Lokaltrafik över riksgränsen.

Startat av at1981, 04 augusti 2007, 13:50:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hej!


Var i Sverige finns det lokaltrafik med buss eller tåg över riksgränsen till angränsande länder?


--- Avser inte expressbusstrafik så som t.ex. Swebus Express, Säfflebussen eller tåg så som t.ex. SJ.

--- Man skall kunna använda länstrafikstaxan i det svenska länet för att ta sig över till grannland, ev. med ekonomiskt tillägg om så behövs.

_________________
MVH Alexander från Värmdö
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Niklas Bygdestam

Öresundsbron borde vara det bästa exemplet. Öresundstågen kan betraktas som lokaltåg. Dessutom går det busslinjer som inte är expressbussar som jag tror kan betrktas som lokalbussar. Skåningar får bättra på det här lite. Öresundsbron är i alla fall den plats där det går absolut mest trafik över en gräns från Sverige
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Rickardo

#2
Gråhundbus kör linje 999 mellan Malmö-Köpenhamn, 866 mellan Ystad-Köpenhamn (Bornholmsanslutning) och 737 mellan Sturup (eller Malmö airport som det numera heter... :-\ )och Köpenhamn.

Dock har dessa busslinjer inget sammarbete med Movia (HUR) eller Skånetrafiken så att åka på Skånetrafikens biljetter går inte utan körs helt av Gråhundbus. För några år sedan kördes linje 999 förtst tillsammans med Connex och senare Arriva men båda bolagen har dragit sig ur.

/ Rickardo

Johnny

Grensependeln mellan Strömstad och Sarpsborg, vissa turer går till Oslo. Ursprungligen ett EU-projekt inom ramen för Interreg IIIB. Linjen körs av Timeexpressen på uppdrag av Västra Götalandsregionen, genom Västtrafik, och Østfolds Fylkeskommun.  8)


Bussmicke

Var det inte Orusttrafiken som körde grensependeln?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 04 augusti 2007, 20:52:01 PM
Var det inte Orusttrafiken som körde grensependeln?

Orusttrafiken liksom Timeekspressen ägs av Nettbuss, så det är väl inte omöjligt att de tog hjälp av det svenska systerföretaget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Vill minnas Jonas Gustafsson lade ut bild på den i halden, möjligen Marc.
Den som känner sig träffad får gärna reprisera bilden.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

antti-p


Niklas Bygdestam

Vilken linje har tätast trafik som går över en gräns från Sverige? Nog borde det vara en linje över Öresundsbron?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 augusti 2007, 21:03:07 PM
Vilken linje har tätast trafik som går över en gräns från Sverige? Nog borde det vara en linje över Öresundsbron?

Inte om vi pratar om busslinjer, för den linje som Gråhundbus kör är inte särskilt tättrafikerad. Däremot lär väl Öresundstågen med sin 20-minuterstakt ligga bra till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Vill minnas det skall finnas en Busslinje Kiruna-Narvik.


Sen har vi ju denna linje Bodø - Skellefteå.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Stein Erik Jacobsen

Nettbuss kjører også TIMEkspressen linje 9: Oslo-Askim-Mysen-Töckfors. Billig svensk kjøtt på Kjøtthallen i Töcksfors  ;)

Stein Erik

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 04 augusti 2007, 21:39:15 PM

Sen har vi ju denna linje Bodø - Skellefteå.



Men är inte detta en expressbuss jämförbar med Swebus Express eller Säfflebussen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Bara en tanke, men lokaltrafik (oavsett om den går med tåg, buss, spårvagn etc.) bör väl snarast karaktäriseras av hög turtäthet (typ helst halvtimmestrafik) och korta avstånd?

En del av det som tas upp här verkar dock mera höra till regional- och fjärrtrafik då distanserna ofta är ganska långa samt att turtätheten är låg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman