Nya lebussar snart på gång till Gävle?

Startat av AO, 30 september 2011, 11:28:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Enligt Jürgen Lorenz, vd för Stadsbussarna i Sverige, så kommer det troligen att beställas fler ledbussar till Gävle då resandet ökat. Och i och med att man har bundet upp sig till att minst 14 bussar ska vara drivna på fordonsgas så blir de nya bussarna troligen biogasdrivna ledbussar. Återstår väl att se vad det blir för fabrikat men är det någon mer som vågar gissa på MAN?

En artikel i Arbetarbladet:
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.3954754-stads-bussarna-planerar-for-fler-biogasbussar

Har förövrigt hört lösa rykten om att Omnlilinkarna från Östersund har kommit till Gävle för att stanna. Något som till viss del bekräftades i senaste numret av X-trafiks tidning Resa. Se sidan 7:
http://xtrafik.se/files/4/18/38/resa%20nr%203-11.pdf

Der_löwe

Omnilinkarna kommer inte att stanna i Gävle. En är redan tillbaka i Östersund och kommer förhoppningsvis kunna gå i trafik inom kort. De fyra övriga kommer att vara tillbaka den dagen det finns en gasanläggning vid depån i Odenskog. Vad jag vet så var sista dagen för anbud på anläggningen tidigare i veckan, så vi får hålla tummarna att något händer inom kort på den fronten,.

AO

Men är det X-trafik som har dålig koll då eller har ytterligare 5 beställts utav stadsbussarna till Gävle?

Klaverdörr

Hej!

Det vore roligt med lite mer variation i trafiken och sedan har faktiskt omnilinkarna bättre säten än MAN-bussarna när det gäller "snik varianten" som nu finns i dessa..

Roligt att resandet ökar :-)

Peter Öden

Hej !

Några nya bussar till Stadsbussarna Gävle lär komma tidigast under 2013 eller under 2014.
Vilken busstyp som kommer ifråga är ingen som  kan säga idag. Kan kanske bli något annat än MAN.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Citat från: Peter Öden skrivet 30 september 2011, 18:43:46 PM
Hej !

Kan kanske bli något annat än MAN.

Mvh Peter Ö

Det hoppas vi, variation är inte fel..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Det är buss 160 som är åter i Östersund !!

Mvh Peter Ö

Lars

Är det här som BMC redan är med i budgivningen

"men redan nu är BMC också med och konkurrerar om en svensk order på gasdrivna ledbussar för stadstrafik"

Läs hela artikeln om BMC i Busstidningen

Der_löwe

Citat från: AO skrivet 30 september 2011, 12:10:08 PM
Men är det X-trafik som har dålig koll då eller har ytterligare 5 beställts utav stadsbussarna till Gävle?

Jag vet inte vad X-trafik fått sin information ifrån, men jag vet definitivt att det inte finns något beslut tagit på att man till hösten har eller kommer investera i nya bussar.

Det som är sant är att man på Scanias rekommendationer motionerar Östersunds omnilinkar i Gävle och har fått tillåtelse av gasleverantörerna att utöka produktionen till 7 omlopp per dag (tidigare 5) med gasbussar på vilka de 5 befintliga MAN-gasbussarna och de 4 lånade Scaniabussarna alterneras på.

AO

Finns det någon ytterliggare ny information om Omnilinkarna? Det senaste jag hörde var att fyra st. kommer att gå för fullt i Gävle från och med nyår då man fortfarande inte fått någon ordning på gasen i Östersund. Idag körs endast två av Omnilinkarna medan två MAN-gasbussar står, men snart kommer de tydligen ingå i ordinarie omlopp. Kommunen betalar nämligen produktionen av bränslet och har bara gett tillstånd för fem bussar just nu, men från och med nyår utökar kommunen till nio gasbussar. Vilket bör innebära att om stadsbussarna väljer att trafikera med alla bussar idag, innan kommunens utökning,  får de betala för prisskillnaden i bränslet själva? Har förstått det så iaf. Informationen har jag fått från biogasföretaget, men någon kanske kan bekräfta?

Här är en artikel från ÖP där det går att läsa att de tidigast kommer börja trafikera Östersund till sommaren
http://op.se/lanet/ostersund/1.4057816-biogasbussarna-tas-i-bruk-inom-ett-ar