En tidigare miljövårdskonferens ...

Startat av Hasse L, 02 juni 2022, 11:23:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

... i Stockholm ägde rum 5-16 juni 1972.

Fotografen var fullt upptagen med att köra 600- eller 500-linjernas bussar och vistades inte ofta i innerstaden, så det blev bara två bilder som påminner om evenemanget. SL körde linje 70 mellan Norra  Latin (vid N Bantorget) och gamla riksdagshuset och en, inte så frekvent, linje 71 mellan Sverigehuset (vid Hamngatan) och ?.

Dessutom bemannades ett antal av Huddingegaragets Scania-Vabis CF för polisens räkning (det interna linjenumret skyltades nog inte normalt):


En av Svenska Spårvägssällskapets bevarade F3:or påminde om den miljövänliga form av busstrafik som för Stockholm del hade avslutats under 1964.

Railmaster

Stockholm hade miljövänliga trådbussar eftersom elen kom från untraverket vid Dalälven, hur miljövänlig en trådbuss är som körs på el från ett kolkraftverk som eldas med brunkol tål att tänkas på.

Trevliga bilder båda två!

roggek

Fina bilder.
Linje 71 trafikerades till Konstfack som "forumlinjen" (enligt Polki och hans värld):

Citat1972-06-05 FN:s Miljövårdskonferens anordnad i Stockholm. Ny tillfällig linje: Sergels Torg – Hamngatan
tom 06-16 (SVERIGEHUSET) – Norrmalmstorg – Hamngatan-> <-Smålandsgatan <-Birger Jarlsgatan –
Nybroplan – Strandvägen – Oxenstiernsgatan – Valhallavägen till Gyllenstiernsgatan
(KONSTFACK).
Direktgående linje. Trafik tillfälligt dessa dagar. Numrerad SL linje 71, ej skyltat.

https://polki.se/onewebmedia/K8-1972-Forumwebb.pdf


Gunnar D

Citat från: Hasse L skrivet 02 juni 2022, 11:23:23 AM
... i Stockholm ägde rum 5-16 juni 1972.

Fotografen var fullt upptagen med att köra 600- eller 500-linjernas bussar och vistades inte ofta i innerstaden, så det blev bara två bilder som påminner om evenemanget. SL körde linje 70 mellan Norra  Latin (vid N Bantorget) och gamla riksdagshuset och en, inte så frekvent, linje 71 mellan Sverigehuset (vid Hamngatan) och ?.

Dessutom bemannades ett antal av Huddingegaragets Scania-Vabis CF för polisens räkning (det interna linjenumret skyltades nog inte normalt):

5 juni 1972 (50 år sedan!) började jag på Huddingegaraget och körde CF för första gången. En seniorförare var med och gav mig den instruktion och linjekännedom jag ansågs behöva. Vi tog en fika på Shell Hallunda där seniorföraren råkade på en gammal kollega från 60-talet som nu körde lastbil. Den f.d. kollegan blev förvånad över att de "gamla" CF fortfarande användes i trafiken.

/Gunnar

zjbus

Grattis på 50 års jubileet! CF var väl med in till 80-talet t.o.m. i linjetrafik, robust och gedigen kvalitet som det fortfarande finns fina exemplar av, imponerande.

Peter Rost

Här en CF på linje "72". Ser ut att vara i närheten av Odengatan.

Foto: Björn Alnebo 1972:

https://farm6.static.flickr.com/5136/5428462439_a4bdaabc10_b.jpg

//Peter

Ted Selander

Citat från: Gunnar D skrivet 05 juni 2022, 10:58:19 AM
5 juni 1972 (50 år sedan!) började jag på Huddingegaraget och körde CF för första gången. En seniorförare var med och gav mig den instruktion och linjekännedom jag ansågs behöva. Vi tog en fika på Shell Hallunda där seniorföraren råkade på en gammal kollega från 60-talet som nu körde lastbil. Den f.d. kollegan blev förvånad över att de "gamla" CF fortfarande användes i trafiken.

/Gunnar


Grattis, själv hölls jag vid Folkets hus (Norra Latin) tillsammans med en kollega som darrade litet på handen.
Den svala sommaruniformen hänger litet löst, och sandaler utan bakkappa var ännu inte uttryckligen förbjudna.

K R

Citat från: Peter Rost skrivet 05 juni 2022, 12:59:17 PM
Här en CF på linje "72". Ser ut att vara i närheten av Odengatan.
Foto: Björn Alnebo 1972:
https://farm6.static.flickr.com/5136/5428462439_a4bdaabc10_b.jpg
//Peter

Hej!

Den länkade bilden på H65A 6186 är tagen där Upplandsgatan går upp från Norra Bantorget, framför Upplandsgatan 1.
Takåsen som sticker upp i vänster bildkant torde då vara Vinterpalatsets hus, ursprungligen benämnt Auditorium.

Info om detta hus: 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterpalatset,_Norra_Bantorget
mvh K R

Gunnar D

Citat från: Ted Selander skrivet 05 juni 2022, 13:30:40 PM
Grattis, själv hölls jag vid Folkets hus (Norra Latin) tillsammans med en kollega som darrade litet på handen.
Den svala sommaruniformen hänger litet löst, och sandaler utan bakkappa var ännu inte uttryckligen förbjudna.

Tack, så prydlig var inte jag alltid. Var reglementsenlig klädsel särskilt påbjudet för er som körde för miljövårdskonferensen?

/Gunnar

Bältes-Assar

SÅ reglementsenligt kan det väl inte ha varit med bruna sandaler och ljusblå strumpor?   :o



Ted Selander

Det är troligt att slipsen var extrapåkallad, annars var ju detta f.d. SS domäner, och där rådde skaplig ordning.