Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Kent Skoog skrivet 01 februari 2011, 08:11:23 AM

Titel: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Kent Skoog skrivet 01 februari 2011, 08:11:23 AM
http://www.nwt.se/saffle/article843737.ece
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Möllers skrivet 01 februari 2011, 08:13:29 AM
Vilka fina bussar dom ska ha i göteborg.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: mushkot skrivet 01 februari 2011, 08:15:20 AM
Tio till? Vilken linje ska dessa rulla på?
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 februari 2011, 08:36:25 AM
Citat från: mushkot skrivet 01 februari 2011, 08:15:20 AM
Tio till? Vilken linje ska dessa rulla på?

Det är väl bara linje 16 det är aktuellt med dubbelled, det finns väl inga konkreta planer för några andra av stomlinjerna än så länge även om det har diskuterats till och från.

Nu körs ganska mycket förstärkning med kortare fordon på linje 16 och då blir det rejält trångt emellanåt. Eftersom spårvägsplanerna för Lindholmen har stannat av i väntan på framförallt ny Göta Älvbro kommer det behövas rejäl busskapacitet lång tid framöver så satsningen på mer dubbelled är nog vettig.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Ersa skrivet 01 februari 2011, 08:39:32 AM
Intressant att se en B9S med nya fronten (http://www.nwt.se/multimedia/dynamic/00509/499556_jpg_509248img699.jpg).
Blir det några bilder från framtida provkörningar i Säffle tätort, Kent? :)
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 februari 2011, 08:51:03 AM
Trevligt men synd man inte behöll gamla fronten för den var snyggare
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Kent Skoog skrivet 01 februari 2011, 09:09:55 AM
Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2011, 08:39:32 AM
Intressant att se en B9S med nya fronten (http://www.nwt.se/multimedia/dynamic/00509/499556_jpg_509248img699.jpg).
Blir det några bilder från framtida provkörningar i Säffle tätort, Kent? :)
Jag hoppas att det blir tillfälle till det.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: mushkot skrivet 01 februari 2011, 09:18:18 AM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 01 februari 2011, 08:36:25 AM
Det är väl bara linje 16 det är aktuellt med dubbelled, det finns väl inga konkreta planer för några andra av stomlinjerna än så länge även om det har diskuterats till och från.

Nu körs ganska mycket förstärkning med kortare fordon på linje 16 och då blir det rejält trångt emellanåt. Eftersom spårvägsplanerna för Lindholmen har stannat av i väntan på framförallt ny Göta Älvbro kommer det behövas rejäl busskapacitet lång tid framöver så satsningen på mer dubbelled är nog vettig.

Ojdå. Vad jag förstår, så blir detta en ökning av antalet dubbelledbussar med ca 50%? Då bör man väl planera att utöka turtätheten också? Eller ska linje 17 också få sig någon dubbelled? Där rullade ju förstärkningar med de första dubbelledarna när de var nya. Det är också den linjen jag kört med mest fullsatt (led)buss under dagtid (då jag också fick tvärbromsa med denna när en liten bil plötsligt körde mot rött framför mig, men det är en annan historia)
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 februari 2011, 09:25:20 AM
Citat från: mushkot skrivet 01 februari 2011, 09:18:18 AM
Ojdå. Vad jag förstår, så blir detta en ökning av antalet dubbelledbussar med ca 50%? Då bör man väl planera att utöka turtätheten också? Eller ska linje 17 också få sig någon dubbelled? Där rullade ju förstärkningar med de första dubbelledarna när de var nya. Det är också den linjen jag kört med mest fullsatt (led)buss under dagtid (då jag också fick tvärbromsa med denna när en liten bil plötsligt körde mot rött framför mig, men det är en annan historia)

