Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 20:05:34 PM

Titel: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 20:05:34 PM
Hej!

http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Turistbussar/Volvo-B10M-Konferensbuss/6e7d2fd6-0cd1-4465-8a69-473f7df34db8.html

Det här är ingen vanlig fågel på några breddgrader. En Säffle "Turist och konferens". Enligt uppgift byggdes det två eller tre Säffle med turiststuk. Stämmer det tro? Någon som vet något om den här bussen, PMO 472?
Visst borde t.ex. vindruta vara någon standardkomponent någonstans ifrån? Eller kan man ha gjort en specialruta för en så liten serie? Kan det finnas karosserireservdelar över huvud taget? Vore ju trist om man får en liten smäll där fram och sen får bygga egen front. Hade varit mumma att få tag i någon "Säffleman" som vet saker.
Bussen har gått knappt 50 000 mil, tyvärr mest på västkusten.
Tacksam för respons.

Verspieder och andra tipsare, jag har inte hittat något i norr hittills. Den buss som varit huvudalternativet och som vi haft reserverad i en månad drogs tillbaka härom kvällen. Blir inte inbytt.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 06 april 2008, 20:10:55 PM
Nu är jag inte speciellt uppdaterad i ämnet, men visst kunde man välja om man ville ha s.k. A- eller B-front, det är väl så de kallas. Har nog sett en hel del Säffle med B-front, om det nu heter så. Har för mig att den vanliga fronten är en A-front. /Henrik
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 20:24:37 PM
Glömde en sak.
Bussen har fästen för skidbox. Tror någon att det går att få tag i en sådan som passar eller kan anpassas? Lastutrymmet under är iinte stort.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 20:28:46 PM
Henrik, så de frontdetaljer man ser på bilden är standardsaker som i alla fall finns på skroten?
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 06 april 2008, 20:39:31 PM
Ja, det här ju en mycket "behändig" buss som säkert är i bra skick och inte har gått så mycket. Som ny gick den hos Volvo därefter hos ett mindre bussbolag som blev uppköpt av Orusttrafiken. Där tyckte man kanske bussen var udda så den har varit till salu hos deras samarbets/sälj/partner BK Invest i några år. Fronten är original Säffle fast det har väl inte sålts så många såna här högbyggen. Vindrutan kan kanske vara svår att få fram men den är delad så kostnaden blir väl isåfall lägre.

/GL

Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Peter Öden skrivet 06 april 2008, 20:47:02 PM
Hej !

Swebus 3549 levererades som ny i "Wasatrafikdesign".
Bussen finns hos Swebus Gävle nuför tiden.
Denna torde nog vara den enda Volvo B 12 med Säfflekaross.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 21:05:14 PM
Greger. Jag gillar ordet "behändig"! Huvudsaken att man kan få fram en ruta när det behövs.

Lars, motorn blir helt enkelt för trött med klimatanläggning? Det var inte G7, undrar om det inte var en vanlig 8-växlad rangelåda. Den är 11,2 meter om jag minns rätt.

Peter, icke B12, B10 mittmotor. Den här står på Orust.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 21:08:21 PM
Lars, har du någon aning om vad man får slanta upp för gamla skidlådor? Så där ungefär.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 april 2008, 21:10:20 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 april 2008, 20:49:43 PM
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/3549.JPG)
Bild på 3549 som ny

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3500/Swebus_3549_JCB204_Gavle_080117.jpg)
Bild på 3549 som skolbuss, som jämförelse.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 21:17:42 PM
Så bilderna är på en lite yngre syster till bussen på Orust?
Vad säger ni om byggkvaliteten och hållbarheten på dessa sällsynta fåglar? Hur är det med rosten? Meken jag hade med mig när vi tittade på PMO 472 för några veckor sedan ansåg att "allt som någon gång skulle loss var fastrostat", men den fick inga rostanmärkningar på besiktningen förra veckan. Det handlar kanske mer om för mycket stillastående (den har gått på en del uthyrning i slutet) och allmän "västkustsk" ytrost.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 21:20:09 PM
Lars, ingen höjdare alls? På grund av slöhet, krångel, förbrukning eller annat?

Hälsa din granne att jag bjuder 750, om vi köper bussen. *s*
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 21:25:21 PM
Lars, så lådan byttes ut? Grovhuggna och svårväxlade lådor, eller?
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 06 april 2008, 21:28:46 PM
Ang växellådan (om det nu är manuell 8-vxl) så fanns i Norrbotten två Volvo B10M demobussar(van Hool) med denna låda, den ena hos Norrbottens Trafik, den andra hos Pitedalens Trafik. Den senare hamnade sedan hos Kålaboda Buss, där kan säkert Bäckströmmarna berätta hur(och om) denna(lådan)funkade.
Ang motorn tycker man att den borde räcka till en 11-meters buss när samma motor satt i ledbussar för 110-120 pass. Jan, kom ihåg att Lars Ö är Scaniaf-n ;)

/GL
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: michael k skrivet 06 april 2008, 21:29:20 PM
att kalla denna modell för turistbuss var ju att ta i
lika lite lite som en euroliner är det
är inte den 8växlade en zf den med?
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 21:34:36 PM
Greger, vi kör ju med lätta passagerare och kanske i snitt kring 20 stycken. Problemet med den är lastutrymmet, huvva så litet!
Så Lars gillar Scania, ja, vem gör inte det? *s* (Fastnade lite för den Scania som försvann)

michael, jo, det är nog att ta i, men jämfört med Säffles vanliga produktion är det åt turisthållet i alla fall. Men som sagt, ingte bagageutrymmet!
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: michael k skrivet 06 april 2008, 21:41:22 PM
volvos 10lityersmotorer har väl aldrig varit nåt aftt hänga i granen
slöa dåligt användbart varvtalsområde
testa och köra uppför klevaliden i huskvarna med sådant sunk :(
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 22:31:33 PM
Lars, den här lastbilsväxellådan måste väl vara bättre i tillförlitlighet i alla fall? Jämfört med G7 alltså.

Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 22:38:02 PM
Tänkte ringa Säffle i morgon och kolla detta med framrutan. Om det finns. Syrran från 1995 har hel framruta. Undrar om den kunde passa? Är bussen så udda att det inte finns rutor vill man inte ha bussen. (Har man tur finns det kanske en begagnad i Kina enligt tidigare inlägg)
Sen har vi det här med priset.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 22:41:52 PM
Lars, på denna låda lär man väl slippa kabelskoproblem och fukt i elektroniken i alla fall. Sen vet man inte mycket om mekaniken kanske då den tydligen knappt existerat i bussar.
Vad för sorts lastbil mötte du den i?
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 06 april 2008, 22:45:18 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 april 2008, 21:14:34 PM
Normalt är den motorn ingen höjdare alls, och inte tillsammans med A/C, men nu talar vi ju om en kort och "lätt" i alla fall innan ni plockat in en massa prylar.

