Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 18:20:52 PM

Titel: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 18:20:52 PM
Alla linjer som Regionens trafikförvaltning vill lägga ner skapar protester som
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/soderortsbor-vill-radda-buss-153/repsdd!glGp0rQ4POn6iT7pnrHdjQ/




Rubrik och inlägg korrigerat.
/Admin
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Nico skrivet 23 september 2019, 18:27:11 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 18:20:52 PM
Alla linjer som Keolis vill lägga ner skapar protester

Du får gärna utveckla lite vidare. Kanske med en länk eller så.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Karsten skrivet 23 september 2019, 19:00:23 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 18:20:52 PM
Alla linjer som Keolis vill lägga ner skapar protester

Det gäller nog som oftast när någon föreslår nedläggning av linjer. Oavsett om det är en operatör eller trafikhuvudman som står för förslagen.

Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 19:43:42 PM
Citat från: Karsten skrivet 23 september 2019, 19:00:23 PM
Det gäller nog som oftast när någon föreslår nedläggning av linjer. Oavsett om det är en operatör eller trafikhuvudman som står för förslagen.
Keolis styr områden gärna med renodlad incitament, som gör att man behöver maximera intäkter genom fler påstigningar och fler byten. Ett annan exempel är linje 233, som är ett tvärlinje genom Lidingö som används främst av ungdomar.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: B10M skrivet 23 september 2019, 19:55:25 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 19:43:42 PM
Keolis styr områden gärna med renodlad incitament, som gör att man behöver maximera intäkter genom fler påstigningar och fler byten. Ett annan exempel är linje 233, som är ett tvärlinje genom Lidingö som används främst av ungdomar.
Helt rätt men det beror enbart på hur SL har utformat avtalet. Transdev och andra företag tänker likadant som Keolis.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 23 september 2019, 20:16:13 PM
Tror nog snarast det är trafikförvaltningen som vill lägga ned den. Är som nämns i artikeln inte första gången den hänger löst.
I min erfarenhet kan det var rätt god beläggning på morgonen då dels tidshållningen är rätt god och dels folk går hemifrån och styr lite mer när de går. På eftermiddagen är det dock rätt ofta dålig beläggning, dels har linjen rätt dålig punktlighet (i min erfarenhet betydligt sämre än övriga linjer från Fridhemsplan, 151, 726, 743 och 745) och dels lämnar man nog ofta jobbet inte på ett speciellt minuttal och därmed kommer man till hållplatsen lite slumpvis. Är det då mer än några minuter går det snabbare att ta buss till Hornstull och ta tunnelbanan. Detta beteende lär förstärkas av den dåliga tidhållningen.

/Måns
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: B10M skrivet 23 september 2019, 20:28:12 PM
Citat från: Måns Johannesson skrivet 23 september 2019, 20:16:13 PM
Tror nog snarast det är trafikförvaltningen som vill lägga ned den.
Söderort är ett produktionsavtal och innerstan är ett VBP-avtal. Linje 153 är olönsam för Keolis eftersom de bara får betalt för ena riktningen. Om man lägger ner den och hänvisar resenärerna till innerstadsbussarna får Keolis mer betalt där. Det är verkligen inte konstigt om Keolis vill lägga ner linjen.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 23 september 2019, 22:28:37 PM
Citat från: B10M skrivet 23 september 2019, 20:28:12 PM
Söderort är ett produktionsavtal och innerstan är ett VBP-avtal. Linje 153 är olönsam för Keolis eftersom de bara får betalt för ena riktningen. Om man lägger ner den och hänvisar resenärerna till innerstadsbussarna får Keolis mer betalt där. Det är verkligen inte konstigt om Keolis vill lägga ner linjen.

Vore bättre att enkelrikta 153an då?/Ulf
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: DL skrivet 23 september 2019, 23:39:08 PM
153 känns inte helt lyckad. Kanske en förlängning till Skärholmen skulle öka antalet resenärer?
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Karsten skrivet 24 september 2019, 07:02:10 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 23 september 2019, 22:28:37 PM
Vore bättre att enkelrikta 153an då?/Ulf

153 är enkelriktad i rusningsriktningen.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Nico skrivet 24 september 2019, 07:42:50 AM
Citat från: DL skrivet 23 september 2019, 23:39:08 PM
153 känns inte helt lyckad. Kanske en förlängning till Skärholmen skulle öka antalet resenärer?

