Nya spårvägsmuseet.

Startat av Peter Rost, 05 november 2019, 23:42:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Nico

Det tråkiga (som inte nämns) är att utställningsytan väl blir mindre totalt sett? I så fall innebär ju det att färre fordon mm. kommer vara utställda och det kommer sannolikt även att bli svårare att växla utställningsföremål.

Personligen tycker jag att det är beklagligt att man inte satsade på Brommahallen. Förutom större ytor och möjlighet att ha en bättre koppling till lättillgänglig och kapacitetsstark kollektivtrafik så hade man t.ex. kunnat ha museitunneltåget tillhands på annat vis.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders K

Hoppas verkligen att Mustangen kommer ställas ut! Var kan de andra fordonen tänkas härbärgeras? Där de står nu (var)?
Någon som har vettiga foton från gamla museet? Det var så svårt fotografera i skumrasket där.

zjbus

Citat från: Nico skrivet 06 november 2019, 09:12:41 AM
Det tråkiga (som inte nämns) är att utställningsytan väl blir mindre totalt sett? I så fall innebär ju det att färre fordon mm. kommer vara utställda och det kommer sannolikt även att bli svårare att växla utställningsföremål.


Håller med om att det är tråkigt men visst nämns det, citat: men det blir färre fordon än vad vi hade på det tidigare museet på Södermalm eftersom många av våra tåg och bussar är för tunga, säger Eva Ramberg, chef för Spårvägsmuseet.

Nico

Kollade aldrig länken utan utgick från minnet... och jag såg bara inslaget på lokal-tv i en kortare version i går så jag missade sannolikt detta med utrymmet. I sak är just detta dock helt irrelevant.

Det som gäller är att oavsett vad så kommer det alltså inte att bli lika mycket att se som tidigare. Hopas sedan jag har fel, men tyvärr finns nog även en risk för att Spårvägsmuseum nu förvandlas på samma negativa vis (i mitt tycke) som t.ex. Tekniska muséet. Alltså att det mera blir en interaktiv lekplats för de allra yngsta snarare än att det förblir och utvecklas som ett attraktivt fackmuseum.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Citat från: Nico skrivet 06 november 2019, 17:37:51 PM
Kollade aldrig länken utan utgick från minnet... och jag såg bara inslaget på lokal-tv i en kortare version i går så jag missade sannolikt detta med utrymmet. I sak är just detta dock helt irrelevant.

Det som gäller är att oavsett vad så kommer det alltså inte att bli lika mycket att se som tidigare. Hopas sedan jag har fel, men tyvärr finns nog även en risk för att Spårvägsmuseum nu förvandlas på samma negativa vis (i mitt tycke) som t.ex. Tekniska muséet. Alltså att det mera blir en interaktiv lekplats för de allra yngsta snarare än att det förblir och utvecklas som ett attraktivt fackmuseum.
Tyvärr så blir det nog mindre att se i nya museet, en fundering är ju om det är något stort allmänt intresse i att den enligt Eva Ramberg populära minitunnelbanan återuppstår i det nya museet, hade inte det utrymmet kunnat ge mer plats för intressanta veteranfordon?

Niklas Bygdestam

Citat från: zjbus skrivet 06 november 2019, 18:56:43 PM
Tyvärr så blir det nog mindre att se i nya museet, en fundering är ju om det är något stort allmänt intresse i att den enligt Eva Ramberg populära minitunnelbanan återuppstår i det nya museet, hade inte det utrymmet kunnat ge mer plats för intressanta veteranfordon?


Jag tror faktiskt inte att minitunnelbanan är något problem egentligen. Den tar inte så mycket plats. Jag tror inte att man behöver "offra" plats åt någon buss eller spårvagn för att få in denna. Den är nämligen så pass liten och smal. Är den nu så efterfrågad som det påstås i reportaget så är det nog bäst att den sätts in där.