Jaha det var lastbilslåda? den var inte alls vanlig i bussarna, minns att Swebus 3363? en Kystlinjebuss hade den som ny, men fick ZF automat sedan, dessutom ett någon provbuss Carrus Fifty till Jämtlandsbuss, annars var det ju genomgående G7, Kristianstad-Halmstadsfolket här på forumet kanske kan kommentera driftsäkerheten vad gällde fd 3363


3363 hade ZF 5HP590 automat, medan däremot hade G8MGS range manuell.
Den senare har jag f ö provkört.
JB 344, senare Swebus 5344 hade en dito låda.

/Christian
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 22:56:46 PM
Aha, FL7, lite lättare ekipage.

Om du hade varit i mina tofflor, ungefärligen vilket pris skulle du ha ansett vara bra som slutresultat?
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 06 april 2008, 22:59:22 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 april 2008, 22:53:01 PM
Jaha ja.

Tror det fallit bort ett inv nr i din text.
Det borde vara 3374 du menade och då hittade jag den i listorna, det var ju nästan rätt, det var ju en Kystlinjebuss... och den var väl också högbyggd precis som Jan:s objekt?


Ja, precis 3374 menade jag och den var högbyggd.

/Christian
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 23:19:20 PM
De va huggarn! Man kunde ju tro att "min buss" bara tappat bakre delen och någon limmat dit en ny akterspegel.
Var det här alltså prototyper som aldrig slog eller aldrig massproducerades av andra anledningar?

Prisläget på den här bussen är ju mer lämpligt för vår synnerligen glesa och "olönsamma" trafik än den dyraste bussen vi funderade över och förkastade i veckan. En Van Hool 1998. Sen är det ju så att man kan ta lite "Hedenhös" när man kanske gör var sin långresa per år, plus lite småturer. Inte direkt yrkesmässig trafik. Det är i alla fall ett visst fall framåt när man jämför med vår gamla pärla till B58. *s*
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 23:29:35 PM
Lars, jag är full av beundran för dig. Liksom av oro för rutan. Om färre än tio bussar levererats med denna frontruta så känns det lite pirrigt. Får höra vad Säffle säger i morgon.

Vi har inte gett något bud, men har fått en liten sänkning. 
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 april 2008, 23:33:58 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 april 2008, 23:01:50 PM
Christian hade vänligheten att bifoga ett foto också.
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/3374.jpg)

Undrar om inte denna tom  var på samma bussutställning som Jan:s tilltänkta 11 meters buss?

Det hade jag också..

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3300/Swebus_3374_Olof_Palmes_gata_Stockholm_920809b.jpg)

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3300/Swebus_3374_Norra_Latin_Stockholm_920809.jpg)

(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3300/Swebus_3374_Kristianstad_Busstation_940603.jpg)
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 23:40:29 PM
Trevligt Bussmicke...

Intressant att se att PHX380 har 34 hk mindre än den oledade på Orust. Men utväxlingen skilde väl också.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 23:51:13 PM
Enligt Svens. busshistoria hade PHX 380 252 hk och PMO 472 har 286 enligt samma källa. Bilregistret hyser inte längre PHX 380.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 07 april 2008, 00:09:17 AM
Böjer mig ögonblickligen. Hade gärna bytt motor med storasyster, bara den gått lika lite. Omkring 50 000.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 07 april 2008, 00:11:36 AM
Lars, du skrev tidigare om "halvfabrikat" som levererades till linjetrafiken. Vilka bussar tänkte du på då?
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 07 april 2008, 00:22:26 AM
Så bilprovningen bryr sig inte om vilken pannkaka som sitter där under?
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 07 april 2008, 00:32:50 AM
Hemska saker, det där låter ju nästan som något från datorvärlden! Att det går att sälja så dyra produkter under sådana omständigheter. Jag hörde nyss om en byggare som tappade ett anbud på ett antal dussin miljoner till stor del för att de inte skött leveranskvaliteten på dörrtillpassning, lister m.m. på ett tillfredställande sätt vid tidigare byggen.

Mmm, jag har alltid ansett att man både vad gäller fordon och kropp ska ha lite mer att köra med än vad man behöver i den vanliga vardagslunken. Man får kanske börja spana efter en spänstigare motor om det blir köp.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 07 april 2008, 00:46:15 AM
Det låter väl klokt. Men till 75-80 kommer vi inte så snart. *s*
Nu blir det skönhetssömn tills nya dagen gryr. Då väntar samtal med Säffle (rutan), Bussutrustningar (bältesförfrågan) och säljaren (skidlådesökande och armbrytning om pris).
Tack och god natt!
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 07 april 2008, 00:51:20 AM
Glömde säga att det nog blir koll hos två säljare till. Vår skola skulle helst ha en 12 meters standardbuss med rejält med bagageutrymme.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 07 april 2008, 00:52:59 AM
Man kan ju höra om någon på Säffle vet vilken standard man körde på tidigt 90-tal. Lär väl vara få Säffle som rullat med skidbox.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 07 april 2008, 00:56:28 AM
Är Fogel så ovanligt? Trodde det var en relativt vanlig kvalitetsstol. Men det var bara en okvalificerad gissning från min sida. (Undrar var jag fått det ifrån?) Det såg inte ut att behövas några extra fästen i alla fall. Stolen var förberedd.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 07 april 2008, 01:08:05 AM
Har tidigare datortittat på Van Hoolen du länkade till. Ser fin ut på många vis.

Busslink i Nyköping, skulle man kolla om skidlåda hos dem kanske? Bussutrustningar finns ju också där. Vet av en begagnad låda 2,8 mil därifrån också. Finns på blocket.

Modellen, ja. Det finns förstås flera. "Tänkte inte på det..."
Ja, det såg helt klart förberett ut, inga extra fästen.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 07 april 2008, 12:05:07 PM
Lars, lovar att inte ens tänka tanken på att köpa denna. Var i somras förbi Bustrade och fick inte några köpsignaler alls egentligen. Kändes som en gigantisk kyrkogård, eller kanske snarare bårhus. Men värre var det på ett ställe i Danmark. Endast och allenast junk, även om bussarna var från tidigt 2000-tal. Där gissar jag affärsidén var att skambjuda på vanvårdade bussar som ingen ville ta i och på de man sen fick la man på 100 % och sålde österöver. En buss en gång till varje kund kanske.

Van Hool-fästena är tydligt annorlunda. Funderar på ditt tips om att Busslink förmodligen kört med skidbox på några Säffle 2000. Har du några söktips på Busslink Nyköping, eller ska man bara ringa dit och sätta myror i huvudet på någon stackars receptionist?