Det finns 11 dubbelledade bussar i dag och det blir alltså 10 till inom kort.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: mushkot skrivet 01 februari 2011, 09:27:32 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 februari 2011, 09:25:20 AM
Det finns 11 dubbelledade bussar i dag och det blir alltså 10 till inom kort.
Nära 100% ökning då.  :o
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Gabi94 skrivet 01 februari 2011, 09:54:45 AM
Får inte dubbeledarna plats i Stockholm eller Malmö än bara Göteborg?
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: mushkot skrivet 01 februari 2011, 09:58:38 AM
Citat från: Gabriel 94 skrivet 01 februari 2011, 09:54:45 AM
Får inte dubbeledarna plats i Stockholm eller Malmö än bara Göteborg?
Plats är nog inget problem, dessa bussar skär mindre i kurvor än vanliga ledbussar (fjärde axeln styrande, följer andra axeln).
Däremot kan inte dessa backas på linjen vad jag förstått.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 februari 2011, 10:05:44 AM
Citat från: mushkot skrivet 01 februari 2011, 09:18:18 AM
Ojdå. Vad jag förstår, så blir detta en ökning av antalet dubbelledbussar med ca 50%? Då bör man väl planera att utöka turtätheten också? Eller ska linje 17 också få sig någon dubbelled? Där rullade ju förstärkningar med de första dubbelledarna när de var nya. Det är också den linjen jag kört med mest fullsatt (led)buss under dagtid (då jag också fick tvärbromsa med denna när en liten bil plötsligt körde mot rött framför mig, men det är en annan historia)

Jo det har ju förekommit en del diskussioner om dubbelled även på linje 17, åtminstone vissa delar. En idé var väl då att köra förstärkning med dubbelled på sträckan Centralstationen-Östra Sjukhuset framförallt. Men jag har inte sett något mer om detta sista åren så jag antar att man tänker sig att klara sig med fler bussar istället. Bussgatan mellan Centralstationen och Odinsplatsen byggdes tydligen ändå så att man ska kunna köra dubbelled där om något ändras framöver. När det gäller Östra Sjukhuset finns dock lite mer konkreta planer på mer spårvagnstrafik än vad som är realistiskt för Lindholmen inom rimlig tid. Det kan säkert också påverka besluten.

När det gäller linje 16 är det så trångt så det är inte realistiskt med fler bussar, bussarna som rullar måste helt enkelt ta fler passagerare om det ska hålla framöver. Det är precis på gränsen att det klarar sig idag och med tanke på vad som nyligen byggts och snart ska byggas i Lindholmen och Eriksberg kommer säkerligen resenärsantalet fortsätta öka.

Men vi får se hur det blir, en viss möjlighet finns ju att någon ytterligare stomlinje får dubbelled framöver. Men som sagt, såvitt jag kunnat utröna finns det inga beslut om det.

Edit: http://www.vasttrafik.se/upload/Dokument2010/Slutlig%20TFP%202011.pdf
(längst ner på sidan 5 samt lite mer på sidan 78 och framåt)
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Walter skrivet 01 februari 2011, 10:33:44 AM
Fronten påminner verkligen om Jonckheere.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Rikard skrivet 01 februari 2011, 10:44:49 AM
Kul att det står Göteborgs Spårvägar i artikeln men Veolia på bussarna   ;-)
Rikard.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 februari 2011, 10:56:50 AM
Citat från: Rikard skrivet 01 februari 2011, 10:44:49 AM
Kul att det står Göteborgs Spårvägar i artikeln men Veolia på bussarna   ;-)
Rikard.

Journalister...
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: CS skrivet 01 februari 2011, 11:31:25 AM
Vad är det som händer med de andra dubbellederna? Idag stod 9st på depån i frihamnen och de senaste veckorna har det varit säkert 6-7 stycken som stått stilla.
Har Spårvägen lämnat bussarna i så dåligt skick? Och hur kommer det sig det tar sån tid att få ordning på dom, det verkar ju inte heller som någon jobbar med dom...
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Gabi94 skrivet 01 februari 2011, 13:00:51 PM
Vad ska SL med dubbelledbussar?
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: mushkot skrivet 01 februari 2011, 13:09:52 PM
(http://i1083.photobucket.com/albums/j398/mushkot/DSC_4526.jpg)
Här är iaf en av dem, med förare, i Tuve.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Walter skrivet 01 februari 2011, 13:14:09 PM
Citat från: Gabriel 94 skrivet 01 februari 2011, 13:00:51 PM
Vad ska SL med dubbelledbussar?
Inget, vem påstår att detta har något med SL att göra?

