Huvudmeny

435C - 446C

Startat av jbnilsson, 15 september 2011, 15:27:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jbnilsson

Som nyhet i hösttidtabellen så ska numera 435C och 446C stanna vid hållplatserna Londonviadukten och Henriksdal för av-/påstigande både in/ut väg.

Hela grejen med dessa "direktbussar" till Cityterminalen försvinner då tycker jag.  Det tar längre tid, högre belastning, samt inte lika attraktivt att åka med dessa till Cityterminalen längre.

En annan sak som jag funderar över.  Är det meningen att som exempel 435C från cityterminalen på eftermiddagen verkligen ska behöva lasta passagerare till Londonviadukten?, normalt sett så stannar ju inte Värmdö-bussarna för avstigning innan Mölnviksrondellen, men det gäller tydligen inte 435C.   

Skräcksenariet är ju att 435C (utväg) får extremt många passagerare som ska till Londonviadukten (Viking Line) på eftermiddagarna, så att de som ska till Hemmesta helt enkelt inte får plats ombord.  Så ska det naturligtvis inte vara, och absolut inte är tänkt så, men möjligheten finns, och det är fel.

Vad tycker ni?

jbnilsson

16:10: Du är framme 16:15.
Inga byten. Restid: 5 minuter MiljöMiljöPrisPris
16:10 - ca 16:15 buss 435C från Cityterminalen mot Hemmesta. Kliv av vid Londonviadukten.


Från SL:s reseplanerare. 

Restiden tror jag dock endast stämmer teoretiskt, ej i praktiken.

Bussföraren

Citat från: jbnilsson skrivet 15 september 2011, 15:45:10 PM
16:10: Du är framme 16:15.
Inga byten. Restid: 5 minuter MiljöMiljöPrisPris
16:10 - ca 16:15 buss 435C från Cityterminalen mot Hemmesta. Kliv av vid Londonviadukten.


Från SL:s reseplanerare. 

Restiden tror jag dock endast stämmer teoretiskt, ej i praktiken.

Bättre förbindelser för dem som ska t/fr Stadsgården och östra Södermalm

Carl Eric

Citat från: Bussföraren skrivet 15 september 2011, 15:47:37 PM
Bättre förbindelser för dem som ska t/fr Stadsgården och östra Södermalm

Men det var ju inte poängen med linjen! Dessutom så kan man ju fundera på vad FAC tycker om det...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

DEB

Att varannan buss stannar Londonviadukten - Henriksdal och varann passerar tycker jag hade varit en bra kompromiss, då blir alla nöjda (väl?).
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Carl Eric

Citat från: D_E_B skrivet 15 september 2011, 20:25:13 PM
Att varannan buss stannar Londonviadukten - Henriksdal och varann passerar tycker jag hade varit en bra kompromiss, då blir alla nöjda (väl?).

I den bästa av världar, ja. Men med tanke på hur svårt resenärer har att förstå att inga bussar som går från det bortre däcket stannar för avstignade i Londonviadukten eller Henriksdal så skall man inte krångla till det i onödan. Men vänta, där har vi det ju!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andy

Citat från: jbnilsson skrivet 15 september 2011, 15:27:21 PM
Hela grejen med dessa "direktbussar" till Cityterminalen försvinner då tycker jag.  Det tar längre tid, högre belastning, samt inte lika attraktivt att åka med dessa till Cityterminalen längre.
Skillnaden i restid är högst marginell (i värsta fall 1½-2 min). Jämför med de mycket stora variationerna i körtid på Centralbron (allt ifrån 5 till 25 min). "Grejen" med bussarna är väl snarare att man utan byte ska slippa trängas i långa gångar, rulltrappor och tunneltåg för att komma till Centralen.
Citat från: jbnilsson skrivet 15 september 2011, 15:27:21 PM
normalt sett så stannar ju inte Värmdö-bussarna för avstigning innan Mölnviksrondellen, men det gäller tydligen inte 435C.   
Det är ju för att andra än de som bor i just Mörtnäs-Hemmesta eller runt Ormingeringen ska ha nytta av bussarna som åker till Centralen. Nu kan de byta vid Londonviadukten eller Henriksdal.
Citat från: jbnilsson skrivet 15 september 2011, 15:27:21 PM
Skräcksenariet är ju att 435C (utväg) får extremt många passagerare som ska till Londonviadukten (Viking Line) på eftermiddagarna, så att de som ska till Hemmesta helt enkelt inte får plats ombord.  Så ska det naturligtvis inte vara, och absolut inte är tänkt så, men möjligheten finns, och det är fel.
Du måste skämta! De här bussarna går ju nästan tomma, även mitt i rusningen. Att en och annan Vikingresenär väljer att åka med Hemmestabussen må väl vara hänt, men att bussen skulle fyllas av dem är nog inte så troligt.

jbnilsson

Citat från: Andy skrivet 15 september 2011, 21:11:44 PM
Skillnaden i restid är högst marginell (i värsta fall 1½-2 min). Jämför med de mycket stora variationerna i körtid på Centralbron (allt ifrån 5 till 25 min). "Grejen" med bussarna är väl snarare att man utan byte ska slippa trängas i långa gångar, rulltrappor och tunneltåg för att komma till Centralen. Det är ju för att andra än de som bor i just Mörtnäs-Hemmesta eller runt Ormingeringen ska ha nytta av bussarna som åker till Centralen. Nu kan de byta vid Londonviadukten eller Henriksdal.Du måste skämta! De här bussarna går ju nästan tomma, även mitt i rusningen. Att en och annan Vikingresenär väljer att åka med Hemmestabussen må väl vara hänt, men att bussen skulle fyllas av dem är nog inte så troligt.

