SL H66 7752

Startat av Gunnar D, 02 december 2021, 15:13:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H66 7752 vid Kottla i apr 1976. Snygg frontskyltning.

Mvh Gunnar

Railmaster

Tackar! Ja den rullen till vänster går ju minst upp till 20 och sannolikt till 21!

zjbus

#2
Citat från: Gunnar D skrivet 02 december 2021, 15:13:41 PM

H66 7752 vid Kottla i apr 1976. Snygg frontskyltning.

Mvh Gunnar
Tack Gunnar för ditt mycket trevliga foto på en CR 76:a från högertrafikens begynnelse. När överläts dessa snygga Lidingöbussar till SL?

Lars-Håkan_E

1968 blev Lidingötrafiken Landstingsägt och var sedan dotterbolag till SL

zjbus

Tack, roligt att lackeringen var kvar efter 8 år, långt ifrån omlackeringshysterin som började efter länsbolagens tillträde.

Ulf Berlin

Underbar bild :)
Det var väl endast 3-4 bussar som blev omlackerade till SL rött,varav 7758 blev helröd nedan utan vita linjer?/Ulf

Ersa

Omlackering var det inte så mycket av efter 1967 och under 1970-talet, åtminstone inte i Stockholms län. De flesta bussar som övertogs av SL från BSBV, SJ Buss, Vaxholms Trafik, Lidingö m.fl rullade väl vidare i sina färger rätt länge. Däremot infördes röd lack på alla nyanskaffningar efter 1967 såklart.
Sista linjen jag känner till som fick krav på 100% röd trafik var 649, gissningsvis omkring 2005.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 december 2021, 16:54:17 PM
1968 blev Lidingötrafiken Landstingsägt och var sedan dotterbolag till SL
Och gick upp helt i SL när då?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Busstrafiken på Lidingö införlivades med SL 1972.

200-linjerna (201-293) inrättades 1974.

//Peter

B10M

Fast Lidingötrafiken var ju ett dotterbolag till SL ända in på 90-talet, om jag inte minns fel körde de bussarna ända tills Swebus tog över 1993.

Lars-Håkan_E

Sista vd:n för Lidingöbolagen avgick 1967, från 1968 var det SL:s Vd som samtidigt var Vd i dotterbolaget som sedermera fick namnet SL Lidingö Trafik.
Kommunförbundet KSL tog över 1968.

Det fungerade på liknande sätt som för BSBV/BSS ->TS etc

Gunnar D

Citat från: Peter Rost skrivet 03 december 2021, 07:51:15 AM

200-linjerna (201-293) inrättades 1974.

//Peter

Linjenätet på Lidingö fick nummer i 200-serien 12 jan 1975 enligt uppgifter.

/Gunnar

Railmaster

"Sista vd:n för Lidingöbolagen avgick 1967, från 1968 var det SL:s Vd som samtidigt var Vd i dotterbolaget som sedermera fick namnet SL Lidingö Trafik.
Kommunförbundet KSL tog över 1968."

Fast detdär stämmer inte! Kaj Hagström var VD för Trafik AB Stockholm Södra Lidingö fram till åtminstone 1993 som påpekades ovan, angagligen även i "SL Trafik AB" som bolaget sedan namnändrade till i vart fall i dagligt tal.

Edit: Wikipedia anger att SLs VD var VD och att det var en vice VD som var lokal chef. Kan stämma.9

Ulf Berlin

Stämmer tillfullo,Gunnar./ulf

Bältes-Assar

Enligt en som vet sånt som jag intervjuade, så stämde det på 70talet men sedan ändrade man på det ungefär 1990 så att dotterbolagen fick egna VDar. T.ex Bo Fredriksson var VD för SL Tunnelbanan och Anders Sjöberg för SL Buss.

Men frågan är ju vad ni menar med att linjerna på Lidingö införlivades. Om nu bussarna som järnvägsbolaget ägde hamnade på andra ställen, och ön fylldes av nya SL-bussar med SL-förare som satt och stämplade SL-biljetter, vad fanns det då kvar att införliva egentligen?