En depå i Frihamnen finns även i Göteborg.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: yngrot skrivet 01 februari 2011, 13:17:51 PM
Lite roligt i artikeln oxå är att dessa dubbelleder har bättre framkomlighet än andra med drivning i bakre del.  Visst stog de nuvarande helt still i halkan nyligen??
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 februari 2011, 13:29:54 PM
Citat från: yngrot skrivet 01 februari 2011, 13:17:51 PM
Lite roligt i artikeln oxå är att dessa dubbelleder har bättre framkomlighet än andra med drivning i bakre del.  Visst stog de nuvarande helt still i halkan nyligen??

Javisst. Inte lätt att ta sig upp för Aschebergsgatan mot Kapellplatsen eller förbi Chalmers med dubbelled i halkan utan att ställa sig dubbel-trippel-vikt snett över hela gatan och spårvägen. Det har ju hänt ett par gånger...  :P

Men dom gör sig faktiskt väldigt bra på separerade bussgator på hyggligt plan mark.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: yngrot skrivet 01 februari 2011, 13:31:47 PM
Men de kör väl mest på helt vanliga gator??  Spårvagn är ju att föredra ..
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 februari 2011, 13:38:38 PM
Citat från: yngrot skrivet 01 februari 2011, 13:31:47 PM
Men de kör väl mest på helt vanliga gator??  Spårvagn är ju att föredra ..

Det är lite blandat. Längs nästan hela Norra Älvstranden Lindholmen-Eriksberg är det separat bussgata som går rakt genom rondellerna ungefär som en spårväg. Brunnsparken-Sahlgrenska är det mestadels bussfil på gemensam yta med spårvägen men där är det väldigt backigt. Fortsättningen upp till Högsbohöjd är det ganska mycket blandat med annan trafik.

Visst skulle man föredra spårvagn på linje 16, absolut. Med det antalet resenärer som åker där ligger den väldigt bra till för omställning till spårvagn.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Ersa skrivet 01 februari 2011, 13:46:37 PM
Planen är ju att på sikt bygga spårvagn på de sträckor där man nu satt in dubbelledvagnarna.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 februari 2011, 13:53:45 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2011, 13:46:37 PM
Planen är ju att på sikt bygga spårvagn på de sträckor där man nu satt in dubbelledvagnarna.

Visst är det så och det är ju också anledningen till att bussgatan längs Norra Älvstranden byggdes på just det sättet.

Men spårvägsbygget för Norra Älvstranden är framflyttat ganska långt fram i tiden eftersom man bland annat väntar på ny Göta Älvbro och en del beslut angående Eriksberg (t ex om Hamnbanan kommer att läggas i tunnel i framtiden). Så jag tycker nog att det var ett bra beslut att använda den reserverade marken som bussgata under tiden istället för att lämna en bred gräsmatta som markreservat genom området som man gjort genom t ex Backa och mot Partille.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Gabi94 skrivet 01 februari 2011, 14:53:37 PM
Citat från: Walter skrivet 01 februari 2011, 13:14:09 PM
Inget, vem påstår att detta har något med SL att göra?

En depå i Frihamnen finns även i Göteborg.


Jaha, tänkte inte på de.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Erling.L skrivet 01 februari 2011, 18:18:40 PM
Citat från: CS skrivet 01 februari 2011, 11:31:25 AM
Vad är det som händer med de andra dubbellederna? Idag stod 9st på depån i frihamnen och de senaste veckorna har det varit säkert 6-7 stycken som stått stilla.
Har Spårvägen lämnat bussarna i så dåligt skick? Och hur kommer det sig det tar sån tid att få ordning på dom, det verkar ju inte heller som någon jobbar med dom...

dom gjordes i ordning innan överlämmning men kräver extremt underhåll. var volvo som hade skötsel avtal på dom o dom var nog glada o att veolia skall sköta det själv för dom bråkade mycket.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Johan B skrivet 01 februari 2011, 19:27:12 PM
Citat från: BEL skrivet 01 februari 2011, 18:18:40 PM
dom gjordes i ordning innan överlämmning men kräver extremt underhåll. var volvo som hade skötsel avtal på dom o dom var nog glada o att veolia skall sköta det själv för dom bråkade mycket.

