Volvochassityper - förklaring tack :-)

Startat av virtual1, 12 augusti 2007, 21:50:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Har aldrig riktigt fått klargjort för mig vad allt står för i beteckningarna på de olika chassityperna hos Volvo, nån som vill utveckla lite?

B10M anar jag t.ex. står för bensinmotor och motorn placerat i mitten av chassit, B12BLE skulle då vara Bensinmotor, LågEntre med motorn bak?

Men vad står 10:an resp 12:an för? t.ex.? - och om det är tex R vad står det då för? - eller är jag helt ute o cyklar? =)

M224

#1
Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2007, 21:50:00 PM
Har aldrig riktigt fått klargjort för mig vad allt står för i beteckningarna på de olika chassityperna hos Volvo, nån som vill utveckla lite?

B10M anar jag t.ex. står för bensinmotor och motorn placerat i mitten av chassit, B12BLE skulle då vara Bensinmotor, LågEntre med motorn bak?

Men vad står 10:an resp 12:an för? t.ex.? - och om det är tex R vad står det då för? - eller är jag helt ute o cyklar? =)

B = Bus
10 = Cylindervolymen (t.e.x 7, 9, 10, 12 liter)
M = Mittmonterad motor
S = Sidmonterad motor
R = Rear mounted engine (bakmonterad motor)
B = Bakmonterad motor
A = Articulated (ledad)
LE = Low Entry (låg entré)

Sedan drivs bussarna inte med bensin utan diesel, biogas, etanol.

homer


virtual1

Citat från: M224 skrivet 12 augusti 2007, 21:57:20 PM
B = Bus
10 = Cylindervolymen (t.e.x 7, 9, 10, 12)
M = Mittmonterad motor
S = Sidmonterad motor
R = Rear mounted engine (bakmonterad motor)
B = Bakmonterad motor
A = Articulated (ledad)
LE = Low Entry (låg entré)

Sedan drivs bussarna inte med bensin utan diesel, biogas, etanol.


Ah, tack, å så klart att de inte drivs med bensin numer...

M224

Jag vet inte riktigt (om jag ska vara helt ärlig) varför inte B7R heter B7BLE. Någon som kan förklara det för mig.

Kanske inte R:et i B7R står för "Rear-mounted". Vad står B:et för då (i B12BLE)? Back-mounted?

virtual1

Citat från: homer skrivet 12 augusti 2007, 21:58:55 PM
Även LF -Low Floor

Vad står bara 'L' för då? - i t.ex.  B9LA - och f.ö. då vi har ändelserna - t.ex. - 60 -65 etc. är det typnummer, eller betyder det nåt annat? - CNG är naturgasdrivna f.ö.?

M224

Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2007, 22:04:40 PM
Vad står bara 'L' för då? - i t.ex.  B9LA - och f.ö. då vi har ändelserna - t.ex. - 60 -65 etc. är det typnummer, eller betyder det nåt annat? - CNG är naturgasdrivna f.ö.?

60-65 är axelavståndet. Tex B10M-55 betyder 5500 mm = 5,5 meter

CNG står för "City Natural Gas".

M224

Typiskt Volvo (ursäkta!) men dom har alltid rört till saker och ting. Varför flera olika beteckningar för samma sak?

Ett tag bytte dom namn lika ofta på deras anläggningsmaskiner som en annan bytte underkläder...

Bengt Jönsson

Citat från: M224 skrivet 12 augusti 2007, 22:06:00 PM
60-65 är axelavståndet. Tex B10M-55 betyder 5500 mm = 5,5 meter

CNG står för "City Natural Gas".

Nope, Compressed Natural Gas
Finns ett antal Den Oudsten CNG som rullar för GS i Gbg.  Vanligtvis så är dessa lackerade i Västtrafiks blåa nyans och inte i GS blå- och babyljusblå samt att CNG:erna även har svart istället för gråvit inredning i tak och väggar.

/Bengt

homer

Vad skulle en buss med Bakplattform kunna heta, antar att de som finns i Danmark har någon betekning utöver B12M

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 augusti 2007, 22:10:11 PM
Nope, Compressed Natural Gas
Finns ett antal Den Oudsten CNG som rullar för GS i Gbg.  Vanligtvis så är dessa lackerade i Västtrafiks blåa nyans och inte i GS blå- och babyljusblå samt att CNG:erna även har svart istället för gråvit inredning i tak och väggar.

/Bengt

Lackeringen har inget med drivmedlet att göra utan det beror på att när dessa den Oudsten-bussar beställdes gjordes det i ett skede när Västtrafik inte hunnit bestämma sitt nya designprogram. Av den anledningen blev dessa de sista i den gamla GS-färgen i Göteborg, och man har inte funnit anledning att måla om dem eftersom de "bara" är åtta år gamla. De senare levererade den Oudsten fick för övrigt Västtrafik-blå färg trots CNG-motor.
En CNG-motor går väl för övrigt lika bra att köra på biogas, eller...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: M224 skrivet 12 augusti 2007, 22:06:00 PM
60-65 är axelavståndet. Tex B10M-55 betyder 5500 mm = 5,5 meter

CNG står för "City Natural Gas".

A-h, men B10L-3000 då? - kan ju knappast mena en buss med 300 meter axelavstånd ;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 12 augusti 2007, 22:12:40 PM
Vad skulle en buss med Bakplattform kunna heta, antar att de som finns i Danmark har någon betekning utöver B12M

Bakplattform har inget med chassit att göra utan med karosspåbyggnaden. Eventuellt har karossören en särskild beteckning. Många bussar med bakplattformar är för övrigt ombyggda på extern verkstad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2007, 22:13:30 PM
Lackeringen har inget med drivmedlet att göra utan det beror på att när dessa den Oudsten-bussar beställdes gjordes det i ett skede när Västtrafik inte hunnit bestämma sitt nya designprogram. Av den anledningen blev dessa de sista i den gamla GS-färgen i Göteborg, och man har inte funnit anledning att måla om dem eftersom de "bara" är åtta år gamla. De senare levererade den Oudsten fick för övrigt Västtrafik-blå färg trots CNG-motor.
En CNG-motor går väl för övrigt lika bra att köra på biogas, eller...


Det fattar du väl att jag vet att lackeringen inte har något med drivmedlet att göra men just denna lackering är det enklaste sättet att  avgöra om det är en diesel eller CNG.  Om man nu inte orkar leta efter ev bortfallna CNG dekaler..  8)

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 augusti 2007, 22:34:21 PM

Det fattar du väl att jag vet att lackeringen inte har något med drivmedlet att göra men just denna lackering är det enklaste sättet att  avgöra om det är en diesel eller CNG.  Om man nu inte orkar leta efter ev bortfallna CNG dekaler..  8)

/B

Du har rätt. Jag har aldrig tänkt på förut att det bara var de den Oudsten ledbussar som var Västtrafikblå vid leveransen som hade gasmotor.
Nu kan väl i och för sig någon diesel-ost också ha blivit Västtrafik-blå...



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)