Tveksamt av flera skäl. Det tar ännu längre tid att åka, det blir ännu mer parallellkörning med T-banan och sedan så är det redan alldeles för trångt i terminalen vid Skärholmen. Speciellt om man skulle försöka att knöka in fler avgående linjer i morgonrusningen.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: DL skrivet 24 september 2019, 08:18:40 AM
Citat från: Nico skrivet 24 september 2019, 07:42:50 AM
Tveksamt av flera skäl. Det tar ännu längre tid att åka, det blir ännu mer parallellkörning med T-banan och sedan så är det redan alldeles för trångt i terminalen vid Skärholmen. Speciellt om man skulle försöka att knöka in fler avgående linjer i morgonrusningen.

Jo det är trångt i Skärholmen men halva vitsen med trängsellinjerna är ju att avlasta tunnelbanan.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 24 september 2019, 08:30:41 AM
Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 18:20:52 PM
Alla linjer som Keolis vill lägga ner skapar protester som https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/soderortsbor-vill-radda-buss-153/repsdd!glGp0rQ4POn6iT7pnrHdjQ/
Ni kan vara lugna minst ett år till, artikeln som länken går till är från i våras då remissrundan pågick för fullt.
När det gäller 233 så är frågan knappast ny där heller.
Även där är det ju inte så långt att ta sig till alternativa kollektiva färdmedel.
Det är ju knappast samhällsekonomiskt lönsamt att köra en buss för knappt 20 elever om dagen eller något sådant. Gissningsvis finns det således en större tanke bakom indragningarna på både 153 och 233, det frigörs ju resurser som kan användas för andra linjer och avgångar där de kanske gör större nytta.
De gånger jag sett 153:an på eftermiddagen vid Fridhemsplan har bussarna inte direkt varit välfyllda jämfört med de andra linjerna som går över Västerbron vilket fått även mig att fundera över rimligheten i linjens existens.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Peter Rost skrivet 24 september 2019, 09:21:12 AM
Hur stort är resandeunderlaget på 153:an under morgonrusningen mot Fridhemsplan?

//Peter
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 24 september 2019, 12:04:05 PM
Citat från: Karsten skrivet 24 september 2019, 07:02:10 AM
153 är enkelriktad i rusningsriktningen.
Det vet jag,men menar att slopa turerna ut från Stockholm helt.../Ulf
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Lars_L skrivet 24 september 2019, 12:24:08 PM
Citat från: B10M skrivet 23 september 2019, 20:28:12 PM
Söderort är ett produktionsavtal och innerstan är ett VBP-avtal. Linje 153 är olönsam för Keolis eftersom de bara får betalt för ena riktningen. Om man lägger ner den och hänvisar resenärerna till innerstadsbussarna får Keolis mer betalt där. Det är verkligen inte konstigt om Keolis vill lägga ner linjen.

Man kan väl säga att Trafikförvaltningen uppmanar utförarna att komma med besparingar, likväl som förslag på utökningar, men naturligtvis vore Keolis korkade om de inte ville lägga ner en enkelriktad högtrafiklinje.

Men det visar ju också det bakvända i att Trafikförvaltningen lagt över en stor del av planeringen på utförarna.
Brukar dock nästan vara lättare att få Trafikförvaltningen att gå med på att ha trafik i båda riktningarna än att lägga ned. Fast det kanske är svårt att motivera med 153.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 24 september 2019, 16:37:20 PM
Dessutom med ett nedläggningshot av linje 233 så riskerar de att förlora en hel del resenärer och även förlora Frihamnsdepån
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: buskörare skrivet 24 september 2019, 16:54:10 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 24 september 2019, 16:37:20 PM
Dessutom med ett nedläggningshot av linje 233 så riskerar de att förlora en hel del resenärer och även förlora Frihamnsdepån

Det har jag svårt att tro på. Grejen med VBP är ju just att aktörerna ska kunna påverka själva, att man skulle förlora en hel depå ur ett stort avtal för att man ev tar bort en linje utan bäring låter lite fantasifullt.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Nico skrivet 24 september 2019, 17:27:33 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 24 september 2019, 16:37:20 PM
Dessutom med ett nedläggningshot av linje 233 så riskerar de att förlora en hel del resenärer och även förlora Frihamnsdepån

Att linjer tillkommer, ändrar sträckning och ibland även försvinner helt styrs utifrån behov. Det är inget nytt utan en del av förutsättningarna. Som Fredrik Gelin skrev tidigare i tråden så är beläggningen på 233 ganska låg och resurserna kan därför sannolikt göra bättre nytta på annat håll på Lidingö.

