"Söderortsbor vill rädda buss 153"

Startat av Transdev-tan, 23 september 2019, 18:20:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Transdev-tan

Alla linjer som Regionens trafikförvaltning vill lägga ner skapar protester som
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/soderortsbor-vill-radda-buss-153/repsdd!glGp0rQ4POn6iT7pnrHdjQ/




Rubrik och inlägg korrigerat.
/Admin

Nico

Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 18:20:52 PM
Alla linjer som Keolis vill lägga ner skapar protester

Du får gärna utveckla lite vidare. Kanske med en länk eller så.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 18:20:52 PM
Alla linjer som Keolis vill lägga ner skapar protester

Det gäller nog som oftast när någon föreslår nedläggning av linjer. Oavsett om det är en operatör eller trafikhuvudman som står för förslagen.


Transdev-tan

Citat från: Karsten skrivet 23 september 2019, 19:00:23 PM
Det gäller nog som oftast när någon föreslår nedläggning av linjer. Oavsett om det är en operatör eller trafikhuvudman som står för förslagen.
Keolis styr områden gärna med renodlad incitament, som gör att man behöver maximera intäkter genom fler påstigningar och fler byten. Ett annan exempel är linje 233, som är ett tvärlinje genom Lidingö som används främst av ungdomar.

B10M

Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 19:43:42 PM
Keolis styr områden gärna med renodlad incitament, som gör att man behöver maximera intäkter genom fler påstigningar och fler byten. Ett annan exempel är linje 233, som är ett tvärlinje genom Lidingö som används främst av ungdomar.
Helt rätt men det beror enbart på hur SL har utformat avtalet. Transdev och andra företag tänker likadant som Keolis.

Måns Johannesson

Tror nog snarast det är trafikförvaltningen som vill lägga ned den. Är som nämns i artikeln inte första gången den hänger löst.
I min erfarenhet kan det var rätt god beläggning på morgonen då dels tidshållningen är rätt god och dels folk går hemifrån och styr lite mer när de går. På eftermiddagen är det dock rätt ofta dålig beläggning, dels har linjen rätt dålig punktlighet (i min erfarenhet betydligt sämre än övriga linjer från Fridhemsplan, 151, 726, 743 och 745) och dels lämnar man nog ofta jobbet inte på ett speciellt minuttal och därmed kommer man till hållplatsen lite slumpvis. Är det då mer än några minuter går det snabbare att ta buss till Hornstull och ta tunnelbanan. Detta beteende lär förstärkas av den dåliga tidhållningen.

/Måns

B10M

Citat från: Måns Johannesson skrivet 23 september 2019, 20:16:13 PM
Tror nog snarast det är trafikförvaltningen som vill lägga ned den.
Söderort är ett produktionsavtal och innerstan är ett VBP-avtal. Linje 153 är olönsam för Keolis eftersom de bara får betalt för ena riktningen. Om man lägger ner den och hänvisar resenärerna till innerstadsbussarna får Keolis mer betalt där. Det är verkligen inte konstigt om Keolis vill lägga ner linjen.

Ulf Berlin

Citat från: B10M skrivet 23 september 2019, 20:28:12 PM
Söderort är ett produktionsavtal och innerstan är ett VBP-avtal. Linje 153 är olönsam för Keolis eftersom de bara får betalt för ena riktningen. Om man lägger ner den och hänvisar resenärerna till innerstadsbussarna får Keolis mer betalt där. Det är verkligen inte konstigt om Keolis vill lägga ner linjen.

Vore bättre att enkelrikta 153an då?/Ulf

DL

153 känns inte helt lyckad. Kanske en förlängning till Skärholmen skulle öka antalet resenärer?

Karsten

Citat från: Ulf Berlin skrivet 23 september 2019, 22:28:37 PM
Vore bättre att enkelrikta 153an då?/Ulf

153 är enkelriktad i rusningsriktningen.

Nico

Citat från: DL skrivet 23 september 2019, 23:39:08 PM
153 känns inte helt lyckad. Kanske en förlängning till Skärholmen skulle öka antalet resenärer?

Tveksamt av flera skäl. Det tar ännu längre tid att åka, det blir ännu mer parallellkörning med T-banan och sedan så är det redan alldeles för trångt i terminalen vid Skärholmen. Speciellt om man skulle försöka att knöka in fler avgående linjer i morgonrusningen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

DL

Citat från: Nico skrivet 24 september 2019, 07:42:50 AM
Tveksamt av flera skäl. Det tar ännu längre tid att åka, det blir ännu mer parallellkörning med T-banan och sedan så är det redan alldeles för trångt i terminalen vid Skärholmen. Speciellt om man skulle försöka att knöka in fler avgående linjer i morgonrusningen.

Jo det är trångt i Skärholmen men halva vitsen med trängsellinjerna är ju att avlasta tunnelbanan.

Fredrik Gelin

Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 18:20:52 PM
Alla linjer som Keolis vill lägga ner skapar protester som https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/soderortsbor-vill-radda-buss-153/repsdd!glGp0rQ4POn6iT7pnrHdjQ/
Ni kan vara lugna minst ett år till, artikeln som länken går till är från i våras då remissrundan pågick för fullt.
När det gäller 233 så är frågan knappast ny där heller.
Även där är det ju inte så långt att ta sig till alternativa kollektiva färdmedel.
Det är ju knappast samhällsekonomiskt lönsamt att köra en buss för knappt 20 elever om dagen eller något sådant. Gissningsvis finns det således en större tanke bakom indragningarna på både 153 och 233, det frigörs ju resurser som kan användas för andra linjer och avgångar där de kanske gör större nytta.
De gånger jag sett 153:an på eftermiddagen vid Fridhemsplan har bussarna inte direkt varit välfyllda jämfört med de andra linjerna som går över Västerbron vilket fått även mig att fundera över rimligheten i linjens existens.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Peter Rost

Hur stort är resandeunderlaget på 153:an under morgonrusningen mot Fridhemsplan?

//Peter

Ulf Berlin

Citat från: Karsten skrivet 24 september 2019, 07:02:10 AM
153 är enkelriktad i rusningsriktningen.
Det vet jag,men menar att slopa turerna ut från Stockholm helt.../Ulf