Annars får man kanske boka upp någon smed i Nyköping innan man passerar förbi. Det finns en begagnad box där som jag tror är anpassad för Setra.

Säffle har tydligen rutor ändå. Någon där har idag sagt till säljaren att det fanns modeller med denna ruta fram till 1998 och att de garanterat ska ha rutor i 15 år efter att modellen utgått. Nu fanns tydligen 3 högerrutor i lager, så vi får hänskjuta skadorna till högersidan. Nja, det ska finnas i minst fem år till alltså.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 07 april 2008, 12:40:54 PM
Ok, vet du vad beteckningen på bussen var när den ägdes av Busslink? Tänkte att den möjligtvis, kanske, eventuellt kunde vara bra att ha om man får tag i någon som vet något och lådan skulle ha blivit kvar.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 07 april 2008, 12:58:14 PM
Så du har tänkt bygga eller köpa dig en husbuss, Lars? Det låter lockande, men det är väl också ett sorts omvänt lotteri där det vid dragningen framgår hur mycket man ska punga ut med. *s*
Jag lånade en gång en ombyggd slakteribil, en FL7:a tror jag det var. Ett isolerat skåp, högbyggt så det förslog. Allt i inredningen, från gardiner till muggar var i kodesign. Man väckte i alla fall uppmärksamhet.
Men en lastbil är ju alltid en lastbil. Husbuss är att föredra.

Har någon här kännedom om någon lämplig person man kan fråga efter på Busslink i Nyköping om man ska försöka leta efter en kvarglömd skidlåda? Tänkte ringa nu när siestan är slut.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Cero skrivet 07 april 2008, 14:56:32 PM
SL H9B 4020 tillhörde väl Huddinge till att börja med, eller är jag helt ute och cyklar nu? Den och H16 6766 (Sc CN113) hade ju höga ryggstöd och gick som beställningsvagnar. Åtminstone 6766 hade skidbox. Den bussen finns ju kvar hos Busslinkskolan och det är väl inte otroligt att den boxen står och skräpar någonstans i ett stockholmsgarage. Är det månne samma box till bägge bussarna eller hade 4020 en egen?
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 07 april 2008, 15:56:12 PM
Intressant. Har du några råd om hur man skulle gå till väga för att nosa reda på den lådan?
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: S Svensson skrivet 07 april 2008, 20:56:22 PM
PMO472 var konferensbuss och den gick ursprungligen hos Volvo Lastvagnar. Tror det är deras sista buss som de använde. Tidigare gick B6F med van Hool. PMO472 underhölls fö på Kruthusgatan.
PMO472 såldes till Eriksson &Wallin som hade två stora bussar och en liten Renault. PMO472 målades i en rosa-skär färg och den hade ett tag skidbox. Denna stod kvar ett tag på Biskopsgårdens indurstiområde som de använde. Tidigare fanns företaget i Gråbo. En av fruarna var intresserad av reseplanering och resor. Så de hade i varje fall en buss i trafik ett tag. Denna buss överläts senare på Orusttrafiken. Den andra stora kom  jag inte ihåg. Dessa två ersatte en van Hool och en Joonkheere båda Scania BR116.
I övrigt var företaget ett lastbilsåkeri och de körde ut mjölk och yughurt bla och lite paket.

Volvo Lastvagnar överlåt busskörning åt ett företag som kallades sig Backa Buss AB. De hade i stort sett två bussar. Antalsmässigt kom den ena från LV och den andra från Folke Anderssons Bilskola. Och lastvagnar var storkund hos det nya företaget genom att de körde till Tuve på morgonen från Centrum och däremellan var det bilskoleturer. Många bussförare lärde sig köra buss där. Det var förändrade produktionsmetoder som föranledde fler förare.
Backa Buss AB samarbetade sedermera med Tuve Buss AB. Backa Buss AB har troligen inga bussar i dag utan verksamsamheten ingår i ett "nytt" Hisinge Buss AB.
Säve-Tuve Taxi&Buss AB delades i två delar. Ett taxi företag med namn REBussAB och Säve Buss AB. Det senare likviderades och ur delarna uppstod Tuve Buss AB.Detta överläts sedan till Orusttrafiken AB pga ålderskäl.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: michael k skrivet 07 april 2008, 21:05:27 PM
finns reebuss i dag?
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Cero skrivet 07 april 2008, 21:55:33 PM
Citat från: Jan Nilsson skrivet 07 april 2008, 15:56:12 PM
Intressant. Har du några råd om hur man skulle gå till väga för att nosa reda på den lådan?

Om du avser den låda jag far efter så skulle jag testa med Busslink i Söderort (Nyboda) för där bodde 6766 hela sitt trafikaktiva liv. Alternativ 2 är Hornsberg där skolan huserar sina bussar.

Beträffande Huddinge där jag tror 4020 bodde en kort tid är det knepigare eftersom det garaget försvann för många år sedan och numera också är fysiskt borta från planeten. Ovan nämnda busslinkgarage skulle ju kunna vara kandidater till att någon vet något. Långskott skulle kunna vara Swebus Botkyrka, eftersom det var dit huddingeverksamheten redan på Busslinks/SL-buss tid (minns ej vad bolaget hette när Huddinge lades ned) flyttade. Ett alternativ skulle kunna vara FAC.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 08 april 2008, 00:15:23 AM
Tack ska ni ha för intressant historia och matnyttiga inlägg. Hoppas att det avgörs vilken buss det blir de närmaste 24 timmarna. (Sen blir jag kanske lite lugnare och ordningen här inne kan återställas  ;).
Blir det Säffle ska jag försöka dra nytta av dina tips, Cero.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 08 april 2008, 01:10:17 AM
Ja, det tycker jag också. De senaste nio månaderna liknar en sorts graviditet. Hade man haft tid skulle man ha skrivit en bok om irrfärderna genom stormar och stiltje på bussmarknadens hav. (Man blir småpoetisk när man blir trött)
Hade jag gjort något vettigt och lönsamt under de oräkneliga timmar jag lagt ner på det här hade jag varit förmögen. Men frågan är om jag haft lika roligt och lärt mig lika mycket.....
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: yngrot skrivet 08 april 2008, 01:16:38 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2008, 00:23:25 AM
Min erfarenhet av Säffle (som väl tyvärr delas av många) är att man inte har någon kvalitetskontroll värd namnet, jag har varit och hämtat nya bussar i Säffle av 4 (tror jag) årgångar, från 1986 o framåt till 2003 och det blev bara värre o värre, bussarna är inte färdiga för kund när man skickar iväg dem utan de får stå på verkstad hos köparen till dyra pengar innan de kan brukas, i sämsta fall får man ta tåget hem och lämna bussen efter vägen, mycket fuskjobb.

