Bussar i Borås i augusti 1995

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 januari 2013, 11:48:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Widerqvist kör tågbuss på Kust-till-kustbanan med OWB042. Bussen blev sedan Linjebuss 1478.


BLM142 är en av fem nya Säffle som köptes av Linjebuss till den nyvunna trafiken i Mark. Den slutade sina dagar hos Linjebuss i Partille och var ett tag en vanlig syn på linje 100 Göteborg-Borås.


OZR490 på linje 110 mellan Borås och Vårgårda. I dag heter linjen 582 och körs fortfarande av Vårgårdabuss.


BUP239 har ett förflutet som Borås Lokaltrafik 237 > 500 men har när bilden togs nyligen sålts till Alfredssons, som använder den för skolkörningar i Fristad. Givetvis har Alfredssons redan hunnit lackera om bussen.


DCT290 har fått hoppa in tillfälligt som skolbuss.


DBM020 på linje 5 till Brotorp.


CZN410 på linje 3 som har samma sträckning  dag på den här delen fast i dag skyltas den inte AMU längre eftersom de inte finns kvar vid Svensgärde.


PGN095 på linje 2 till Tullen.


DSA209 började hos Tore Anderssons Busstrafik i Halmstad. Efter tiden hos Kungsbacka Buss kom den till Ingvar Carlund i Rävlanda och Trehörna Buss.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2013, 11:48:13 AM
PGN095 på linje 2 till Tullen.

Linje 1 till Tullen, ska det vara.

Som vanligt, stort tack för dina bilder Staffan!  :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 januari 2013, 11:57:04 AM
Linje 1 till Tullen, ska det vara.


Givetvis. Men om man åker till Tullen i dag så är det bäst att välja linje 2. Linjesträckningen är för övrigt i stort sett densamma.

Jag är uppvuxen på Tullen på 1950- och 1960-talen och då var det fyra linjer som gick dit: Linje 4 och 24 som gick via Byttorp (som dagens linje 2) och linje 8 och 9 som gick via Göteborgsvägen. Det allra bästa var att den buss jag brukade åka med till skolan var en förstärkningsbuss som utgick från "min" hållplats Tollstorpsgatan och som utgjordes av vad som fanns ledigt i garaget, ofta någon av Stadsbussars turistbussar. Det var samma förare varje morgon - för övrigt jobbade han som bilskolelärare - och han hade den goda vanan att köra fram cirka tio minuter innan avgång.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

OZR490 verkar ha bytt radionummer ?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57108.0

BUP239 vill jag minnas gick på flygbusslinjen 160. Gick möjligen över till och blev skolbuss i Älmestad?

Bernt Talbrant

#4
Citat från: S Svensson skrivet 19 januari 2013, 21:52:46 PM
OZR490 verkar ha bytt radionummer ?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57108.0

BUP239 vill jag minnas gick på flygbusslinjen 160. Gick möjligen över till och blev skolbuss i Älmestad?

Inte bara det - den torde ha varit i närkontakt med något med tanke på utseendet i fronten på de båda bilderna.

Ja, den gick väl där under BL-tiden vill jag minnas. Den hamnade så småningom hos Eksjö kommun i varje fall.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 19 januari 2013, 21:52:46 PM
OZR490 verkar ha bytt radionummer ?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57108.0

Ja, de två första siffrorna (alltså de som betecknar företaget) har ändrats. Kan det ha något att göra med att bussen som tidigare kört på Vårgårdabuss eget avtal med Älvsborgstrafiken nu började köra på Buss i Västs avtal?

Citat från: S Svensson skrivet 19 januari 2013, 21:52:46 PM
BUP239 vill jag minnas gick på flygbusslinjen 160. Gick möjligen över till och blev skolbuss i Älmestad?

Alfredsson tappade ju all körning för Älvsborgstrafiken (inklusive Flygbussen) i samband med konkursen 1996 då de uteslöts ur Buss i Väst, men fram till dess var två Mercedes O303 ordinarie på flygbussen. Det kan ha varit så att det någon timme i högtrafiken behövdes tre bussar för flygbusstrafiken och då kanske det var BUP239 som gick där, men det är inget som jag kan bekräfta. Naturligtvis kan den också ha hoppat in någon gång när de ordinarie Mercorna var på verkstad, vilket var ganska ofta eftersom de rullade drygt 100 mil om dagen. Om inte annat så blev det ju tätt mellan serviceintervallerna.