Det allra bästa var ju i början då GS hade en särskild grupp förare som körde dubbellederna. Var lite mindre skador på grejorna då...
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Johan B skrivet 01 februari 2011, 19:29:06 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 01 februari 2011, 08:51:03 AM
Trevligt men synd man inte behöll gamla fronten för den var snyggare

Tycker nya nosen gjorde sig rätt bra här då den är lite lägre än på 8500, som jag fortfarande inte lärt mig acceptera fullt ut.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: danneh skrivet 01 februari 2011, 19:58:29 PM
Ser fram emot dessa! Blev ju riktigt snyggt med den nya fronten på.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: mushkot skrivet 01 februari 2011, 20:32:44 PM
Citat från: Johan B skrivet 01 februari 2011, 19:27:12 PM
Det allra bästa var ju i början då GS hade en särskild grupp förare som körde dubbellederna. Var lite mindre skador på grejorna då...
Jo, är det små förargrupper som kör, brukar bussarna vara fina. Dock kom jag ihåg att dessa strulade redan från start. Bland annat blev felkodsminnet fullt i en av bussarna. Då flög alla dörrarna upp under färd och gick inte att stänga, så bussen fick köras till depå med öppna dörrar...
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 01 februari 2011, 20:41:49 PM
Citat från: Johan B skrivet 01 februari 2011, 19:27:12 PM
Det allra bästa var ju i början då GS hade en särskild grupp förare som körde dubbellederna. Var lite mindre skador på grejorna då...

Hej!

Helt rätt vissa förare är guld värda för bolagen då dom i princip aldrig drar på sig skador på fordorn och sköter sig helt expemplariskt mot kunder åsso, tyvärr är det få av dessa i denna branch, ser fleratalet i princip nya MAN bussar i Gävle som har sönderkörda saker fram numera tyvärr.

Det värsta jag varit med om är när en förare backade sönder både en gatvarnare med belysning och hela bakre kofångaren på Scania Scala i Gävle genom backning och sedan bara körde vidare.
Vart så förbannad så jag ringde Kommunen om detta då dom har hand om dessa gatvarnare i Gävle och äger dessa, dom undra hur denna kunde ha körkort, dom skulle omgående se över skadorna och även ta kontakt med Stadsbussarna.  
Jag funderar på hur Stadsbussarna i Gävle har för krav när dom anställer personal. Det är helt omöjligt att denna förare missade detta då det lät hemskt illa när detta skedde och hela kofångaren bak bara släpa efter bussen efter "smitningen"
Det lär ha kostat bolaget en hel dvs både skadorna på kommunens utr samt bussen, han ska ha turen med sig att polisen ej såg detta åsso då han hade åkt på en smitning!  

Det har varit en del insändare senaste tiden ang Stadsbussarnas anställningskrav som dom verkar ha missat en del med tyvärr...

Ska inte sticka under stolen med att vissa "rötägg" som Nobina hade anställa har råkat fått jobb hos Stadsbussarna av någon enormt konstig anledning..
Enligt min mening hade det bästa varit att någon fr Nobina i ledande ställning fått jobb på Stadsbussarna så hade dom kunnat sållat bort vissa detta hade gjort det lättare för detta bolag. Okej nu ska jag inte klaga för det har delvis faktiskt blivit bättre åsso..

Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: admin skrivet 01 februari 2011, 20:55:17 PM
Den här tråden handlar om dubbelledbussar i Göteborg, inte om skickliga och oskickliga bussförare. Vi kan väl försöka hålla oss till ämnet och inte blanda in helt ovidkommande saker. Annars blir det kvastning och/eller låsning.

Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 01 februari 2011, 20:58:40 PM
Hej !

Okej!
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: CS skrivet 01 februari 2011, 21:16:26 PM
Citat från: BEL skrivet 01 februari 2011, 18:18:40 PM
dom gjordes i ordning innan överlämmning men kräver extremt underhåll. var volvo som hade skötsel avtal på dom o dom var nog glada o att veolia skall sköta det själv för dom bråkade mycket.

Visst att dom kräver extremt mycket underhåll, men att de kräver så mycket som 60-70% stillastående för underhåll låter väldigt underligt, det måste vara något annat... Har man inte fått tag på kompetens att underhålla bussarna eller är det något annat som spökar?