Det är ju ingen tillfällighet vilka kunder som köper bussar från Volvo med Säfflepåbyggnad, till 98% stora linjetrafikföretag eller kommunala bussägare, en mindre åkare skulle aldrig ha råd att ha bussar som inte kan rulla från första dan och som levereras i ofärdigt skick, utan fungerande värme,  utan komplett inredning, etc etc.

Om jag köper en V70 för 300 tkr och när den ska hämtas säger säljaren att baksätet har vi tyvärr inte klart, vi skickar det om 14 dagar så får du sätta i det själv, och värmen fungerar tyvärr inte för värmepaketet är igensatt med skräp så det måste du spola ur ett par gånger själv.
Dessutom råkade vi repa upp bakskärmen när vi körde ur bilhallen men det kan du ju fixa själv för vi hinner inte....

Jag skulle inte välja det märket vid nästa köp.. ;)


Håller med dig till 100% detta var anledningen till att vi fick Wiima i Borås ända till 1995 då var det tyvärr Säffle igen :P
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Cero skrivet 08 april 2008, 08:53:57 AM
Citat från: Jan Nilsson skrivet 08 april 2008, 01:10:17 AM
Ja, det tycker jag också. De senaste nio månaderna liknar en sorts graviditet. Hade man haft tid skulle man ha skrivit en bok om irrfärderna genom stormar och stiltje på bussmarknadens hav. (Man blir småpoetisk när man blir trött)
Hade jag gjort något vettigt och lönsamt under de oräkneliga timmar jag lagt ner på det här hade jag varit förmögen. Men frågan är om jag haft lika roligt och lärt mig lika mycket.....

Jag hoppas bussköpet blir lyckat, men oavsett vilken buss och hur det går vore det spännande att få lite löpande rapporter från irrfärder och öden med bussen.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: michael k skrivet 08 april 2008, 11:09:23 AM
hur mycket kör du?
vore det inte enklare att köpa transporten?
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: S Svensson skrivet 08 april 2008, 11:23:17 AM
Citat från: michael k skrivet 07 april 2008, 21:05:27 PM
finns reebuss i dag?

Jag har inte företagets orgnr tillgängligt tyvärr !
Så jag vet inte.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 08 april 2008, 18:35:29 PM
Cero, det ska nog bli. Vi bloggade massor förra året på vår 800-milaresa då vi sprängde växellåda och hade trevligt. I år har min skola inte planerat något längre eftersom vi inte verkställt något bussköp. Det blir förhoppningsvis en liten 250-milatripp istället. Men en av de andra skolorna ska göra en Europasväng. Om nu bussköpet blir avklarat i tid. Sträckorna rakar i höjden lite eftersom vi håller till drygt 65 mil norr om Stockholm, som närmast.

michael, det blir inte så mycket per år. Problemet är att det blir så långvariga resor utimellan. Den längsta blev nästan en månad för skolan som började med det här. Det kanske aldrig mer blir en så lång resa, tror nog inte det, men 2-3 veckorsresor lär det bli ett par per år. När man ska göra en sådan resa eller två (ibland kanske tre) på våren mitt i den mest attraktiva bussresetiden är det inte lätt att hyra och få någorlunda bra pris.
En del i konceptet är också att hemmen gör en middag som räcker till alla och fryser in. Det sparar in mycket pengar ute i Europa. Vi har alltså rejäl frys och vi har en "hemmakyl" i bussen. Det blir också ett gäng datorer för den pågående undervisningen och för bloggandet m.m. Det kräver 220 volt med ett bra bra kapacitet och stort antal kontakter. Det är alltså inte bara att ta en buss "från hyllan" för de här resorna som utgör en betydelsefull del av vår pedagogik och sociala fostran.
Sen kommer de tre skolorna att använda bussen för lite andra mindre resor. Det är inte superekonomiskt att äga bussen direkt, men vi tycker det är väl värt pengarna. Men vi har inte råd med lika fin buss som vi skulle vilja ha.

Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 09 april 2008, 21:07:31 PM
Nu står det mellan att hyra för första resan, att köpa Van Hool från början av förra årtusendets sista decennium och att köpa den här Säfflebussen.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 09 april 2008, 22:35:12 PM
Det ser ut som nio månaders komplicerad bussgraviditet är över. Det blir nog en riktigt udda buss till en riktigt udda förening med en riktigt udda körning.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: S Svensson skrivet 10 april 2008, 08:48:34 AM
Ursäkta litet! Tänk igenom det hela. Jag har nämligen ett minne av en förening i Sollentuna som hyrde in(lånade) en buss och registrerade den på sig själv och körde på skolresa till Norge. Vill inte gnälla eller så men ibland frågar jag mig om det inte är bättre att beställa bussresa på vanligt sätt. Kanske jag tänker fel ???
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 10 april 2008, 10:26:26 AM
Jag tror inte att det gick till riktigt så där med den olycksaliga Norgeresan. Även om det hade varit en förening och ägandet varit som du beskriver så tror jag att det är lite våldsamt att dra parallellen du drar. Man behöver inte med nödtvång bromsa slut på bromsarna för att bussen ägs av en förening. Sen åker vi med chaufförer som är professionella och normalt kör dagligen, eller i alla fall har kört yrkesmässigt och har yrkesförarbevis.
Verksamheten har dessutom pågått i mer än tio år, även om fler skolor lagts till i slutet.
Tack för omtanken, men jag tror att vi både tänkt igenom saken och att du drar lite långtgående slutsatser.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 10 april 2008, 10:42:49 AM
Om allt går väl hämtas en Volvo Säffle konferensbuss. Åker hemifrån om 34 minuter. *s*
Vi har fått justera priset en del och fått en del åtgärdat.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 10 april 2008, 11:06:17 AM
Tackar! Tänkte mig in i Säffle på hemvägen, främst för att förhoppningsvis köpa de bälten som fattas. Har inte fått kontakt där, men hoppas att det löser sig. Tänkte höra om någon där kan veta om var det eventuellt skulle kunna finnas en skidbox. Annars får man gå vidare med uppgifterna här. Vi klarar oss utan den närmaste tiden.
Hej på ett tag!
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 13 april 2008, 04:04:19 AM
Det skulle utan vidare gå att skriva något i samma tjocklek som "Krig och fred" om man skulle ta med alla turer, svängar och tvärstopp omkring vår kamp att få lågbudgetdivisionens bästa möjliga buss till bästa möjliga pris. Under veckoslutet har ett par tre kapitel till skrivits, om än inte bokstavligt.

Jag kom hem med en buss, alldeles nyss. Udda, men inte den udda buss jag åkte för att köpa.

:)
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Walter skrivet 13 april 2008, 10:02:11 AM
Citat från: Jan Nilsson skrivet 13 april 2008, 04:04:19 AM


Jag kom hem med en buss, alldeles nyss. Udda, men inte den udda buss jag åkte för att köpa.

:)

Nu får du förklara närmare, det här är ju kul att följa!
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 13 april 2008, 20:16:45 PM
(Varning, börja inte läsa detta om du inte har gott om tid)

Ja Walter, det har varit lättare sagt än gjort att köpa buss. Buss två och tre tog som sagt stopp på grund av orsaker som låg hos säljaren. Den andra hade vi reserverat och väntade bara på att få hämta. Till slut visade det sig att ägaren beslutat sig för att inte byta in den p.g.a. ändrade planer för företaget. Med trean var vi som sagt överens om priset, men sen strandade allt i veckan på att beställaren var så kär i bussen att han inte ville byta ut den mot någon ersättningsbuss förrän säsongen var slut.

Eftersom en skola ska ut om mindre än en vecka bestämde jag mig strax innan onsdagen övergick i torsdag att flyga ner på torsdag och köpa bussen den här tråden cirklat kring. Jag hade tittat på den tidigare en sen kväll med min "husmekaniker" från Wist, men då fungerade inte turbon. Nu var det och annat ordnat, kanske skulle det gå att ha den här bussen, med skidbox i alla fall.
Jag ska inte gå in på de 4-5 detaljer som fick den affären att stupa, men en sak var ett färskt haveri som krävde hyfsat massiv insats av en Volvoverkstad uppe i Västerbotten. På knappt ingen tid alls. Hade det krävts reservdelar vet man inte hur det gått. Men det var som sagt ett gäng komplikationer. Värst var att få fram bältesfästen till en ovanlig Vogel-modell.

Tre skolor ska köpa buss. En rektor åker för att handla. En håller på att "kruppa ihop" av nervositet för att det veckan innan resan inte finns någon buss. Två rektorer (vi har en extra, som reserv) anser att han som åkt iväg bör köpa bussen hur som helst.
Han som bor på världens minsta stadshotell natten mellan torsdag och fredag anser att det bara inte går att köpa bussen. Främst för att den inte skulle vara klar för avfärd fredag morgon. Rena dramatiken.

Med min skarpaste malajröst kommenderade jag reservrektorn, som kan mest av oss om om bussar och bussägande, att gå igenom alla kontakter han har, vända på alla stenar och skaffa fram en buss - snabbt! Jag ämnade inte komma hem med en buss som inte skulle kunna lösa våra problem på kort sikt, knappast heller på lång.
Sent torsdag kväll finner den sökande en buss på Blocket som vi andra missat alldeles. Förmodligen för att märket stavats lite ovanligt - "Skania".
22:15 ringde jag till den vänlige ägaren och frågar lite om bussen. Han lät ärlig och tog upp förtjänster, svagheter och skönhetsfel samt sin egen okunskap om exemplaret. Hänvisade mig till sin mekaniker nästa dag.

På mobilens uselt lilla skärm kikade jag på bilderna och undrade om det här kunde vara något. En Scania K113 med CS-låda från 1994, men inte med den Carruskaross som jag av någon anledning har en särskild förkärlek för. (Kanske delvis för att jag är Västerbottning och aldrig kan köra till min arbetsplats utan att se en hel bukett i grönt, blått, guld och vitt med violett)
Det stod "HELMARK" i annonsen. Jag vet ju inte mycket, men det jag vet är att designavdelningen där kanske inte jobbade HELtid förr och att det varit mycket krångel med dubbeldäckarna de levererat hit upp till norr. Helturist stod det visst, men jag läste nog heltrist. Jag kände mig sällsynt genommisslyckad, oförmögen att lösa min uppgift och en slösare av rang, bodde t.o.m. på hotell för föreningspengar fast jag hade sovsäck med mig! Och vår Herre verkade ta det lugnt.
Reservrektorn uppmuntrade mig med orden: "- Gör som du vill, men kom hem med en buss".
Jag svarade att det är skönt att man i alla fall slipper arbeta under press.

Fredag morgon och delar av förmiddagen ägnades först åt att röra om i batteriet av bussnasare jag känner, men utan framgång. Många förslag, men inga som lät tänkbara. Jag befann mig på en liten ort ca tio mil norr om Göteborg och undrade hur man kom sig till Avesta där bussen fanns. Busstorget hittades sju minuter innan en buss till Göteborg skulle gå. En väldigt trevlig blond chaufförska tog mig första halvan av det sagolikt fina havsbandslandskapets mjukt rundade vägar i sin flaggblå buss.
I Göteborg fanns ett lämpligt tåg mot Avesta någon dryg timme efter ankomst.
Det började bra med att jag läste fel på biljetten och tog avgångstid som ankomsttid i Västerås. Här uppe i norr byter man inte tåg. Man lägger sig på tåget i Vännäs och stiger av morgonen efter på Stockholms eller Göteborgs central, inget tjafs!
För säkerhets skull satte jag in fel tid i telefonen också, om jag skulle somna. Nu blev det ingen sömn, mest trevligt samtal.
Efter en tragisk incident med ett annat tåg norr om Enköping blev vi stående 1,5 timme i väntan på polisens och ambulanspersonalens arbete. Där blev jag pinsamt klar över att jag skulle ha klivit av 45 minuter tidigare. Men det verkade ganska futtigt i jämförelse med det som hänt en bit norröver.
Jag hemsökte min bror i hufvudstaden och åkte till Avesta 0944 i går lördag. En mycket bättre lösning än den jag tänkt ut.
Som av en händelse var min högt värderade och gode mekanikervän på väg från Arvika hem till Skellefteå. Det var ingen större avvikelse att ta vägen förbi Avesta och han kom dit med sin tålmodiga familj någon timme efter att jag anlänt.

Den gamla damen i Avesta var väl ingen skönhet, men upplevdes av en novis i överraskande fin form under en bedagad yta. Det kändes nästan som om Helmarkens bagageutrymme hade kunnat svälja Säfflebussen som själv kanske har marknadens minsta i storleksklassen halvhöga bussar 11-12 meter. Hon gick bra på vägen, spänstig, elastisk och körglad. Men de sista dagarnas konkurrens hade väl inte varit direkt bedövande.
Bältena satt där, utrustningen var bra och fungerande, kopplingen var nybytt och det fanns en ny omvandlare 24-220 vi kunde få med oss direkt. Och priset var överlägset lägst hittills.
Min grundlige, för att inte säga tekniskt pedantiske vän gav även denna buss några timmar och kom upp ur gropen med anteckningar som sänkte entusiasmen några hack, men han var ändå positiv. Vi bröt arm med ägarna om priset, vann och skakade sedan hand.