Vad jag däremot tycker är väldigt trist är att tiden är så illa vald. Två stora transportmuseer är stängda samtidigt. För även Järnvägsmuseum i Gävle är stängt, och där drar det verkligen ut på tiden. Det är illa att man inte kunde samordna att när det ena museet är stängt kan det andra vänta, sedan stänger man det andra när det första öppnar. Nu saknas båda museerna samtidigt och det är verkligen illa  :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

HJP

****
En stor fördel med gamla museet, var att det var mycket barninriktat, utan att för den skull vara mindre intressant för vuxna. Mina barnbarn, boende utomlands, ville alltid gå dit, när de var på besök i Stockholm. Det blev en tradition.
Att försämra denna typ av kultur är skamligt, som jag ser det. Detta handlar ju om stadens utveckling, med inriktning på trafik, som berör alla människor, och som präglar staden i hög grad. Ett stycke stockholmshistoria, helt enkelt.
Nationalmuseet (visserligen statligt) fick renoveras för "hur mycket som helst". Det är ju "finkultur", men vanlig kultur, som alltid berör folket, snålas det med. Vad hände med de utmärkta Polishistoriska, och Polistekniska museerna? Det blev ett snuttifierat Polismuseum, intill tekniska museet.
Såvitt jag förstår, så var det gamla Spårvägsmuseet, egentligen för litet. Då rimmar det illa att göra det mindre. Brommahallen hade troligen varit ett bättre alternativ, med sin spåranslutning, och sin egen passande historia som buss-, spårvägs-, och T-banehall.

Ersa

Stockholm skulle behöva ett egen version av Londons Brooklands Museum, där man kan samla bl.a Spårvägsmuseet, Polistekniska museet och ett antal flygplats. En del av Bromma flygplats (om denna läggs ner i framtiden) vore lagom.

https://www.brooklandsmuseum.com

HJP

Citat från: Ersa skrivet 07 november 2019, 13:49:16 PM
Stockholm skulle behöva ett egen version av Londons Brooklands Museum, där man kan samla bl.a Spårvägsmuseet, Polistekniska museet och ett antal flygplats. En del av Bromma flygplats (om denna läggs ner i framtiden) vore lagom.

https://www.brooklandsmuseum.com
****
Detta är jag dock skeptisk till. Jag tror att det är bättre med renodlade museer. Då blir det lätt kvantitet, istället för kvalitet, som gäller. Det är väl ett av oroselementen för järnvägsmuseet, att det ska innehålla flera olika trafikslag, på bekostnad av järnvägen. Det vore bättre att ha ett flygmuseum, och ett vägtrafikmuseum. Det har vi råd med. Utmärkta Sjöhistoriska-, och sjöfartsmuseet finns redan.

Niklas Bygdestam

Citat från: HJP skrivet 07 november 2019, 15:18:20 PM
****
Detta är jag dock skeptisk till. Jag tror att det är bättre med renodlade museer. Då blir det lätt kvantitet, istället för kvalitet, som gäller. Det är väl ett av oroselementen för järnvägsmuseet, att det ska innehålla flera olika trafikslag, på bekostnad av järnvägen. Det vore bättre att ha ett flygmuseum, och ett vägtrafikmuseum. Det har vi råd med. Utmärkta Sjöhistoriska-, och sjöfartsmuseet finns redan.


Tyvärr verkar museerna i Sverige rent allmänt ha en förmåga att krympa och bli mindre intressanta än de var förut. Järnvägsmuseum är ju stängt sedan ett antal år och påstås byggas om. Den dagen de öppnar är jag inte alls hoppfull. Jag tror att även detta blir sämre än det var innan. Också krympt och mindre intressant :(

Vägmuseum skulle vi behöva. det har funnits, men lades ned. Sedan flyttades det till Gävle för att integreras med Järnvägsmuseum. En mindre utställning fanns i Gävle innan det stängdes där. Men den var rätt ynklig. Det finns mycket mer material där att visa upp som är sparat, men plats saknades. Vägmuseum skulle behöva vara ett eget museum. Här finns massor att visa upp. Bara E4:an borde egentligen få ha en egen utställning. Givetvis bör historik om E4:an då också innehålla den tid då vägen hette Riksväg 1 och Riksväg 13. Givetvis också att man tar med utbyggnader av motorvägarna, såväl på E4:an som på de andra sträckorna där det är motorväg idag. Vägskyltar som funnits genom åren borde visas upp, liksom en sektion av vägmuseet som borde handla om Högertrafiksomläggningen. Ja det finns MASSOR att visa upp om väghistoria i Sverige. Men tyvärr är det väl inget som man kan våga hoppas om.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

virtual1

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 november 2019, 17:31:42 PM

Tyvärr verkar museerna i Sverige rent allmänt ha en förmåga att krympa och bli mindre intressanta än de var förut. Järnvägsmuseum är ju stängt sedan ett antal år och påstås byggas om. Den dagen de öppnar är jag inte alls hoppfull. Jag tror att även detta blir sämre än det var innan. Också krympt och mindre intressant :(

Vägmuseum skulle vi behöva. det har funnits, men lades ned. Sedan flyttades det till Gävle för att integreras med Järnvägsmuseum. En mindre utställning fanns i Gävle innan det stängdes där. Men den var rätt ynklig. Det finns mycket mer material där att visa upp som är sparat, men plats saknades. Vägmuseum skulle behöva vara ett eget museum. Här finns massor att visa upp. Bara E4:an borde egentligen få ha en egen utställning. Givetvis bör historik om E4:an då också innehålla den tid då vägen hette Riksväg 1 och Riksväg 13. Givetvis också att man tar med utbyggnader av motorvägarna, såväl på E4:an som på de andra sträckorna där det är motorväg idag. Vägskyltar som funnits genom åren borde visas upp, liksom en sektion av vägmuseet som borde handla om Högertrafiksomläggningen. Ja det finns MASSOR att visa upp om väghistoria i Sverige. Men tyvärr är det väl inget som man kan våga hoppas om.

Fast ett vägmuseum blir väl rätt smalt va? Att locka en 5-åring att gå och titta på gamla bussar och spårvagnar är inte så svårt, speciellt om man får åka minitunnelbana och sätta sig i förarhytter och låtsas köra själv. Men att titta på gamla vägskyltar och läsa historik om riksettan lockar knappast några än de redan frälsta.

zjbus

Citat från: virtual1 skrivet 08 november 2019, 10:06:19 AM
Fast ett vägmuseum blir väl rätt smalt va? Att locka en 5-åring att gå och titta på gamla bussar och spårvagnar är inte så svårt, speciellt om man får åka minitunnelbana och sätta sig i förarhytter och låtsas köra själv. Men att titta på gamla vägskyltar och läsa historik om riksettan lockar knappast några än de redan frälsta.
Om något blir smalt så är det ju att läsa historik om en tunnelbana som enbart finns i Stockholm och för barn från övriga delar av landet som knappast vet vad en tunnelbana är blir det kanske inte så givande att leka med en minitunnelbana.
Vägmuseum, i synnerhet om dom gamla kulturminnesförklarade riksvägarna som fanns i flertal i hela landet liksom bussar, spårvagnar och vägskyltar får väl anses ha ett betydligt bredare allmänt intresse samt locka avsevärt fler än enbart tunnelbanefrälsta.

virtual1

Citat från: zjbus skrivet 08 november 2019, 11:21:34 AM
Om något blir smalt så är det ju att läsa historik om en tunnelbana som enbart finns i Stockholm och för barn från övriga delar av landet som knappast vet vad en tunnelbana är blir det kanske inte så givande att leka med en minitunnelbana.
Vägmuseum, i synnerhet om dom gamla kulturminnesförklarade riksvägarna som fanns i flertal i hela landet liksom bussar, spårvagnar och vägskyltar får väl anses ha ett betydligt bredare allmänt intresse samt locka avsevärt fler än enbart tunnelbanefrälsta.

Förlåt???? vem har pratat om ett tunnelbanemuseum???? Hur kunde du tolka det så? Jag menar att spårvägsmuseet med alla sina bussar, spårvagnar och tunnelbanevagnar har nog ett mer givet existensberättigande än ett vägmuseeum. Som barn skiter du väl för övrigt fullständigt i om du har tunnelbana i din hemstad eller inte, du tycker nog det är häftigt ändå. Och ska du blanda in bussar och (och framförallt spårvagnar som inte ens nödvändigtvis går på vägar) i ett vägmuseeum så pratar du plötsligt om ett transportmuseum istället som säkerligen kan locka fler. Men ett rent väguseeum som bara tar upp våra vägars historia och vägmärken hävdar jag bestämt att det skulle bli en monumental flopp.