Det Alfredssons som fanns från hösten 1996 fram till början av 2003, då verksamheten i Borås såldes till Orusttrafiken, var egentligen Alfredssons Buss i Herrljunga, från början Samuelssons Buss i Ljung. Alfredssons ägare Bengt Svenson behöll dock en buss i Herrljunga, som gjorde skolkörningar fram till för ett par år sedan, och den kördes av Busfab AB med säte i Torestorp (det är där Bengt bor).



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

45xxx var radionummer för Buss i Väst i Södra Älvsborg.

Märk att namnet Samuelssons Buss AB hette något annat tidigare. (tror det en gång hetat Markresor Turisttrafik AB )

Tore Samuelsson hade en enskild firma och övertog buss och linje ca 1960-61 från Linjebuss Alingsås (egentligen Västgötadistriket Skövde)
Överlät sin trafik till GDG Biltrafik AB men behöll ett trafiktillstånd för beställning och hade en Volvo Ikarus för denna trafik. Detta överläts till Alfredssons. För att knyta namn till Samuelsson så gav Alfredssons sitt dotterbolag namn som passade.
Tore S var son till Amandus Samuelsson som var förste ägare av trafiken och busslinjen Töllsjö-Alingsås. Övertogs senare av Alfred Alfredsson. Möjligen har Tore S någon släkting som läser detta.
Tore S med buss i Ljung hade samma uppgift som Lasse i Od hade senare,nämligen tågersättning.
GDG placerade en buss i Skölvene. Jag vet inte vem som körde denna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 19 januari 2013, 22:55:20 PM

Tore S med buss i Ljung hade samma uppgift som Lasse i Od hade senare,nämligen tågersättning.


Och framför allt skolkörning. Visserligen är det mycket tågkörningar runt Herrljunga men inte så mycket att det kan försörja en buss. Lasse i Od var ju dessutom timanställd av SJ Buss/Swebus och körde med en av deras bussar. Swebus placerade därför en buss av lite högre standard i Od för att de skulle få behålla tågersättningarna. Förutom bussförare fungerade Lasse också som trafikledare och reparatör av bussen.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

När Du nämner Od så fanns väl tre olika garage där. Ett gammalt i ett hus som var rivningsfärdigt och ett lite nyare som jag tror var SJ´s.?Sedan fanns det som Hägnerud hade. När jag passerade Od med bil så stod där en swebus märkt buss, ursp Söne.
Erik H nämnde för mig att både VBHJ och BsJJ hade olika garage i Od. Okey jag gick griller. Andra får ursäkta men jag tänker ibland på sådant som varit.

yngrot

Trevliga bilder på en väldigt saknad vagntyp..  syftar inte på BUP ..   men den var ordinarie på Flygbussen .

Ang radionr  så hade Vårgårda 55 xxx  buss i väst hade ju 45 xxx   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2013, 18:32:02 PM
Trevliga bilder på en väldigt saknad vagntyp..  syftar inte på BUP ..   men den var ordinarie på Flygbussen .


Nu tror jag att jag är med. Det som åsyftas är alltså när bussen tillhörde BL, vilket ju också Bernt skrev. Däremot gick den väl knappast på flygbussen det sedan Alfredssons köpt bussen, vilket jag snöade in på. Alfredssons tog över flygbusstrafiken 1989. Från juni 1995 kördes den av Buss i Väst, men det var fortfarande Alfredssons som körde den ett drygt år till innan Landvetter buss tog över. Ckaes Olofson, vd på Buss i Väst, skulle ha blivit rätt förbannad om han sett en frontmotorbuss på den linjen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nej det var väl bara B-L som körde BUP som Flygbuss. Alfredsson körde ju med sina Mercedes  .. BUP efterträdde ju den lilla 190 som var rätt svårkörd.. iaf om man ville nå kopplingspedalen  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2013, 19:32:25 PM
Nej det var väl bara B-L som körde BUP som Flygbuss. Alfredsson körde ju med sina Mercedes  .. BUP efterträdde ju den lilla 190 som var rätt svårkörd.. iaf om man ville nå kopplingspedalen  ;)

Så hade ju BL den lilla 215 också.  :)

yngrot

Ja just det 215  är det nån som har bild på den ??  ..   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 22 januari 2013, 18:33:52 PM
Ja just det 215  är det nån som har bild på den ??  ..

Jag har visat den här förut men repriserar den gärna - länkar även till SBH:s info om bussen.  :)

Borås Lokaltrafik 215


BL 215 på Södra torget den 2 maj 1986