Köra ner skylt och sen smita...

Startat av a32, 06 augusti 2008, 16:22:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32

I dag på eftermiddagen satt grabben och jag och åt varsin korv med bröd på Daisys vid Ulvsunda slott/Shellmacken och vi satt och tittade hur bussföraren till en Neoplan från Y-Buss tankade sin tvåvåningsbuss och sen när han körde ut från macken och skulle svänga vänster mot Bromma Flygplats till så körde han ner trafikskylten på refugen innan man kommer ut på Ulvsundavägen, han märker att han kört på något och tittar i svängen ut från sitt fönster och ser skylten/stolpen mosas under bussen men kör helt sonika vidare som om inget hänt, en annan kund på grillen och jag tittar på varann och skakar på huvudet, om jag inte hade haft korven i handen så hade det suttit en kamera där och fångat det hela på bild, men nu får det bara bli resultatet av bussfärden ut från macken.
Y-Buss brukar tanka på den Shellmacken har jag sett flertal gånger, tyvärr hade jag inte tagit nån bild på själva tankningen och därmed fått regnr.





Lite vardagsdramatik framför vurren...

/a32   ;)

Fredde

Smita är aldrig bra, varken rent praktiskt eller lagligt. Nu verkar det ju dock "bara" ha varit den egna bussen och vägskylten som kom till skada. Det lär ju finnas något märke/buckla på bussen, så när denne anländer hem till sin stationeringsort kommer man förmodligen reda ut detta.


a32

Ja det vara bara bussen och stolpen som träffades.

Bussen såg redan lite skabbig ut främst då i bakpartiet, så det kanske inte märks såhär några år efter leveransen.
Vad jag tyckte var märkligt var att den inte hade något inv nummer någonstans på utanpå bussen, inte synligt utifrån iaf, men det kanske inte charterbussar eller långdistansbussar behöver?

/a32   ???

JDS

Citat från: a32 skrivet 06 augusti 2008, 17:15:52 PM
Ja det vara bara bussen och stolpen som träffades.

Bussen såg redan lite skabbig ut främst då i bakpartiet, så det kanske inte märks såhär några år efter leveransen.
Vad jag tyckte var märkligt var att den inte hade något inv nummer någonstans på utanpå bussen, inte synligt utifrån iaf, men det kanske inte charterbussar eller långdistansbussar behöver?

Det behöver inte stadsbussar heller, men det är förstås attans praktiskt om man har mer än något dussin bussar.

Nu undrar jag (utan att anklaga) vad du menar att föraren skulle ha gjort. Det går liksom inte att vika upp skylten igen, och den sitter fortfarande kvar i marken så den går nog inte att ta bort heller. Jag skulle väl i och för sig försöka märka ut platsen på något sätt (t ex med en varningstriangel), men sedan skulle jag nog köra vidare och försöka anmäla felet till aktuell väghållare. Under förutsättning att han gjorde det senare så har han inte förfarit omoraliskt felaktigt som jag kan se det, däremot tycker jag möjligen att skylten kan vara lite farlig som den ligger.

a32

Citat från: JDS skrivet 06 augusti 2008, 17:27:12 PM
Det behöver inte stadsbussar heller, men det är förstås attans praktiskt om man har mer än något dussin bussar.

Nu undrar jag (utan att anklaga) vad du menar att föraren skulle ha gjort. Det går liksom inte att vika upp skylten igen, och den sitter fortfarande kvar i marken så den går nog inte att ta bort heller. Jag skulle väl i och för sig försöka märka ut platsen på något sätt (t ex med en varningstriangel), men sedan skulle jag nog köra vidare och försöka anmäla felet till aktuell väghållare. Under förutsättning att han gjorde det senare så har han inte förfarit omoraliskt felaktigt som jag kan se det, däremot tycker jag möjligen att skylten kan vara lite farlig som den ligger.