Jag kan väl kanske förstå om det behövts ta en vecka med lite fler än vanligt på service för att få ordning på något, men som sagt så har det varit såhär nu i flera veckor (månader?). Linje 16 är normalt överbelastad och nu när dubbellederna inte kör så är det riktigt trångt, men det har inte yttrats ett ord om det från varken Västtrafik eller Veolia...
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: forthemoment skrivet 01 februari 2011, 23:23:28 PM
Det skall bli underbart när dom nya bussarna väl kommer. Veolia säger till sommaren. Jag kör ju nästan uteslutande 16 (dom har blandat lite andra linjer i våra scheman nu) och det är extrem bussbrist på dubbelled och ledbussar. Jag jobbade inte igår (Måndag) men mina kollegor sa det var ett antal dubbelledsbussar som fick anmärkningar i poliskontrollen som var vid eketrägatan. Idag så rullade endast en 24 metare under kvällen. Vi var idag 5 chaufförer som satt och väntade på buss i timmar. 16 får ju inte köras med boggi, men det tycker jag hade vart bättre istället för att ställa in turerna helt. Men men.

Man måste dock se till att fixa de gamla dubbellederna också rejält tills dom nya kommer. Annars står vi ju där med en buss mindre. Och som det är nu så är det inte roligt att köra vanlig ledbuss på 16 på turer där dubbellederna blir överfulla. Det tar extra lång tid vid hållplatserna och trots att man ropar att det går inte på mer folk och man har passagerare med sina näsor i framrutan så skall ännu mer på. 24 metarna blir överfulla dom med, men dom sväljer lite mer folk. Man har börjat skicka dom till Volvo igen lite smått, dom skall tydligen sköta servicen sa nån.

Skall bli roligt med nya 24 metare. Jag tycker dom är smidigare än vanliga ledbussar att köra. Min favoritbuss. Nu i extrem snö/ishalka är dom väl inte dom bästa i backarna. Men tar man det lungt och försiktigt med dom, sänker den helt, antisliren in och 1ans växel samt inte gasar bara låter den driva själv i början så klarar man dom flesta kniviga ställena. Blir alltid glad när jag får en 24 metare!! :)

Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: M skrivet 01 februari 2011, 23:49:19 PM
Citat från: yngrot skrivet 01 februari 2011, 13:17:51 PM
Lite roligt i artikeln oxå är att dessa dubbelleder har bättre framkomlighet än andra med drivning i bakre del.  Visst stog de nuvarande helt still i halkan nyligen??
:-) Jag tror inte du skulle vilja försöka köra en dubbelled med drivning längst bak. Var det halt så skulle den ganska snart se ut som ett Z.

/M
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: M skrivet 02 februari 2011, 00:00:57 AM
Citat från: forthemoment skrivet 01 februari 2011, 23:23:28 PM
Man har börjat skicka dom till Volvo igen lite smått, dom skall tydligen sköta servicen sa nån.

Skall bli roligt med nya 24 metare. Jag tycker dom är smidigare än vanliga ledbussar att köra. Min favoritbuss. Nu i extrem snö/ishalka är dom väl inte dom bästa i backarna. Men tar man det lungt och försiktigt med dom, sänker den helt, antisliren in och 1ans växel samt inte gasar bara låter den driva själv i början så klarar man dom flesta kniviga ställena. Blir alltid glad när jag får en 24 metare!! :)


Gott att läsa! Du har uppenbarligen förstått hur man skall köra. Var det inte så att GS hade serviceavtal med Volvo men Veolia sa upp detta?

/M
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 02 februari 2011, 00:43:38 AM
Citat från: M skrivet 02 februari 2011, 00:00:57 AM
Gott att läsa! Du har uppenbarligen förstått hur man skall köra. Var det inte så att GS hade serviceavtal med Volvo men Veolia sa upp detta?

/M
Jo.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 februari 2011, 00:50:03 AM
Citat från: Walter skrivet 01 februari 2011, 13:14:09 PM
Inget, vem påstår att detta har något med SL att göra?

En depå i Frihamnen finns även i Göteborg.

Det finns en värld utanför SL-land...
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: mushkot skrivet 02 februari 2011, 09:32:21 AM
Citat från: M skrivet 02 februari 2011, 00:00:57 AM
Gott att läsa! Du har uppenbarligen förstått hur man skall köra. Var det inte så att GS hade serviceavtal med Volvo men Veolia sa upp detta?

/M
Detta gäller ju alla fordon; så fort hjulen slirar är allt fäste borta. Skrämmande att se hur många som inte förstår detta utan verkar tro att ju snabbare hjulen snurrar, desto bättre fäste. Tex MAN-leder med drivet bak kan du inte röra gasen på när du svänger, då släpper mellanaxeln direkt när det är lite halt!
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: M skrivet 02 februari 2011, 11:37:36 AM
Citat från: mushkot skrivet 02 februari 2011, 09:32:21 AM
Detta gäller ju alla fordon; så fort hjulen slirar är allt fäste borta. Skrämmande att se hur många som inte förstår detta utan verkar tro att ju snabbare hjulen snurrar, desto bättre fäste. Tex MAN-leder med drivet bak kan du inte röra gasen på när du svänger, då släpper mellanaxeln direkt när det är lite halt!
Jag vet. Jag körde dom första MAN GS hade och även "Ostarna" när jag jobbade extra på Kville.

/M
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: yngrot skrivet 02 februari 2011, 11:43:58 AM
Ja i halka får man ha ägg under gasen  de värsta i halka jag kört hittills är de ökända Ontario med all vikt på vänster drivhjul där fick man verkligen ta det lungt.. När jag körde stadsbuss i Borås hade jag som "sport" att alltid försöka gasa och köra iväg utan hjulspinn och även bromsa utan att hjulen låser sig och man åker kana vilket vissa förare alltid gjorde.. >:(
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Cugel skrivet 02 februari 2011, 20:04:09 PM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 02 februari 2011, 00:43:38 AM
Jo.
Nej, Bussarna såldes till Veolia av västtrafik, genom en tvingande klausul i trafikavtalet. Bussarna gick
på serviceavtal hos Volvo, efter GS-Buss meddelades att dom förlorade linje 16 avtog underhållet markant, vilket gjorde att
när dom övergick i Veolias trafik var det dags för stora renoveringar.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Cugel skrivet 02 februari 2011, 20:14:45 PM
Citat från: CS skrivet 01 februari 2011, 21:16:26 PM
Visst att dom kräver extremt mycket underhåll, men att de kräver så mycket som 60-70% stillastående för underhåll låter väldigt underligt, det måste vara något annat... Har man inte fått tag på kompetens att underhålla bussarna eller är det något annat som spökar?

Verkstaden är tvungen att renovera bussarna, bland annat 3st motorras pga mycket hårt slitage så det tar lång tid.
flera viktiga system klappar ihop samtidigt, bromsar, CAN-Bus, led och medstryning av bakaxel.
Killarna som jobbar med bussarna är mycket duktiga på Volvo, men när felen läggs på hög blir det tufft.

Sedan gäller det att förarna kör vettigt efteråt.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Calle skrivet 02 februari 2011, 20:15:44 PM
OK, men hur lång tid tar service på en 24-m buss egentligen? Om jag fattat det rätt så får bussar ställas på kö hos Volvo - är det riktigt?
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Cugel skrivet 02 februari 2011, 21:11:32 PM
Citat från: Calle skrivet 02 februari 2011, 20:15:44 PM
OK, men hur lång tid tar service på en 24-m buss egentligen? Om jag fattat det rätt så får bussar ställas på kö hos Volvo - är det riktigt?