Efter en wok på Preem i grannskapet ville inte bussen rulla lika lätt längre. Det var inte mycket, men jag kände ett stråk av motspänstighet hos den annars så positiva damen. Ingen fälg hade hunnit bli ljum, men det var tydligt att bromsarna låg på någonstans. Nattavaara! Men tur att det hände där och då!
Det blev bara en runda i rondellen, sen bar det iväg till bussverkstaden igen. Ägaren till bussen (som alla vi talat med sa hade gått så bra och klanderfritt) kom tillbaka var bedrövad. Det var ju en bit för oss hem till Umeå och Skellefteå. Han visste också vad bussen skulle användas till. Och så hade vi ju inte hunnit betala heller.  :)
Mekarpolaren slet under bussen och lördagkvällen började skymma. Felet kunde efter några timmar åtgärdas temporärt. Vi rullade hem och trivdes mer och mer för varje mil. Den fula ankungen tedde sig alltmer som en svan. För min gode väns framtid på Wist ska jag inte säga vad han sa om denna buss av "främmande märke" och hur han tyckte att den gick när han jämförde den med de nyare fordon han vanligtvis repar och provkör.

I morgon ska jag väcka Scaniaverkstaden och prata in bussen där. Räkningen för den felande klockan får vi skicka till säljaren. Vi passar på att byta lite mer på egen bekostnad när vi ändå håller på. Vi har fått lite pengar över som hamnat i repkassan.
I veckan ska bussen städas och servas. El, frys och kyl ska monteras och diverse reservdelar skaffas. Det ser ut att bli resa ändå.
Nya resenärer ska få lära känna sig själva och andra lite mer. London, Paris, Berlin, Wittenberg, Auschwitz m.fl ställen ska ses och upplevas. Kunskaper ska användas, förvärvas och förmeras.

Det är trevligt med buss.


Ett stort tack för allt intresse som visats och för allt vi fått av hjälp och tips här på Bussnack!



Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Walter skrivet 13 april 2008, 20:44:35 PM
Ett stort grattis till köpet och lycka till med resorna!
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 13 april 2008, 20:58:03 PM
Walter, tack för det!

michael, om du läser det här. Jag är idag benägen att hålla med det du skrev för länge sen. Du undrade ju om det inte vore enklare att hyra för transporten. Det kan jag hålla med dig om, enklare hade det varit!  :)
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: yngrot skrivet 13 april 2008, 21:01:08 PM
Finns det nån bild du kan lägga in på er nya buss??
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Lulebjörnen skrivet 13 april 2008, 21:19:02 PM
Scania K113 *nickar gillande*...grattis till en vagn som förmodligen behöver meckas med en del - men som går att mecka med på ett vettigt sätt  :)...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vi forumister hade faktiskt ett reservalternativ om det skulle köra ihop sig totalt med bussaffären men nu löste det sig ju bra  ;)...

Det bästa från tre världar...Scania/Volvo/Hägglunds...och notera att det ingår en "massiv"  Biltema batteriladdare  8)...

www.blocket.se/vi/15165584.htm?ca=1_9_s&last=1





Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 13 april 2008, 21:19:20 PM
Ska grejja en bild. Den är borttagen från Blocket, men där var ingen toppenbild. Just nu står den här ute och snöar över, men det ska väl bli bättre dagar.
Jag har inte hunnit kolla om det finns något foto på annat håll.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 13 april 2008, 21:25:11 PM
Lulebjörnen, både texten och bilderna väckte ju habegäret.  Inte minst de stämningsfulla interiörbilderna. ;D
Men nu har vi ju redan klippt till.

Jag har förstått att den är ganska lättmekad och hoppas att din profetia om att det blir mycket sånt ska slå fel.  ;)
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Walter skrivet 13 april 2008, 21:37:30 PM
Citat från: Lulebjörnen skrivet 13 april 2008, 21:19:02 PM
Scania K113 *nickar gillande*...grattis till en vagn som förmodligen behöver meckas med en del - men som går att mecka med på ett vettigt sätt  :)...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vi forumister hade faktiskt ett reservalternativ om det skulle köra ihop sig totalt med bussaffären men nu löste det sig ju bra  ;)...

Det bästa från tre världar...Scania/Volvo/Hägglunds...och notera att det ingår en "massiv"  Biltema batteriladdare  8)...

www.blocket.se/vi/15165584.htm?ca=1_9_s&last=1



Däcken kostade 90000   ;D
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 13 april 2008, 21:44:59 PM
Jag gillade inte minst det som stod att den gamla fina bussen från 1962 "Går att köra fint!"
Och att man fick rabatt om man jobbade med cirkus. Man kanske får börja träna trapets eller något.
:)
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: frigge skrivet 14 april 2008, 02:45:15 AM
Citat från: Jan Nilsson skrivet 13 april 2008, 20:16:45 PM
Den gamla damen i Avesta var väl ingen skönhet, men upplevdes av en novis i överraskande fin form under en bedagad yta. Det kändes nästan som om Helmarkens bagageutrymme hade kunnat svälja Säfflebussen som själv kanske har marknadens minsta i storleksklassen halvhöga bussar 11-12 meter. Hon gick bra på vägen, spänstig, elastisk och körglad. Men de sista dagarnas konkurrens hade väl inte varit direkt bedövande.
Bältena satt där, utrustningen var bra och fungerande, kopplingen var nybytt och det fanns en ny omvandlare 24-220 vi kunde få med oss direkt. Och priset var överlägset lägst hittills.
Min grundlige, för att inte säga tekniskt pedantiske vän gav även denna buss några timmar och kom upp ur gropen med anteckningar som sänkte entusiasmen några hack, men han var ändå positiv. Vi bröt arm med ägarna om priset, vann och skakade sedan hand.

I morgon ska jag väcka Scaniaverkstaden och prata in bussen där. Räkningen för den felande klockan får vi skicka till säljaren. Vi passar på att byta lite mer på egen bekostnad när vi ändå håller på. Vi har fått lite pengar över som hamnat i repkassan.
I veckan ska bussen städas och servas. El, frys och kyl ska monteras och diverse reservdelar skaffas. Det ser ut att bli resa ändå.