Sedan står och faller knappast busstrafiken, eller Frihamnsgaraget för den delen, om en mindre och dåligt utnyttjar linje försvinner. Om det sedan är så att du har personliga skäl till att ogilla Keolis så är det bättre om du hanterar det i forum på annat håll. Förslagsvis genom att kontakta Trafikförvaltningen (SL) eller Keolis direkt.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 26 oktober 2019, 11:32:13 AM
Citat från: Nico skrivet 24 september 2019, 17:27:33 PM
Att linjer tillkommer, ändrar sträckning och ibland även försvinner helt styrs utifrån behov. Det är inget nytt utan en del av förutsättningarna. Som Fredrik Gelin skrev tidigare i tråden så är beläggningen på 233 ganska låg och resurserna kan därför sannolikt göra bättre nytta på annat håll på Lidingö.

Sedan står och faller knappast busstrafiken, eller Frihamnsgaraget för den delen, om en mindre och dåligt utnyttjar linje försvinner. Om det sedan är så att du har personliga skäl till att ogilla Keolis så är det bättre om du hanterar det i forum på annat håll. Förslagsvis genom att kontakta Trafikförvaltningen (SL) eller Keolis direkt.
Vad om man sätter en liten buss som t:ex MAZ 206 eller MB Sprinter
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Nico skrivet 26 oktober 2019, 19:29:00 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 26 oktober 2019, 11:32:13 AM
Vad om man sätter en liten buss som t:ex MAZ 206 eller MB Sprinter

I detta specifika fall så får man förutsätta att aktuell entreprenör har gjort en korrekt bedömning. En midibuss eller motsvarande som ska användas exklusivt för endast en linje, med andra ord något som inte går att merutnyttja eller samköra med speciellt mycket annat, är inte alltid en hållbar idé. Att hålla på med olika speciallösningar blir, rent generellt, sällan billigare.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 27 oktober 2019, 06:03:06 AM
Arrivas 350 körs av mindre bussar
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Nico skrivet 27 oktober 2019, 11:35:51 AM
Den är även ett försök. Skulle den bli permanent så får man se vad som händer.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Lulebussen skrivet 27 oktober 2019, 11:58:07 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 04 september 2019, 05:24:14 AM
Linjen kräver särskild busstyp och då måste man ha reserv.
De testade stor buss innan trafikstatistik men skrapade i underredet när de körde av färjan.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Nico skrivet 27 oktober 2019, 12:05:02 PM
Det senare är inget större problem utan anslutningarna ska vara inom de toleranser som krävs. I värsta fall får man ju höja bussens luftfjädring när man rullar av och på.

Ett större problem är mera att det är brist på dels hållplatskapacitet i framförallt Fittja, men även för att resandeunderlaget inte är stort. Bättre då att prova i liten skala först.

Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 27 oktober 2019, 12:42:36 PM
Citat från: Nico skrivet 27 oktober 2019, 12:05:02 PM
Det senare är inget större problem utan anslutningarna ska vara inom de toleranser som krävs. I värsta fall får man ju höja bussens luftfjädring när man rullar av och på.

Ett större problem är mera att det är brist på dels hållplatskapacitet i framförallt Fittja, men även för att resandeunderlaget inte är stort. Bättre då att prova i liten skala först.

Det är inga problem med färjan Ekerö-Slagsta
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 oktober 2019, 23:47:00 PM
Citat från: Nico skrivet 27 oktober 2019, 11:35:51 AM
Den är även ett försök. Skulle den bli permanent så får man se vad som händer.
Och när kommer det besked i saken?


//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 18:37:57 PM
Om man kör ett sådan minibuss så kostar det inget för Keolis.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 18:42:46 PM
233 har man försökt lägga ned PR 2015, 2017 och i år, Alla tre gånger så besvarades det med en stark nej
från Lidingö Stad.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Karsten skrivet 28 oktober 2019, 18:51:48 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 18:37:57 PM
Om man kör ett sådan minibuss så kostar det inget för Keolis.

