Roslagsbanans X15p i trafik

Startat av Hasse L, 31 oktober 2023, 11:21:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bältes-Assar

Bokstäverna på kopplet, "D.C" som ser ut lite som DeLorean logon, står nog för Dellner Coupler. Det är tydligen ett svenskt företag från Dalarna som gör automatiska koppel. Tycker de ser ut precis som kopplen på de gamla tågen.

https://www.dellner.com/products

Ulf Berlin

Citat från: roggek skrivet 02 november 2023, 02:33:28 AMI min värld lever epitetet "Mahognyexpressen" kvar när någon nämner Roslagsbanan...  ;D  ;D
...och internt gick"Träburkstågen"under namnet Briotåget :) /Ulf

Kristian

Citat från: Nico skrivet 03 november 2023, 00:35:28 AMoch jag förstår heller inte riktigt designen bakom de räfflade "nödbuffertarna" i fronten.
Det är klätterskydd. Om två tågsätt skulle frontalkollidera så är det tänkt att klätterskydden ska haka i och förhindra att vagnarna "klättrar upp" på varandra.

Nico

Där ser man, alltid kul att lära sig något nytt. Speciellt som spårtrafik inte är riktigt min kopp té. De ser ju dock inte ut att vara mycket för världen så man får hålla tummarna för att de verkligen fungerar i praktiken... även om man får hoppas att det aldrig behöver uppstå en situation där de testas live.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

scaniaolsson

Visst är X15p en Stadler Capricorn ? som i så fall även Rhätische Bahn i Schweiz använder.

De är i alla fall väldigt lika.
Fordonsintresserad elmontör.

Jörgen

Stadler är det iallafall, det jag hittar är bara namnet "X15p EMU".

Hittar inga på deras hemsida som är likadana, bara lite annat utseende på de som finns.

Kolla in denna info:

https://www.stadlerrail.com/media/pdf/tmrlb0919sw.pdf
Mvh: Jörgen

virtual1

Citat från: scaniaolsson skrivet 14 november 2023, 11:13:34 AMVisst är X15p en Stadler Capricorn ? som i så fall även Rhätische Bahn i Schweiz använder.

De är i alla fall väldigt lika.

Nja, inte mycket som är lika i data, varesig i spårvidd, längd, dörrställning eller topphastighet, men jag kan tänka mig att deras designavdelning kan ha lånat av Capricornen som kom före x15p

Kristian

Citat från: scaniaolsson skrivet 14 november 2023, 11:13:34 AMVisst är X15p en Stadler Capricorn ?
Baserad på, men ingen "riktig" Capricorn.

Fredrik Gelin

Citat från: scaniaolsson skrivet 14 november 2023, 11:13:34 AMVisst är X15p en Stadler Capricorn ? som i så fall även Rhätische Bahn i Schweiz använder.

De är i alla fall väldigt lika.

SJKs skribent tillika skribent här på forumet verkar ha tyckt att X15p påminner om Stadlers Flirt (X74) och KISS/Dosto (ER1).

Så här såg det ut i Vallentuna när jag var på promenad med hunden tidigare idag.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk