Indragna hållplatser på SL-buss 53

Startat av 846, 25 september 2023, 14:57:02 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

846

Häromdagen åkte jag 53:an norr om Slussen, vilket kan ha varit något år sedan sist och jag noterade att såväl hållplats Kornhamnstorg som Wallingatan permanent dragits in. Kornhamnstorg i södergående riktning har p.g.a. byggarbeten med Slussen varit indragen i flera år men den norrgående hållplatsen har varit kvar, tills nu. Själva kuren och hållplatsfickan finns kvar men bussen stannar inte. Nu har ju Keolis som affärsidé att dra in så många busshållplatser som möjligt så jag kan inte påstå att jag är förvånad. Nästa hållplats som de drar in lär väl bli Riddarhustorget. De genomför ju sina försämringar lite i taget för att det inte ska bli så genomskinligt. Någon som vet när Kornhamnstorg norrgående resp. Wallingatan drogs in?

KPKLB

Hej, när jag jobbade på Keolis så var det jag som drog in Wallingatan.
Vi bytte helt enkelt ut den mot Sabbatsbergs sjukhus (på Kungstensgatan) som vi ansåg var bättre för resenärerna då det var väldigt få som använde Wallingatans hållplats.
Kommer inte ihåg när det var men vid nåt tidtabellesskifte antingen T22 eller sommaren 2022.

Vad som hänt med Kornhamnstorg vet jag inte men det stod alltid felparkerade fordon på den, och det är 200m till nästa hållplats. Så ändå en rimlig indragning.

846

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Du säger att Keolis "bytte ut" Wallingatan mot Sabbatsbergs sjukhus, d.v.s. att Wallingatan drogs in och ersattes med en ny hållplats (Sabbatsbergs sjukhus)? Det stämmer ju inte eftersom hållplatsen Sabbatsbergs sjukhus fanns förut också - det är inte en nyinrättad hållplats. Vidare är inte Sabbatsbergs sjukhus inte ens nästa hållplats från Wallingatan utan nästa hållplats är ju Tegnérgatan (som också fanns förut, d.v.s. inte heller en nyinrättad hållplats). Jag är ledsen, men det du skriver går inte ihop.

När det gäller Kornhamnstorg och att det bara är ett par hundra meter till en annan hållplats är det sättet som Keolis använder - dra in så många hållplatser som möjligt med hänvisning till att passagerarna gott kan gå några hundra meter extra. Det är inget oväntat i den logiken. Snart är det väl bara ändhållplatserna kvar och j***ar vad fort det går att köra turen då. De senaste säg 7-8 åren har Keolis dragit in närmare 50 busshållplaster i Stockholms innerstad med just hänvisning till att passagerna gott kan gå några hundra meter till, ofta i kombination att "väldigt få" använde hållplatsen. Det visade sig betyda att även om flera hundra passagerare använde en viss hållplats på en vecka (t.ex. nedlagda hållplatsen Oxtorgsgatan på nedlagda linjen 43) så var det "väldigt få". Jag gjorde för några år sedan en sammanställning över de hållplatser som Keolis lagt ned (med angivande av den/de linjer som trafikerade hållplatsen när den drogs in). Den listan lär fyllas på så länge Keolis kör trafiken. Jag har lagt till Wallingatan nu.

David Bagares Gata, linje 43
Edelstams väg, linje 69
Ekhagstorget, linje 40
Ekhagsvägen, linje 40
Engelbrektskyrkan, linje 42
Erik Dahlbergsgatan, linje 73
Fredrikshovsgatan, linje 56
Frihamnspiren, linje 76
Grevgatan, linje 56
Grev Turegatan, linje 56
Hamngatan, linje 43
Isbladskärret, linje 69
Johannes skola, linje 40 och 73
Karlbergs station, linje 72
Kornhamnstorg, linje 53
Kungsbroplan (österut), linje 1
Kungsgatan (på Vasagatan), linje 53 och 69
Kungstensgatan, linje 43
Malmgårdsvägen, linje 59
Närkesgatan, linje 59
Norra stationsgatan (på S:t Eriksgatan), linje 57
Norrbackagatan, linje 72
Norrlandsgatan (på Kungsgatan), linje 1 och 56
Oxtorgsgatan, linje 43
Ryttarstadion, linje 55
Räntmästartrappan, linje 2, 55, 76
Rödabergsgatan, linje 2 och 77
Sibyllegatan, linje 56
Sjöstugan, linje 69
Snickarbacken, linje 43
Starrbäcksängen, linje 73
Stora Lappkärsberget (norrut), linje 50
Stora skuggan, linje 40
Storängskroken, linje 55
Sveavägen (på Kungsgatan), linje 1 och 56
Tegeluddsvägen, linje 73
Tegnérgatan (på Döbelnsgatan), linje 43
Tegnérlunden, linje 65
Tennisstadion, linje 55
Vanadisplan, linje 57
Vasagatan (på Kungsgatan), linje 1
Wallingatan, linje 53
Wenner-Grens center, linje 59 och 73