Jag är väl insatt i hur systemet fungerar. Problem inväg blir att C bussarna måste köa vid Henriksdal/Londonviadukten för ev påstigande. De måste ända fram till stolpen, och på morgonen är det tillräckligt med bussar där ändå, utan att man ska stå ivägen med C bussarna för ev påstigande. Att lossa går fortare då man bara behöver stanna om man har avstigande, samt man måste då inte ända fram till stolpen.

Ang utväg, så påstigande i mån av plats är väl kanske inte fel, men avstigande är mot gällande rutiner för Värmdö bussarna. Kanske inte blir nån större rusning av kryssningsresenärer, men det är inte syftet med linjen, så möjligheten borde tas bort.

Eller du tycker att vi ska öppna för avstigning där för alla värmdöbussarna?.

Bussarna är inte till för resor innanför tullarna, finns andra alternativ för det.

Sen kan jag personligen tycka att C bussarna kanske bara skulle gå inväg, just p.g.a köerna på centralbron. Kanske man kunde öka antal avgångar från slussen istället utväg. Vet att det är disskutioner om det, då passagerarunderlaget från Cityterminalen kanske inte är så stort, samt körtiderna inte håller.

rengmark

Citat från: jbnilsson skrivet 16 september 2011, 05:48:39 AM
Sen kan jag personligen tycka att C bussarna kanske bara skulle gå inväg, just p.g.a köerna på centralbron. Kanske man kunde öka antal avgångar från slussen istället utväg. Vet att det är disskutioner om det, då passagerarunderlaget från Cityterminalen kanske inte är så stort, samt körtiderna inte håller.

Håller med. När jag åkte 446C för några dagar sedan tog det 10 minuter till Klarabergsviadukten och 22 till Slussen och vi var två resande. Hela Blekholmsgatan var en lång kö.
Tiden för 435C mellan Cityterminalen och Londonviadukten på 5 minuter motsvarar en medelhastighet på 54 km/tim!

Bussföraren

Citat från: rengmark skrivet 17 september 2011, 18:17:09 PM
Håller med. När jag åkte 446C för några dagar sedan tog det 10 minuter till Klarabergsviadukten och 22 till Slussen och vi var två resande. Hela Blekholmsgatan var en lång kö.
Tiden för 435C mellan Cityterminalen och Londonviadukten på 5 minuter motsvarar en medelhastighet på 54 km/tim!

Bussen skulle ju gå från Vattugatan istället så skulle körtiden hållas

Fredde

Citat från: Bussföraren skrivet 17 september 2011, 18:55:39 PM
Bussen skulle ju gå från Vattugatan istället så skulle körtiden hållas

Mycket tveksamt, då det pågår vägarbeten i Södeledstunneln som gör att Centralbron söderut (på em) i princip är stillastående. Det är skillnad mellan 800-linjerna och 400-linjerna vid denna tid, då 800-linjerna kan utnyttja den tillfälliga bussfilen (vänster körfält) södergående.

Att 435C och 446C är 20-25 minuter sena vid ändhållplats är numera mer regel än undantag.


Bussföraren

Citat från: Fredde_J skrivet 17 september 2011, 19:18:19 PM
Mycket tveksamt, då det pågår vägarbeten i Södeledstunneln som gör att Centralbron söderut (på em) i princip är stillastående. Det är skillnad mellan 800-linjerna och 400-linjerna vid denna tid, då 800-linjerna kan utnyttja den tillfälliga bussfilen (vänster körfält) södergående.

Att 435C och 446C är 20-25 minuter sena vid ändhållplats är numera mer regel än undantag.

Man ligger ju i vänster körfält till i mitten på bron

Fredde

Citat från: Bussföraren skrivet 17 september 2011, 20:04:28 PM
Man ligger ju i vänster körfält till i mitten på bron

Och sen ska man korsa mittkörfältet och in i höger som båda är i princip stillastående? Det är inget jag skulle rekomendera...


Bussföraren

Citat från: Fredde_J skrivet 17 september 2011, 20:13:46 PM
Och sen ska man korsa mittkörfältet och in i höger som båda är i princip stillastående? Det är inget jag skulle rekomendera...


Rekommenderar en studie  I R L  s a s eller ta en tur med FAC :-)

Fredde

Citat från: Bussföraren skrivet 17 september 2011, 22:09:44 PM
Rekommenderar en studie  I R L  s a s eller ta en tur med FAC :-)

Vad du än rekomenderar så vidhåller jag det jag sa tidigare...