Bussar i Borås i juli 1991, del 1 (av 4)

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 juni 2011, 09:26:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Återvänder som så ofta förut till Borås och lite blandat i bussväg.

KRG437 har kvar Alfredssons läckert gröna färg.


MKS877 var en av de Wiimor (totalt 9 stycken som mest) som användes på främst 40-linjerna, alltså de linjer som gick till den ursprungliga stadens mer glest befolkade utkanter. Linje 44 gick Granbäcken-Kristineberg-Södra torget och lades ned för några år sedan.


NFM112 en Ontario av tidigare generation och dieseldriven.


PAN698 en Ontario av senare generation och bensindriven.


BGT935 har antagligen kommit på linje 830 från Göteborg...


... och fortsätter lite senare på linje 203 till Ulricehamn. Det var högre komfortkrav på den linjen och normalt gick två särskilda busar på denna linje under namnet Knallelinjen. Det var två B10M Säffle (2486 och 2487).


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Se där lite trevliga bussar tänker då på Wiima  ;)  de var trevliga bussar att köra .44  har jag kört många ggr minns en gång för länge sen då vi hade en tur från Holmen och efter den en 44  och det var dåligt med körtid på den avg 11.55 fr Holmen sen 12.20 på 44  men denna gång trodde jag att jag var 1 min sen fr Holmen och då drog jag iväg och inte körde jag direkt sakta heller det gick inte på den turen mkt folk åkte med . Men denna dag var det ju så att jag körde 11.51 istället för 11.56 som jag trodde så för en gångs skull körde jag i tid till Granbäcken men det var enda gången på den tidtabellen . Har en känsla av att detta är preskriberat nu  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

1896

2943 var väl i Borlänge som skolbuss -97-99, lackad i Wasa färger, och bussen var väl utrustad med dass vid mittdörren.

Ola Almquist

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 juni 2011, 20:09:47 PM
2943 var väl i Borlänge som skolbuss -97-99, lackad i Wasa färger, och bussen var väl utrustad med dass vid mittdörren.

Hmm...
Vilka var det som hade SJ turistbuss-lack i silver och brukade gå som värnpliktsbuss Kalmar - Karlsborg? Det gjorde även några andra med närliggande nummer men de var inte lika välutrustade.

M.v.h.
Ola