Maven

En betydande andel av de uppräknade hållplatserna har väl inte dragits in som en uppsnabbning av linjen, utan har försvunnit när linjerna har dragits om, framförallt i den stora omläggningen midsommar 2015(?)
Även om det var Keolis som ritade det nya linjenätet som en del av anbudet så styrde ju ersättningen med betalt per påstigande mot det. SL ville helt tydligt ha ett effektivare linjenät med mindre parallellkörning med tunnelbanan. Vilken annan entreprenör som helst hade gjort detsamma. Jämför med turerna på Södertörn med Nobina.

https://docplayer.se/36604624-Uppfoljning-av-nya-linjenatet-e22-innerstaden-och-lidingo.html

IvveRivve004

Citat från: 846 skrivet 26 september 2023, 13:43:28 PMNu förstår jag inte riktigt vad du menar. Du säger att Keolis "bytte ut" Wallingatan mot Sabbatsbergs sjukhus, d.v.s. att Wallingatan drogs in och ersattes med en ny hållplats (Sabbatsbergs sjukhus)? Det stämmer ju inte eftersom hållplatsen Sabbatsbergs sjukhus fanns förut också - det är inte en nyinrättad hållplats. Vidare är inte Sabbatsbergs sjukhus inte ens nästa hållplats från Wallingatan utan nästa hållplats är ju Tegnérgatan (som också fanns förut, d.v.s. inte heller en nyinrättad hållplats). Jag är ledsen, men det du skriver går inte ihop.

När det gäller Kornhamnstorg och att det bara är ett par hundra meter till en annan hållplats är det sättet som Keolis använder - dra in så många hållplatser som möjligt med hänvisning till att passagerarna gott kan gå några hundra meter extra. Det är inget oväntat i den logiken. Snart är det väl bara ändhållplatserna kvar och j***ar vad fort det går att köra turen då. De senaste säg 7-8 åren har Keolis dragit in närmare 50 busshållplaster i Stockholms innerstad med just hänvisning till att passagerna gott kan gå några hundra meter till, ofta i kombination att "väldigt få" använde hållplatsen. Det visade sig betyda att även om flera hundra passagerare använde en viss hållplats på en vecka (t.ex. nedlagda hållplatsen Oxtorgsgatan på nedlagda linjen 43) så var det "väldigt få". Jag gjorde för några år sedan en sammanställning över de hållplatser som Keolis lagt ned (med angivande av den/de linjer som trafikerade hållplatsen när den drogs in). Den listan lär fyllas på så länge Keolis kör trafiken. Jag har lagt till Wallingatan nu.

David Bagares Gata, linje 43
Edelstams väg, linje 69
Ekhagstorget, linje 40
Ekhagsvägen, linje 40
Engelbrektskyrkan, linje 42
Erik Dahlbergsgatan, linje 73
Fredrikshovsgatan, linje 56
Frihamnspiren, linje 76
Grevgatan, linje 56
Grev Turegatan, linje 56
Hamngatan, linje 43
Isbladskärret, linje 69
Johannes skola, linje 40 och 73
Karlbergs station, linje 72
Kornhamnstorg, linje 53
Kungsbroplan (österut), linje 1
Kungsgatan (på Vasagatan), linje 53 och 69
Kungstensgatan, linje 43
Malmgårdsvägen, linje 59
Närkesgatan, linje 59
Norra stationsgatan (på S:t Eriksgatan), linje 57
Norrbackagatan, linje 72
Norrlandsgatan (på Kungsgatan), linje 1 och 56
Oxtorgsgatan, linje 43
Ryttarstadion, linje 55
Räntmästartrappan, linje 2, 55, 76
Rödabergsgatan, linje 2 och 77
Sibyllegatan, linje 56
Sjöstugan, linje 69
Snickarbacken, linje 43
Starrbäcksängen, linje 73
Stora Lappkärsberget (norrut), linje 50
Stora skuggan, linje 40
Storängskroken, linje 55
Sveavägen (på Kungsgatan), linje 1 och 56
Tegeluddsvägen, linje 73
Tegnérgatan (på Döbelnsgatan), linje 43
Tegnérlunden, linje 65
Tennisstadion, linje 55
Vanadisplan, linje 57
Vasagatan (på Kungsgatan), linje 1
Wallingatan, linje 53
Wenner-Grens center, linje 59 och 73


Glöm inte heller Rigagatan för busslinje 72 och förresten så var det inte buss 2 som gick till Rödabergsgatan, utan buss 3.

846

Helt riktigt att många, men långt ifrån alla, av de nedlagda hållplatserna dragits in p.g.a. nedlagda linjer 2015 eller om det var 2016. En del linjer lades dock ner betydligt senare, som 59:an.

Visst är det systemet med ersättning per passagerare som ligger bakom. Om jag har ett företag och kan hitta ett sätt att lägga ned delar av verksamheten men behålla intäkterna hade jag gjort likadant. Det som förtjänar att belysas är att det märkliga systemet med att entreprenören och inte huvudmannen bestämmer över linjenät och turtäthet.

Keolis - och säkert andra entreprenörer, har inte stor koll på busstrafiken utanför stan - vill dock aldrig säga att de gör försämringar för att öka sin vinst utan det är alltid förbättringar för passagerarna på något sätt.

Walter

Sen måste man välja ibland mellan "mjölkpallslinje" som stannar ofta och en snabbare förbindelse som lockar fler att åka.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

846

Jag tror knappast det påverkar i någon positiv mening, såsom att fler tar bussen, för att man drar in hållplatser. Tidsvinsten är ytterst marginell och om det är någon påverkan är det snarare negativt för att närmsta hållplats blir för längt bort, d.v.s färre tar bussen.

Man kan ta stombusslinje 4 som ett exempel. Man har bl.a. dragit in hållplats Jungfrugatan. Detta var enda hållplatsen på Östermalm var man kunde byta mellan 54:an och 4:an. Vad är tidsvinsten för att 4:an hoppar är över Jungfrugatan? Högst 1 min skulle jag säga, förmodligen mindre. Har 1 min restid hit eller dit någon betydelse för folk som reser säg mellan Radiohuset och Östra station eller Valhallavägen och Odenplan? Knappast - positiv påverkan noll. Däremot gör de försämrade bytesmöjligheterna mellan 4:an och 54:an att antalet resenärer troligen minskar p.g.a. att man kör förbi Jungfrugatan utan att stanna (det är ju inte så att bussen kör en snabbare väg utan den brännerbara förbi utan att stanna).

Tar man 53:an och Kornhamstorg som ett exempel så tar nog en del lika gärna tunnelbanan om de ändå måste gå till Mälartorget snarare än att fler tar 53:an för att den går säg 30 sek snabbare genom att köra förbi Kornhamnstorg utan att stanna.

Kristofer

En hållplats som i mitt tycke borde återinrättas snarast är Räntmästartrappan. Den drogs ju in pga Slussenskövlingen, men nu känns det såpass färdigt på Skeppsbron att den borde gå att få till igen. Avståndet Slottsbacken - Slussen är för långt (för att inte tala om Slottsbacken - Medborgarplatsen på 76:an), och inte minst kopplingen till Djurgårdsfärjan borde vara anledning till att ha en hållplats där.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

846

Håller helt med om Räntmästartrappan. När det tidigare hållplatsläget inte kunde användas p.g.a. väg- och byggarbeten för kanske 5 år sedan inrättades en tillfällig hållplats på Skeppsbron i höjd med Pustegränd. När det arbetet var klart och hållplatsen flyttade tillbaka till sitt ursprungliga läge blev hållplatsen där inte särskilt långvarig innan det var dags för ett nytt vägarbete men då drogs Räntmästartrappan bara in istället för att få ett tillfälligt läge vid Pustegränd igen. Helst av allt skulle vill Keolis vilja göra igenom Gamla stan utan att stanna alls, tänk vad snabbt det skulle gå och folk kan väl gå från Slussen...

Nico

Vill minnas att det är Stockholms stad som inte vill medverka till att Räntmästartrappan återinrättas. Detta då hållplatslägen kräver en del utrymme i gaturummet. SL har ju ingen egen rådighet över hållplatserna, dvs. väghållaren äger hållplatsen och SL har inte mycket att säga till om i det perspektivet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Maven

Det är klart att en enda indragen hållplats inte gör någon märkbar skillnad i produktionskostnad för hela SL-trafiken, men kan göra stor skillnad för de som använder den. Men att restiden inte skulle göra någon skillnad alls för resenärerna är en felaktig och överförenklad slutsats. Med den logiken skulle man kunna lägga till hållplats efter hållplats och till slut har man en närtrafiklinje som trafikerar hälften av alla hållplatser i hela stan, men med så lång restid att den är helt irrelevant för alla som har något alternativ.

Tvärtom så är ju kort restid det som har störst vikt för att locka resenärer till kollektivtrafik. En restidskvot på 1,5 jämfört med motsvarande bilresa brukar man väl anse att man åtminstone behöver komma ner till för att börja ta relevanta marknadsandelar. Många busslinjer ligger långt över detta.

Jo

Citat från: 846 skrivet 27 september 2023, 08:26:11 AMHåller helt med om Räntmästartrappan. När det tidigare hållplatsläget inte kunde användas p.g.a. väg- och byggarbeten för kanske 5 år sedan inrättades en tillfällig hållplats på Skeppsbron i höjd med Pustegränd. När det arbetet var klart och hållplatsen flyttade tillbaka till sitt ursprungliga läge blev hållplatsen där inte särskilt långvarig innan det var dags för ett nytt vägarbete men då drogs Räntmästartrappan bara in istället för att få ett tillfälligt läge vid Pustegränd igen. Helst av allt skulle vill Keolis vilja göra igenom Gamla stan utan att stanna alls, tänk vad snabbt det skulle gå och folk kan väl gå från Slussen...

Eller använda den nya cykelbanan som ska byggas...