En service tar inte mycket längre tid än en vanlig ledbuss, men jag pratar om stora haverier och renoveringar, det handlar om att
hitta kapacitet för den typen av jobb.
24-m är byggd som en standard 18-m med en extra släpdel, en sådan buss proppad med resenärer såsom linje-16 normalt är gör att
ursprungskonstruktionen får slita tungt, Volvos D9 motor räcker knappt till.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: mushkot skrivet 02 februari 2011, 22:51:57 PM
Citat från: Buss16 skrivet 02 februari 2011, 21:11:32 PM
En service tar inte mycket längre tid än en vanlig ledbuss, men jag pratar om stora haverier och renoveringar, det handlar om att
hitta kapacitet för den typen av jobb.
24-m är byggd som en standard 18-m med en extra släpdel, en sådan buss proppad med resenärer såsom linje-16 normalt är gör att
ursprungskonstruktionen får slita tungt, Volvos D9 motor räcker knappt till.
Finns ju två tunga backar, bron och backen upp mot Högsbohöjd. Jag brukade använda den senare till att notera hur bra bussen var. De sämsta gasbussarna tappade ner till typ 30 eller lägre, medan de bästa hade nästan högre hastighet än dieslarna... Kan tänka mig att det blir jobbigt för 24-metrarna.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Knut skrivet 02 februari 2011, 23:56:43 PM
Förste buss med nya fronten?? De som går idag med nye fronten da. Finnes ikke de da
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: forthemoment skrivet 03 februari 2011, 00:20:52 AM
Jag körde 24 metare idag i eftermiddagsrusningen, det var skönt för den var helt fulsatt. Den gick jättebra. Och jag noterade i vissa trånga passage och rondeller där du klättrar på kantstenen i rondellen med 18 metare pga snövallarna så gör du inte det med 24 metare. Mycket smidiga och trevliga bussar. Idag rullade 3 utav 11. Vissa utav de nya 18 metarna är tröttare i backen upp emot Högsbo än vad 24 metarna e. Sen så är Veolia extremt dåliga på att fylla på ad blue så det gör ju vissa individer extra trötta i backarna.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: olasand skrivet 03 februari 2011, 00:25:53 AM
Vill minnas att jag läst någonstanns att det skall bli 24-metare på alla stomlinjer i stan i och med kommande upphandlingar. Minns dock inte vart jag läste detta, kan ha varit Västtrafiks personaltidning eller GP med för den delen. Hittar det dock inte just nu.