Grattis till bussen!
Scanian är robust, och i mitt tycke trevligare att köra än volvo. Helmark är ju lite hemsmide, men fördelen med dom är att det används mycket standardkomponenter och att det inte finns så mycket högteknologisk ingenjörskonst i dom.. när det trillar ner en skruv från golvet skruvar man tillbaka den helt enkelt =)
Ni kan kanske få problem när ni ska meka med el och kabeldragningar, eftersom montaget av sånt verkar göras på känn.. men med lite pyssel ska nog den pansarvagnsliknande helmarkaren bli hur bra som helst!
Vore jättekul att få ta del av arbetet med bussen, och även få reseskildringar när den är klar.
Ska ni tillreda maten i bussen också? hur gör ni i så fall?
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Ersa skrivet 14 april 2008, 05:45:27 AM
Citat från: Jan Nilsson skrivet 13 april 2008, 21:19:20 PM
Ska grejja en bild. Den är borttagen från Blocket, men där var ingen toppenbild. Just nu står den här ute och snöar över, men det ska väl bli bättre dagar.
Jag har inte hunnit kolla om det finns något foto på annat håll.

Hör av dig via PM/mail framöver, så fixar vi lite nya bilder när vädret tillåter  :)
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 14 april 2008, 23:06:39 PM
Frigge, jag måste också säga att jag gillar uppförandet på vägen. Vi hoppas också att den här motorn är lite släkt med den Neoplan K113 som förre ägaren sålde till Kazchakstan nyligen. Motorn hade gått 190 000, i stort sett orörd.
Chauffören ringde mig förresten vid sjutiden i morse, han som haft den under sina vingar de 7-8 000 senaste milen. Han har ju inga direkta anledningar att skryta upp den i dagsläget, men han sa att den fungerat i stort sett oklanderligt under hans tid, förutom ett brukarrelaterat missöde för ca tusen mil sedan som föranledde lite renovering.
I dag har en elektriker monterat 220-volt i den. I morgon görs en del reparationer, en del av förebyggande natur, samt service och översyn. Scania hade inte tid så snabbt, men sände oss vidare till ett kompetent alternativ. På onsdag kväll ska den städas, tvättas. Bakersta stolsraderna ska ut och kyl och frys ska monteras för resan. På torsdag packas den och på fredag morgon bär det av.

Det liknar hemsmide, ja. Jag börjar långsamt vänja mig och tycker att den är allt mindre ful, även om jag fortfarande anser att det är lite moder Ryssland över stussen.  :) Nu tror jag att vi haft mest fördelar av att det är en Helmark, inte bara för att den här exemplaret verkar mycket väl hopskruvat. När man jämför Carrusarna vi haft på lut så förefaller prisskillnaden lite orimlig. Det här är en 94:a, de var från 95 och 96. En hade i stort sett samma chassikoncept. Milen har inte skiljt så väldigt mycket. Den billigaste av dem kostade mer än dubbelt som den här.
Vogel-stolarna känns riktigt bra, även om de är lite blekta. Lutningen är generös och jag gillar att man kan skjuta ytterstolen i sidled. Bra för oss som är lite bredaxlade om höfterna.
Det kan hända att det är lite väl mycket moderniteter i den. Farthållare, ABS osv. Sådant som inte finns kan ju inte gå sönder, men jag har inte hittat något som inte fungerar än. Jo, Blaupunktradion, fast det kan bero på okunskap också. Det är ju å andra sidan helt perfekt om den inte går. Inget bråk om det gemensamma luftrummet. Eleverna lyssnar ju ändå mest på sina mp3-telefoner när de inte pratar.
Det blir förresten väldigt mycket generationsöverskridande samtal under en sån här resa.

Vi lagar mat! Först hemma och sedan på resan. Kommande sväng är det inte jag och "min" skola som åker, men vi har i stort sett samma koncept. Alla familjer lagar en måltid som räcker till alla. Vi har frysen full när vi åker. Ute i Europa kostar en köpesmiddag gärna 2-3000 om man är ett gäng på 25-30 stycken. Sen har vi en kyl och handlar lokalt där vi far fram. Vi har ett par P11:or och  ett militärt "jägarkök", en murikka på ben och en benställning till där vi kokar ris, spagetti eller vad det kan vara i stor kastrull. Ett partytält räddar situationen hjälpligt vid regn om det inte blåser alltför mycket. Vid stoppen städar eleverna bussen och slänger skräp. Vid varje måltid finns ett elevarbetslag som fixar det mesta med en vuxen som ledare.

Personalsammansättningen varierar. Vi hade i fjol förutom lite löst folk som lärare och någon rektor (chaufför och ytterst ansvarig) med oss en begagnad militär från K4 (chaufför, kock, mek och alltiallo), en f.d. Swebusschaufför, en bussmek (som inte kan stava till "omöjligt"), en distriktsläkare (polskfödd som var ovärderlig vid ett litet kinkigt läge vi hade med en duktigt tjock, fet och förgrymmad trafikpolis i Polen) och en civilingenjör (fotograf och data- och bloggansvarig) som vid ett tillfälle fick göra en hållfasthetsberäkning på en liten hemsmidd polsk bro.  Vi hade förirrat oss ut på en byväg väg som bara blev mindre och mindre och till slut liknade kostig. Bussen kärde tom över och bron höll! Det behövs en del personal så att man kan vara "ledig" ibland.
Skolan som ska ut nu har också en spännande samling vuxna.

Verspieder, jag ser fram emot en liten fotosession någon dag! Har du förslag på omgivning och bakgrund?
Sen får vi väl hoppas att vi får lite foton från resan framöver.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: frigge skrivet 15 april 2008, 03:44:43 AM
Citat från: Jan Nilsson skrivet 14 april 2008, 23:06:39 PM
Vi lagar mat! [...] Vi har ett par P11:or och  ett militärt "jägarkök", en murikka på ben och en benställning till där vi kokar ris, spagetti eller vad det kan vara i stor kastrull. Ett partytält räddar situationen hjälpligt vid regn om det inte blåser alltför mycket. Vid stoppen städar eleverna bussen och slänger skräp. Vid varje måltid finns ett elevarbetslag som fixar det mesta med en vuxen som ledare.

Aha. Smart lösning faktiskt, jag såg framför mig busskorvkokare fyllda med makaroner och en 220-V-platta med stekjärn på och hela bussen insmord med baconfett efter tre dagar =P
(även om korvkokaren faktiskt är underskattad för matlagning)
Men det låter som suveräna pedagogiska resor, förutom lärdomen på resmålen kommer ungarna hem och har lärt sig samarbeta med tilldelade grupper samtidigt som de haft roligt. Kul att såna här projekt genomförs, och jag ser fram emot att följa dokumentationen. Om ni inte behöver en extraförare till något spännande ställe så att man kan uppleva det i verkligheten vill säga ;)
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Danne B. skrivet 15 april 2008, 04:39:06 AM
Har följt den här tråden och kände att det väl var dags att skriva nå´t ord också... :)

Så... Grattis till bussen! Och ja, bilder vill vi ju se! ;)

Jag har en fråga, kanske är det jag som är lite seg men, vad är det för inriktning på undervisningen på era resor? Vad "tillhör" ni för pedagogik?