Niklas Bygdestam

Citat från: virtual1 skrivet 08 november 2019, 10:06:19 AM
Fast ett vägmuseum blir väl rätt smalt va? Att locka en 5-åring att gå och titta på gamla bussar och spårvagnar är inte så svårt, speciellt om man får åka minitunnelbana och sätta sig i förarhytter och låtsas köra själv. Men att titta på gamla vägskyltar och läsa historik om riksettan lockar knappast några än de redan frälsta.


Citat från: virtual1 skrivet 08 november 2019, 12:52:59 PM
Citat från: zjbus skrivet 08 november 2019, 11:21:34 AM
Om något blir smalt så är det ju att läsa historik om en tunnelbana som enbart finns i Stockholm och för barn från övriga delar av landet som knappast vet vad en tunnelbana är blir det kanske inte så givande att leka med en minitunnelbana.
Vägmuseum, i synnerhet om dom gamla kulturminnesförklarade riksvägarna som fanns i flertal i hela landet liksom bussar, spårvagnar och vägskyltar får väl anses ha ett betydligt bredare allmänt intresse samt locka avsevärt fler än enbart tunnelbanefrälsta.

Förlåt???? vem har pratat om ett tunnelbanemuseum???? Hur kunde du tolka det så? Jag menar att spårvägsmuseet med alla sina bussar, spårvagnar och tunnelbanevagnar har nog ett mer givet existensberättigande än ett vägmuseeum. Som barn skiter du väl för övrigt fullständigt i om du har tunnelbana i din hemstad eller inte, du tycker nog det är häftigt ändå. Och ska du blanda in bussar och (och framförallt spårvagnar som inte ens nödvändigtvis går på vägar) i ett vägmuseeum så pratar du plötsligt om ett transportmuseum istället som säkerligen kan locka fler. Men ett rent väguseeum som bara tar upp våra vägars historia och vägmärken hävdar jag bestämt att det skulle bli en monumental flopp.


Nej, jag håller inte alls med dig här. Jag tror att ett vägmuseum kan locka en lika stor publik som ett järnvägsmuseum eller ett spårvägsmuseum. Bara man ordnar detta på rätt sätt.

Släpper man in barn mellan 5 och 7 år på ett järnvägsmuseum och det enda de får se är en utställningshall där det står gamla lok och vagnar så är det helt ointressant för dem. De skulle tycka att det var hur tråkigt som helst att se dessa gamla tåg som står där kalla, "döda" och overksamma. Och även om man sedan berättar att förr i tiden åkte man med tåg som drogs att dessa svarta ånglok i de tåg som idag går med X2000, så kan de väl lyssna på saken, men det är fortfarande ett tråkigt besök. Föräldrarna däremot kan tycka besöket är intressant, då de kan läsa anslag som berättar om vad som ställs ut.

Det måste alltså finnas saker som aktiverar barnen lite för att det ska bli roligt. På spårvägsmuseet var minitunnelbanan ett exempel.

Samma sak med ett vägmuseum. För föräldrarna är det intressant att läsa om E4:an/Riksettan, se bilder på denna från förr, se gamla vägskyltar osv, om detta sätts upp på ett sätt så det lockar publiken. Men för barnen blir det precis samma upplevelse som med stillastående tåg.

Men även här går det att skapa aktiviteter på samma sätt. Man sätter upp bilar lite här och var, där barnen kan få sitta på förarplatsen och låtsas köra. Man kan i vindrutan lägga in filmer som gör att det känns som om bilen kör på vägen osv. Och här kan man ha både gamla och moderna filmer. Som t ex en åktur på gamla E4:an någonstans, och sedan en åktur på dagens motorväg som ersatt osv. Man kan också utanför museet ha "minivägar" med vägmärken i miniatyr och allt, där barnen får köra små bilar osv. Här kan man ha en aktivitet där de till och med kan få ta ett "körkort".

I ett vägmuseum kan man också ställa upp en och annan buss. Ställ då upp någon omställningsbuss med dörrar på båda sidor inför Högertrafiksomläggningen 1967. Låt barnen få gå in i den bussen osv.

Ja det finns massor av saker att hitta på med ett vägmuseum, som kopplar till svensk väghistoria och som blir både roligt och intressant för besökare i alla åldrar.  Det gäller bara att komma på idéerna.

Så, nej, ett vägmuseum är inte alls "smalare" än järnvägsmuseum eller spårvägsmuseum. Det kan istället bli minst lika bra som de andra. Bara man jobbar på att få ett bra museum av detta.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.