SL H46 i Huddinge för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 09 augusti 2021, 10:06:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Ganska nya H46 4614 och 4615 i Huddingegaraget 9 aug 1971. 4615 har tydligen kört förstärkning på Roslagen. De blev inte långvariga här.

Mvh Gunnar

58803

Tack Gunnar för din underbara bild på två H46:or när de är splitter nya. Året 1971 var jag nybakad förare i Handengaraget med förarnummer 313 ( TSS-tiden) Delade turer med äldre CF var vardagsmat det första året. Men sen var det H46 för hela slanten under resterande 1970-talet. H 46:or placerade i Handen var 4620-4629 samt 4655 till 4559.
Har du fler bilder i dina gömmor?
Pierre Bertheau

zjbus

Tack Gunnar för din trevliga bild på dagen 50 år.

K R

Hej!

Snyggt!

Vad blanka och fina de var här dessa Scania Super, som manifesteras genom snygga emblem i fronten!
Av typen Scania CR110LS, som enligt källorna i och med turboladdningen hade effekten 260 hk.
Att jämföra med de två Vaxholmarna 7987 och 7988 (CR110L), som med den vanliga sugmotorn noterades för 190 hk.

Den första serien (4610-19) var för övrigt de enda H46:or som hade denna typ av takmålning med grått tak ovanför den röda accentlinjen.

Super-märket har ju nuförtiden blivit kult och det är rätt många som sätter upp dessa, men då i den större varianten, på moderna Scania-lastbilar.

mvh K R 

Ulf Berlin

Härlig bild :)
Nej,små och trånga dörrar var nog inte melodin i dessa tättbefolkade områden...
Handen/Ribby/Ösmo fick(väl)alla H46or på slutet?/Ulf

Peter Öden

Hej !

Trevlig bild på vagntypen. Finns en detalj på dessa bussar som inte funnits på någon annan CR 110 L/LS.
Vad är det ?

Mvh Peter Ö

Ulf Berlin

H46 märket under SCANIA?
En gul och en vit ministrålkastare?/Ulf

Peter Öden

Hej !

Det jag avser är sifferrullen i bak på bussarna, har inte funnits på några andra av nämnda busstyp.

Mvh Peter Ö

S Svensson

Åkte med SJ bussar av typ CR110 LSuper och dessa var i samma serie som de visade. Jag tycker märket är ganska lika.

SJ hade även 5 st CR110L med lätturbo. Det gäller 5 st placerade i Sundsvallsdistriktet och alltså placerade i Sveg, möjligen också Hudiksvall.
Sedan kom ju en beställning på CR110L "vanlig" Turbo (110LS). Nu blev det så att SL tog över bussar från SJ. Bilden visar bussar som tagits över innan bussarna varit färdigtillverkade. SL tog som bekant över en del bussar som befanns sig i olika stadier hos tillverkarna. Mest kända är H47 från Säffle som var nästan färdigtillverkade. Jag vågar inte precisera exakt antal som togs över på detta stadium. SJ fick en leverans på 203 st bussar och nästa gång på 24 st som kallas turister. Dessa 24 rör sig om van Hool ,Ikarus och (troligen) 12 från Säffle. SJ hade blandade inv nr för dessa Säffle medan de 6 vH och 6 Ikarus var kända. Ikarus från denna leverans har/hade annorlunda framdörrar jämfört med tidigare serie. Bussmodellerna är fantastiska. Tänk att de gamla CF kunde hålla så länge. Tyvärr var CR110 av olika varianter behäftade med en del fel. Speciellt plåtarna var känsliga för rost. Inte så konstigt egentligen. Dels drog företagen in på målning och dels var plåten ofta behäftad med tillverkningsproblem. Varför ? Jo de fick inte kosta så mycket. Därtill kommer att man på Scania i Katrineholm fick uppgift om att bussars livslängd skulle förkortas. Det var aldrig meningen att bussar skulle bli gamla. 

Gunnar D



Citat från: 58803 skrivet 09 augusti 2021, 15:46:01 PM
Tack Gunnar för din underbara bild på två H46:or när de är splitter nya. Året 1971 var jag nybakad förare i Handengaraget med förarnummer 313 ( TSS-tiden) Delade turer med äldre CF var vardagsmat det första året. Men sen var det H46 för hela slanten under resterande 1970-talet. H 46:or placerade i Handen var 4620-4629 samt 4655 till 4559.
Har du fler bilder i dina gömmor?

Tyvärr är H46 (och H30) plåtade i underkant av mig. Har dock visat ett antal svartvita bilder här tidigare. Hittade ändå bilden ovan från Skanstull i aug 1976 och antar att du kört 4656 ett antal gånger.
Körde själv en ny H46 första gången i juni 1972 innan den "spärrades" och kom väl upp i 120 km/h.

Mvh Gunnar

HJP

****
Mycket fina bilder, på en mycket snygg busstyp.

K R

Citat från: Peter Öden skrivet 10 augusti 2021, 09:10:54 AM
Hej !
Det jag avser är sifferrullen i bak på bussarna, har inte funnits på några andra av nämnda busstyp.
Mvh Peter Ö

Hej!

Ja, så var det ju!

Den detaljen vad gäller SL H46 (Scania CR110LS) kontra de övriga av busstypen ifråga tycker jag mig nu minnas att vi har gått igenom tidigare i något sammanhang.
Dock föreföll den egna minnesfunktionen vara avstängd under gårdagen...  ??? 
Men nu vet vi! Tack för återupplysningen Peter!  :)

mvh K R

S Svensson

När jag ser på fordonen så får jag en tanke på att de blå lyktorna är kvar. Kopplades de ifrån eller byttes glas till gult.

Railmaster

Det var vita glas i lyktorna på H46 redan vid leverans istället för blå glas som de CR76 hade som levererades med dörrar på vänstersidan.

Vagnarna på bilderna i tråden har vita glas.