Har nästan inte satt min fot på linje 18 och 19 så jag vet inte hur trångt det brukar vara där, men linje 17, som jag ju kört ganska mycket, hade jag gärna sett 24-metare på. Mycket folk längs hela linjen...
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: PauPut skrivet 03 februari 2011, 00:31:50 AM
Det var mycket bättre när man fick några enstaka gånger linje 17 på 24-metare, då det inte blev lika trångt i bussen som det tenderar att bli under morgonen och eftermiddagen.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 03 februari 2011, 07:50:06 AM
Citat från: forthemoment skrivet 03 februari 2011, 00:20:52 AM
Jag körde 24 metare idag i eftermiddagsrusningen, det var skönt för den var helt fulsatt. Den gick jättebra. Och jag noterade i vissa trånga passage och rondeller där du klättrar på kantstenen i rondellen med 18 metare pga snövallarna så gör du inte det med 24 metare. Mycket smidiga och trevliga bussar. Idag rullade 3 utav 11. Vissa utav de nya 18 metarna är tröttare i backen upp emot Högsbo än vad 24 metarna e. Sen så är Veolia extremt dåliga på att fylla på ad blue så det gör ju vissa individer extra trötta i backarna.
Ad Blue används ju för efterbehandling av avgaserna och kan väl omöjligen påverka bussens temperament!?
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Knut skrivet 03 februari 2011, 07:54:38 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 03 februari 2011, 07:50:06 AM
Ad Blue används ju för efterbehandling av avgaserna och kan väl omöjligen påverka bussens temperament!?
Manglende Ad-Blue gjør at motoreffekten går ned. Dette gjøres elektronisk. For å holde utslippene nede
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: M skrivet 03 februari 2011, 08:36:17 AM
Citat från: Knut skrivet 03 februari 2011, 07:54:38 AM
Manglende Ad-Blue gjør at motoreffekten går ned. Dette gjøres elektronisk. For å holde utslippene nede
Precis tar ADBluen slut så reduceras effekten regält. Detta för att inte bränna sönder injektorn. ABn kyler injektorn och det är bara en del av vätskan som cirkulerar som sprutas in.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 03 februari 2011, 11:55:53 AM
Citat från: M skrivet 03 februari 2011, 08:36:17 AM
Precis tar ADBluen slut så reduceras effekten regält. Detta för att inte bränna sönder injektorn. ABn kyler injektorn och det är bara en del av vätskan som cirkulerar som sprutas in.
Citat från: Knut skrivet 03 februari 2011, 07:54:38 AM
Manglende Ad-Blue gjør at motoreffekten går ned. Dette gjøres elektronisk. For å holde utslippene nede
Tack för informationen! Jag har aldrig kört slut på AdBlue själv, men det är ju bra att få denna brutala varning!
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: SimonB skrivet 03 februari 2011, 13:21:30 PM
Det låter väldigt allvarligt att de inte fyller på AdBlue. Systemet kan bli helt förstört på det viset.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: KG skrivet 03 februari 2011, 13:27:09 PM
Det brukar vara så att effekten stryps efter 50 timmar om ad blue saknas. Detta för att tvinga åkerierna att tanka ad blue, annars hade man struntat i det. Alltså skadas ingenting om man kör utan. Men naturligtvis kan systemet gå sönder om man låter det vara tomt mellan besiktningarna.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: mushkot skrivet 03 februari 2011, 13:34:15 PM
När de första bussarna av denna typ kom till gbg, stötte jag inte på en enda som hade adblue i tanken...
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: M skrivet 03 februari 2011, 13:35:40 PM
Citat från: KG skrivet 03 februari 2011, 13:27:09 PM
Det brukar vara så att effekten stryps efter 50 timmar om ad blue saknas. Detta för att tvinga åkerierna att tanka ad blue, annars hade man struntat i det. Alltså skadas ingenting om man kör utan. Men naturligtvis kan systemet gå sönder om man låter det vara tomt mellan besiktningarna.
50 timmar? Då har du bränt sönder grejjorna för ungefär 49 timmar sedan
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: M skrivet 03 februari 2011, 13:36:33 PM
Citat från: mushkot skrivet 03 februari 2011, 13:34:15 PM
När de första bussarna av denna typ kom till gbg, stötte jag inte på en enda som hade adblue i tanken...
Hur noterade du det?
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: SimonB skrivet 03 februari 2011, 13:39:30 PM
Citat från: KG skrivet 03 februari 2011, 13:27:09 PM
Det brukar vara så att effekten stryps efter 50 timmar om ad blue saknas. Detta för att tvinga åkerierna att tanka ad blue, annars hade man struntat i det. Alltså skadas ingenting om man kör utan. Men naturligtvis kan systemet gå sönder om man låter det vara tomt mellan besiktningarna.

Vi fick systemet rätt grundligt förklarat när vi besökte Volvos democenter på Hisingen. Effekten stryps redan innan adbluen är helt slut, just för att du inte ska köra sönder systemet. Vi fick också veta att, fyller man på vatten så kan systemet ta skada även av detta.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: mushkot skrivet 03 februari 2011, 13:41:19 PM
Citat från: M skrivet 03 februari 2011, 13:36:33 PM
Hur noterade du det?
På displayen.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: M skrivet 03 februari 2011, 13:48:33 PM
Citat från: mushkot skrivet 03 februari 2011, 13:41:19 PM
På displayen.
Hur länge hade du framme den displayen? Urea nivån ligger på den långsamma CAN bussen och kan ta uppåt 1 minut innan den dyker upp. Då ser du det som tommt.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: mushkot skrivet 03 februari 2011, 13:57:27 PM
Citat från: M skrivet 03 februari 2011, 13:48:33 PM
Hur länge hade du framme den displayen? Urea nivån ligger på den långsamma CAN bussen och kan ta uppåt 1 minut innan den dyker upp. Då ser du det som tommt.
Har för mig att detta kom upp som varning när du startade bussen, och försvann inte såvida inte föraren "klickade" bort denna.
Titel: SV: Dubbelledbussar på G i Säffle.
Skrivet av: SimonB skrivet 03 februari 2011, 13:57:56 PM
Volvos FM- och FH-modeller har sedan knappt 2 år tillbaks fått ena bromsmanometern borttagen på instrumentbrädan. Istället har man en gemensam manometer för båda kretsarna, och på platsen som blivit ledig sitter en mätare för adblue-nivån. Det är en rätt praktisk funktion, och då särskilt på bilar som körs av fler än en chaufför där det är svårt att veta när den senast tankades.