Lycka till på resorna!

//Danne
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 15 april 2008, 23:26:58 PM
*skrattar gott åt frigges korvkokare*  ;D Vad menar du att man kan göra mer i korvkokaren?

Nja, det måste ju vara någorlunda rationellt och matlagningen måste ske utanför bussen. Vi åker ju när det är plusgrader. *s*
Mjo, vi har funnit att de här resorna kan betyda mycket för högstadieeleverna. På så många sätt.
Vi får höra av oss när vi behöver förare. Efter förra turen med "Gamla Bettan", hade vi rätt många erbjudanden om chaufförshjälp. Jag sa att nästa resa fick göras med bara chaufförer. Rymdes inga fler. *s* Men, när det bär till är ju de flesta upptagna.

Danne B, Tack! Skolorna har en kristen grund. Pedagogiken får väl sägas ha en allmän inriktning och eleverna har all  möjlig bakgrund. Religiösa, av klart olika slag, och ickereligiösa. Små friskolor får också ofta hyfsat stor andel elever som haft svårt att finna sig tillrätta i sina skolor och många som kanske har lite uppförsbacke eller behöver mer lugn och ro. Resorna kan bli en fullträff inte minst för de senare kategorierna. Vi brukar berätta rätt mycket i micken under resans gång, kommentera det man ser, platser och förhållanden där man passerar. Det kan betyda massor för t.ex. en dyslektiker som inte alltid får så väldans mycket av en bok. Vi har märkt att mycket av det berättade går in och stannar kvar och kommer igen i andra sammanhang.

Servicen blir mer omfattande än vad vi tänkte från början. Osäkerhet om t.ex. kardanoljan gör att vi byter rubbet, fast allt nog funkat första resan enligt förra ägarens uppgifter. Det blir en del rör och ledningar också, för säkerhets skull. Går något sönder ska det inte vara för att vi slarvat eller ägnat oss åt önsketänkande.
Vi hade kunnat göra det mesta, egentligen allt, själva om det funnits tid för ideellt fritidsarbete, men nu blir det verkstadsjobb istället. Det vi prutade på bussen ryker nog nu. Vi får bli mer ekonomiska sen istället.
Elen är inne och funkar. Nu ska vi se om frysen och kylen går in också.
Fredag 0500 ska det rullas! Kan innebära att det blir en del nattjobb för skolan som ska iväg.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: frigge skrivet 15 april 2008, 23:55:59 PM
Citat från: Jan Nilsson skrivet 15 april 2008, 23:26:58 PM
*skrattar gott åt frigges korvkokare*  ;D Vad menar du att man kan göra mer i korvkokaren?

Fredag 0500 ska det rullas! Kan innebära att det blir en del nattjobb för skolan som ska iväg.

Det blir ju inte så jättevarmt i den, men ägg borde gå att koka =)
Hittar inte någon länk nu, men i tyskland där dom är glada för att äta ofta går det att köpa färdigrätter avsedda att värmas i korvkokaren.. man slänger ner en inplastad måltid i det varma vattnet och väntar helt enkelt! Har dock inte vågat provsmaka..

Hoppas att ni får allt fixat innan avresan och att inget går sönder på vägen!
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 15 april 2008, 23:59:21 PM
Borde gå att köra palt i korvlådan.  :)
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Ersa skrivet 16 april 2008, 05:01:00 AM
Citat från: Jan Nilsson skrivet 14 april 2008, 23:06:39 PM
Verspieder, jag ser fram emot en liten fotosession någon dag! Har du förslag på omgivning och bakgrund?
Sen får vi väl hoppas att vi får lite foton från resan framöver.

Så långt hade jag inte ens tänkt, men nu när du säger det går det ju alltid att ta en sväng till Ön, Degernäs eller Kolbäcksbron för att ställa upp fordonet snyggt.  :)

Citat från: Jan Nilsson skrivet 15 april 2008, 23:59:21 PM
Borde gå att köra palt i korvlådan.  :)

Då dyker jag garanterat upp!  ;D
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 16 april 2008, 09:38:38 AM
Verspieder, kan bli svårt att få fram tid till det hela nu när tidsschemat är så pressat innan fredag morgon. Vi får se hur det kan gå. Skulle gärna visa upp henne tvättad och snygg.

frigge, kom just på att det saknas korvlåda. Palten och äggen får stekas på muurikkan i alla fall.  ;)
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 17 april 2008, 00:12:11 AM
Verspieder, nu står hon och vilar till sig i Vännäs. När smutsen var väck blev den ganska mogna bussen ett snäpp snyggare. En del säten är ute, frysen är inne. Blir nog ny kyl. Ska lastas torsdag kväll. Din arbetskamrat H.G. vet nog var hon befinner sig till olika tider. Men, det kan ju bli foton när de kommer tillbaka istället.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 18 april 2008, 00:20:57 AM
Nu rullar de om fem timmar. 600 mil är det tänkt. (tror det blir lite till)
Jag tog ett par foton med min mobil där hon stod utanför Vännäs buss i morse. Hade inte med mig min G7. Men jag har inte kommit över tekniktröskeln så jag vet hur jag får in mobilbilder här.
Gissar att bussar är "den" här inne, men våra tidigare ekipage har haft kvinnonamn. Gudrun och Gamla Bettan hette vår gamla B58 från -79, beroende på vilken skola som var ute.
Vår Helmark från -94 är ännu inte namngiven, vad jag vet. Men det är nog en "hon", kantigheten till trots.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 18 april 2008, 23:44:50 PM
Nu är hon i Malmö. Alles gut, så vitt jag vet.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Ersa skrivet 18 april 2008, 23:50:41 PM
När våren kommit och allt blivit grönare blir det nog någon bra fotodag.
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: Jan Nilsson skrivet 19 april 2008, 12:03:15 PM
Här finns en liiiten bild på bussen just innan den rullade iväg på fredagsmorgonen.


http://www.hannaskolan.se/images/stories/blog/70/Buss_avresa.jpg
Titel: SV: Udda Säffle - Vet någon något?
Skrivet av: frigge skrivet 22 april 2008, 14:31:56 PM
Citat från: Jan Nilsson skrivet 19 april 2008, 12:03:15 PM
Här finns en liiiten bild på bussen just innan den rullade iväg på fredagsmorgonen.


http://www.hannaskolan.se/images/stories/blog/70/Buss_avresa.jpg

Du vet hur man gör folk nyfikna.. små aptitretare för att öka spänningen ;)


Nu går jag nog off-topic här, men det var ju synd att ni inte hade en paltkokare i bussen.. jag hittade nämligen sidan jag tänkte på med färdigmat för korvkoket, tyvärr bara på tyska;
http://www.busverpflegung.de/index2.php?datei=einfach.html