Bussolycka i Kroatien.

Startat av John P, 25 juli 2021, 22:25:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

John P

TV4 rapporterar i 22-nyheterna  25/7 om en  tragisk bussolycka som skett i Kroatien. Setra- dubbeldäckare, skidbox, föraren uppger att han nickat till. Slående likheter med den hemska olyckan som skedde i trakterna av Sveg 2017..  Finns ju fel på bussar ( och andra fordon) som bara uppkommer när vissa faktorer samverkar, har detta verkligen utretts mycket grundligt, kanske borde liknaden fall jämföras..
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Nico

#1
Det är alltid tragiskt med olyckor och i synnerhet sådana med allvarlig och dödlig utgång. Däremot vet jag inte hur mycket denna olycka egentligen kan sägas ha gemensamt med den i Sveg. Det gemensamma som jag ser det (om rapporteringen är korrekt) är att det verkar som föraren nickat till och det är lätt hänt runt vargtimmen. Just denna olycka inträffade redan runt kl. 04:00 i morse och då är det söderöver fortfarande ganska mörkt ute plus, om jag förstått det rätt, att det har varit en hel del regn i området under ett par dagar.

Till skillnad mot vägen vid Sveg så inträffade dagens tragiska olycka på E70, som här utgörs av motorväg med två körfält åt varje håll och har hygglig standard. Har själv passerat där ett antal gånger under åren och det är i stort sett mest platt vid sidan om vägen. Här och var finns det lite slänter och diken, men ofta är det nästan så platt att utan räcke så skulle man kunna åka rätt ut på en åker osv. Går man dock av i högre fart så är givetvis risken ändå att ett fordon välter. Speciellt ett högre fordon. Man bör sedan kanske inte spekulera för mycket, men om den angivna platsen stämmer så var bussen bara omkring 90 km, dvs. en dryg timmes körtid, från gränspassagen vid Bajakovo/Batrovci och sannolikt skulle man där ha tagit en paus och kanske även bytt förare. Passagen brukar även ta tid då denna gränsövergång oxå är en av EU:s yttre gränser.

Olyckan lär givetvis utredas och då tittar man även på liknande händelser, men sedan är det det där med fel på fordon. Bussen ifråga var tydligen Kosovo-registrerad och även om fordonen på Västra Balkan har blivit bättre på senare år så rullar det sannolikt fortfarande runt en hel del fordon som inte skulle godkännas vid en besiktning på andra håll i Europa. Även besiktningar i sig kan ofta lösas genom att en viss mängd pengar byter ägare, dvs. korruptionen är på sina håll ganska utbredd vilket ofta går ut över trafiksäkerheten. Även det generella säkerhetsmedvetandet är tyvärr ofta lägre så detta med bältesanvändning mm. brukar inte vara frekvent... i den mån det ens finns bussbälten.


Edit. Korr. stavfel
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mittlinje

Ovan finns lite sakfel gällande föraren i Svegolyckan. Det finns inget fastställt att han nickade till. I Hovrättens pressmeddelande kan man läsa följande:

"Åklagaren har gjort gällande att chauffören orsakade olyckan genom oaktsamhet, och att denna oaktsamhet bestått i att chauffören till följd av trötthet eller sömnighet haft nedsatt koncentration och vaksamhet. Hovrätten kommer fram till att åklagaren inte har visat att chauffören varit trött eller sömnig och ogillar därför åtalet.

Vid denna bedömning har hovrätten beaktat bl.a. att den genomförda trötthetsanalysen grundats på uppgifter som delvis inte överensstämmer med verkliga förhållanden och att analysen haft tämligen allmänna utgångspunkter. Därtill har chauffören följt lagstiftningen om kör- och vilotider och ingen av de hörda personerna har iakttagit några tecken på trötthet eller sömnighet hos chauffören."

Att några sedan har en egen uppfattning om vad som hände kan vara ok men det framgår inte i inläggen, därav viktigt med vad rätten kommit fram till.