltskåp.
Säfflebyggda bussar blir oftas populära när de blir några år gamla. Oftast är de inte populära som nya eller hur Yngrot. 208-212 fungerar mycket bättre än BL Carrus (200-208).


S Svensson

Jag kommer inte ihåg nr på rak arm men det var tre stycken ledbussar som  Swebus anskaffade till Halmstad för linjen Köpenhamn-Halmstad( en tid gren till Göteborg) och gren Helsingborg-Kristianstad. Bussarna placerade i Helsingborg och Halm- stad för denna flygbusslinje till Kastrup.
Motsvarande högbyggda ledbussar med van Hool fanns hos företag i Danmark.

Mikael T Nilsson



Mycket trevlig bild från Dalarna. Hittade en bild på en av Försvarsmaktens bussar. Det är svårt att avgöra om det är ett riktigt "högbygge", men den påminner om Dala-bussen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

 
Säfflebyggda bussar blir oftas populära när de blir några år gamla. Oftast är de inte populära som nya eller hur Yngrot. 208-212 fungerar mycket bättre än BL Carrus (200-208).
[/quote]

Nu har jag inte kört några av dessa bussar på några år. Vi får ju inte ha dessa i Tranemo men jag föredrar iaf Carrus 200-207 de skramlar mindre bättre förarplats och inte minst bättre värme. Det var meningen att alla skulle blivit Carrus men tyvärr hade Carrus inte möjlihet att bygga alla så vi blev tvungna att ta Säffle...208-212. Jag tror inte nån på B-L gillade att det blev Säffle på dessa..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jeppe Hagelbäck

Citat från: S Svensson skrivet 10 augusti 2008, 12:40:26 PM
Jag kommer inte ihåg nr på rak arm men det var tre stycken ledbussar som  Swebus anskaffade till Halmstad för linjen Köpenhamn-Halmstad( en tid gren till Göteborg) och gren Helsingborg-Kristianstad. Bussarna placerade i Helsingborg och Halm- stad för denna flygbusslinje till Kastrup.
Motsvarande högbyggda ledbussar med van Hool fanns hos företag i Danmark.

Av dessa hade 3374 och 3541 hade "hög vindruta".

virtual1

Citat från: S Svensson skrivet 10 augusti 2008, 12:40:26 PM
Jag kommer inte ihåg nr på rak arm men det var tre stycken ledbussar som  Swebus anskaffade till Halmstad för linjen Köpenhamn-Halmstad( en tid gren till Göteborg) och gren Helsingborg-Kristianstad. Bussarna placerade i Helsingborg och Halm- stad för denna flygbusslinje till Kastrup.
Motsvarande högbyggda ledbussar med van Hool fanns hos företag i Danmark.

Här var en till...