Som skylten ligger så utgör den en liten fara i trafiken, den blockerar delvis infarten till macken och Lillsjönäsvägen, delvis blockerar den det högra körfältet mot Alvik som dels är kollektivkörfält och dels vanlig trafik på.
Men det minsta vore väl om han som du skriver kan markera "hindret" på något sätt innan han far iväg.
Men det lite nonchalanta sättet att snegla genom sin ruta när han svänger och med bakhjulen mosar skylten och kör på refugen och sen bara gasar på bort från platsen, tänk om man skulle göra det på jobbet med sitt fordon, då skulle man få bära lederhousen länge i bolahget

/a32

Hagri

Man är ersättningsskyldig för en skylt som man kör ner. Det hamnar på trafikförsäkringen. Jag vet att det kostade 1200 – 1500 kr för 20 år sedan att ta en sådan skylt. Vägverket vill ha betalt för material, arbete och tidsåtgång.  Det är lämpligast att anmäla det själv så man inte åker dit för smitning.

Johan Hansson

Det är tråkigt att se att inte bussföraren från Y-buss tar bättre ansvar och stannar och försöker plocka bort skylten och lägga den vid sidan om vägen och sedan ringa till polisen och tala om vad som hänt.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Muk

Äger inte Y-buss ungefär lika många bussar som SL?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 06 augusti 2008, 18:44:07 PM
Äger inte Y-buss ungefär lika många bussar som SL?

Nej, men exakt lika många som Västtrafik. Närmare bestämt noll. Y-Bussen är en samarbetsorganisation och äger inga egna bussar. Dessa ägs av t ex Byberg & Nordin och Westin Buss.
SL äger ju faktiskt en del bussar som de ställer till entreprenörernas förfogande. Om inte annat så gäller detta etanolbussar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Håhåjaja... Hur vet vi att föraren inte ringde Trafik Stockholm och anmälde skadan under sin fortsatta färd?

Ulf Rådeström

#10
Inte för att jag tar föraren i försvar om han kört ner skylten och låtit bli att göra något.
Men har han verkligen märkt det?
Var verkligen blicken ut genom rutan i backspegeln avsedd mot skylten eller något annat?

Du satt och åt korv och såg alltså inte inifrån bussen vad som hände och inte.
Har man ett större fordon - i det här fallet dessutom en dubbeldäckare, så kanske det inte märks att man kör ner skylten, om den inte kördes ner rakt framifrån framför ögonen på honom förståss.
Dessutom är ju Westins Y-busslackade dubbeldäckare av den långa modellen.

Jag själv körde ner en hållplatsskylt i Halmstad för en massa år sedan och upptäckte det inte förrän jag var färdig. Det skall inte mycket till på ett stort fordon för att böjja en skylt...så det märktes inte alls...fastän det blev märken på rutan.
Döda vinkeln är väldigt lång kan jag intyga särskilt på vissa backspeglar, och misslyckas kan alla göra.

Men att han skulle "skita i det" och bara smita har jag svårt att tänka mig - vi vet ju inte alls vem han ringde när han var på rull...det är ju knappast något att ta dig polisen för.

Muk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2008, 19:06:33 PM
Nej, men exakt lika många som Västtrafik. Närmare bestämt noll. Y-Bussen är en samarbetsorganisation och äger inga egna bussar. Dessa ägs av t ex Byberg & Nordin och Westin Buss.
SL äger ju faktiskt en del bussar som de ställer till entreprenörernas förfogande. Om inte annat så gäller detta etanolbussar.



Jag väntade bara på att någon skulle rätta mig där. Jag kom på min miss när jag hade lämnat datorn.  :)

JDS

Citat från: Hagri skrivet 06 augusti 2008, 18:23:04 PM
Vägverket vill ha betalt för material, arbete och tidsåtgång. 

Lite OT: Är det där Vägverkets skylt eller stadens?

Fredde

CitatHar man ett större fordon - i det här fallet dessutom en dubbeldäckare, så kanske det inte märks att man kör ner skylten, om den inte kördes ner rakt framifrån framför ögonen på honom förståss.

Han har nog också två backspeglar, som man tittar i för att följa upp vad som händer bakåt...


JDS

Citat från: Fredde_J skrivet 06 augusti 2008, 20:36:20 PM
Han har nog också två backspeglar, som man tittar i för att följa upp vad som händer bakåt...

Ja, men det kan ju ändå hända att man missar saker. Såvitt jag vet finns inget som heter "fiktiv smitning" så om man kör över något utan att märka det, så kan man säkert dömas för allt möjligt men inte just smitning.