Hur menar du nu? Det kostar väl alltid för någon om det ska köras buss?
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Nico skrivet 28 oktober 2019, 19:13:34 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 27 oktober 2019, 23:47:00 PM
Och när kommer det besked i saken?

Har för mig att det ska utvärderas i december. Huruvida man sedan beslutar får man nog vänta och se.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Karsten skrivet 29 oktober 2019, 09:28:12 AM
Citat från: Transdev-tan skrivet 29 oktober 2019, 07:58:15 AM
Menar att det räddar 233:an, där 90 procent av resenärerna är skolungdomar och det kostar mindre för Keolis

Kostar det mindre att köra skolungdomar menar du? På vilket sätt då, kostnaderna att köra lär ju vara desamma.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 29 oktober 2019, 11:23:16 AM
Citat från: Karsten skrivet 29 oktober 2019, 09:28:12 AM
Kostar det mindre att köra skolungdomar menar du? På vilket sätt då, kostnaderna att köra lär ju vara desamma.
Morgonturerna körs(normalt)med 4501 och 4502 innan dessa körs på Servicelinjerna senare,så det beror ju
på hur man schemalägger tjänsterna..../Ulf
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 29 oktober 2019, 11:59:41 AM
Citat från: Karsten skrivet 29 oktober 2019, 09:28:12 AM
Kostar det mindre att köra skolungdomar menar du? På vilket sätt då, kostnaderna att köra lär ju vara desamma.
Nej.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Walter skrivet 29 oktober 2019, 12:50:03 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 29 oktober 2019, 11:59:41 AM
Nej.

Skillanden mellan att köra vanlig buss kontra en mindre variant är nog försvinnande små. Om man sen lyfter blicken blir det dyrare vilket framkommit i tråden innan. Speciallösningar med anpassade bussar för vissa linjer eller till och med vissa avgångar blir dyrare man måste ha vagnreserv och kanske speciella scheman för förare.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 oktober 2019, 13:50:32 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 oktober 2019, 11:23:16 AM
Morgonturerna körs(normalt)med 4501 och 4502 innan dessa körs på Servicelinjerna senare,så det beror ju
på hur man schemalägger tjänsterna..../Ulf

Men påverkar det dimensioneringen?

921 o 923 går ju utanför dimensionerande tid på förmiddagen?

Eftersom man måste ha avlösning på 921 & 923 för att klara en trafikdag är det nog tveksamt om det på något sätt blir "Billigare"
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 29 oktober 2019, 15:03:56 PM
Anledningen till att Keolis vill lägga ned linje 233 är för få resenärer
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 30 oktober 2019, 06:54:46 AM
Det kan ju gå att utnyttja midibussarna på någon annan linje än 233 den tid de inte behövs på servicelinjerna?
Det är som sagt i förlängningen ingen vidare bra affär för kommunens invånare heller att köra runt med en nästan tom buss. Jag har för mig att antalet resande med 233 kan räknas på ena handens fingrar per avgång samtidigt som det klagas friskt på trängsel mellan Lidingö centrum och Ropsten.
Det är ju inte heller så att eleverna som idag använder 233 blir strandsatta på något vis då det finns andra linjer att resa med på samma sträcka även om man då kan få ett byte vid Lidingövallen om man inte vill gå de sista metrarna upp till skolan som ligger vid Kvarnen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 november 2019, 16:12:58 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 oktober 2019, 13:50:32 PM
dimensionerande tid

Vad betyder det?
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 02 november 2019, 20:31:28 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 02 november 2019, 16:12:58 PM
Vad betyder det?
7-9 M-F i stadstrafik./Ulf
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Karsten skrivet 02 november 2019, 21:33:12 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 november 2019, 20:31:28 PM
7-9 M-F i stadstrafik./Ulf

Nja, det behöver det inte vara även om det ofta är det vanligaste.

Dimensionerande tid är den tid på dygnet och veckan då det åtgår som flest fordon för att utföra trafikuppdraget, alltså den trafikmängd som dimensionerar fordonsflottan.
Titel: SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
Skrivet av: Peter Rost skrivet 13 december 2019, 11:22:40 AM
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/hotade-buss-153-raddas-an-en-gang/repskv!444kV29qS0ijtyWkNEPgw/