SL Specialbuss...

Startat av Bussmicke, 06 augusti 2021, 00:45:34 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

..visas det aldrig bilder på. Ingen som fotat dem?
När upphörde bolaget? Vad hände med bussarna?







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Ja det tror jag, har för mig Samtrans tog över men vet inte mer.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

F.Å

De körde även vissa av de då så kallade Servicelinjerna. Dock ej med den avbildade fordonstypen.

Bussmicke

Den på Lidingö hette väl Busse.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Åkarns Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Nico

Har kollat lite med en bekant som var med och basade på den tiden och som började när SL Färdtjänst forfarande körde Peugeot J7 och Mercedes-Benz T2 / O 309, dvs. den modell som även kallades för Düsseldorfer Transporter. Enligt hans minnesbild så blev mycket skrot, men att de bästa kvarvarande bussarna såldes av i samband med att SL Specialbuss avvecklades runt 1995. Köpare var i flera fall olika hugade förare som hade kört åt SL Specialbuss, men även taxiåkare köpte en del. Denna typ av färdtjänstkörningar med specialfordon togs sedan över av olika taxibolag såsom Taxi Kurir och dåvarande Taxi 020 (nuv. Sverigetaxi) samt bl.a. Samtrans och Sirius.

Lite halvkul är det sedan att Samtrans bildades i slutet av 1980-talet, och då i huvudsak av ett antal åkare på dåvarande Stockholm taxi som tillhörde den underavdelning som hette Taxi Skol och som hanterade specialfordonsuppdrag (inte att förväxla med Taxi Special eller "Specialen" som var Stockholm taxis underavdelning för budkörningar). Då körde Taxi Skol primärt skolbarn med olika s.k. funktionsvariationer, men kom efter avregleringen 1990 även att utöka detta med med mera renodlad tyngre färdtjänst, dvs. vuxna med rullstol och/eller permobiler. På senare år har Taxi Stockholm återkommit till detta genom sitt samarbete med Sirius inom ramen för Taxi Stockholm omsorg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

sa0azs

Jag såg dessa dagligen under min låg- och mellanstadietid, då den skolan även hade RH-klasser, och många av eleverna i dessa kom till skolan medelst dylika fordon.

Fredrik Klint

Samma här, vi pratar kanske samma plugg; Skanskvarnsskolan i Årsta.

sa0azs